צפו בטבלה: מה קרה למחיר הדירה שלכם ברבעון החולף?

השמאי הממשלתי פרסם את הסקירה הרבעונית שלו על מחירי הדירות, ממנה עולה כי המחירים קפאו ברבעון הראשון של 2012

האם נגוזה התקווה לירידה במחירי הדירות? ברבעון הראשון של השנה נותרו מחירי הדירות ללא שינוי בהשוואה לרבעון האחרון של 2011. בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, נרשמה עלייה של אחוז אחד במחירי הדירות. כך עולה מנתונים שמפרסם היום (א') השמאי הממשלתי הראשי במשרד המשפטים.

סקירת השמאי הממשלתי מבוססת על 4,000 עסקאות לרכישת דירות 4 חדרים (חדשות וישנות), המוצר השכיח ביותר בשוק הנדל"ן הישראלי, ב-16 ערים גדולות. יצוין כי, רק לפני שבוע הצביע משרד האוצר על מגמה הפוכה: לפי סקירת הנדל"ן של האוצר, מחירי הדירות החדשות ירדו ב-13% בשנה החולפת.

לפי נתוני השמאי הממשלתי, הקיפאון בשוק הנדל"ן הורגש ברבעון הראשון של 2012 (בהשוואה לרבעון שקדם לו) בשבע מתוך הערים שנסקרו - באשדוד, חולון, נתניה, פתח תקווה, ראשון לציון, רחובות ובתל אביב, נותרו המחירים ללא שינוי.

בתל אביב, עמד ברבעון הראשון של 2012 מחירה הממוצע של דירת 4 חדרים על 2.3 מיליון שקל. ועל אף שהשלים צניחה של 7% בשנה החולפת, לפי נתוני השמאי הממשלתי, תל אביב היא עדיין העיר היקרה ביותר בישראל; אחריה, ובמרחק רב ממנה, מדורגת הרצליה, בה דירות 4 חדרים עולות בממוצע כ-1.8 מיליון שקל.

העיר באר שבע, שרשמה עלייה מתונה של 2% בין הרבעון האחרון של 2011 לרבעון הראשון של 2012, היא עדיין העיר הזולה ביותר בארץ, בה עומד מחירה הממוצע של דירת 4 חדרים על 729 אלף שקל.

עוד ערים שרשמו עליות מחירים: בירושלים עלה מחירה של דירת 4 חדרים ב-3% ברבעון האחרון לרמה של 1.7 מיליון שקל; רמלה, כפר סבא, הרצליה ובאר שבע רשמו עליות מתונות של 1%-2%. לעומתן, נרשמו ירידות מחירים של אחוז באילת, אשקלון, חיפה, ומודיעין.

בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, זינק המחיר הממוצע של דירת 4 חדרים במודיעין ב-10% לרמה של 1.4 מיליון שקל; וברמלה נרשמה עלייה חדה של 9% בשנה החולפת, וכעת עומד מחיר דירת 4 חדרים בעיר על כמיליון שקל.

לדברי השמאי הממשלתי טל אלדרוטי, העלייה במספר העסקאות (היקף העסקאות בדירות 4 חדרים חדשות זינק ברבעון הראשון ב-30% לעומת הרבעון שקדם לו), מצביע על כך ש"ככל הנראה קיים ביקוש כבוש למגורים, אשר משתחרר בהדרגה".

מדוע קפאו המחירים? אלדרוטי מייחס את הקיפאון ל"גל המחאה החברתית שנוצר בקיץ האחרון וטרם שכח, לצד אי יציבות וחוסר וודאות בכלכלה העולמית ובעיקר באירופה, בד בבד עם הצעדים וההצהרות שננקטו על ידי הממשלה ובנק ישראל".

המחיר הממוצע לדירות 4
 המחיר הממוצע לדירות 4