רכבת ישראל מחפשת 1,300 דונם למרכז תיקונים וטיפולים

איתור מקום ראוי לדיפו רכבות במרכז הוא ביטוי ל-NIMBY (לא בחצר האחורית שלנו) במירעו: אף רשות לא מוצאת שטח למוסכי הרכבת

בוויכוח הסוער בין הנהלת הרכבת והוועד על מיקור חוץ של הטיפול בקרונות ותחזוקת הקטרים, חסר רק דבר אחד קטן: איפה בדיוק באזור המרכז יהיה דיפו הרכבת, אותו אזור תעשייתי אליו מובאים הקרונות והקטרים לצורך טיפולים? מדובר בשטח כ-1,300 דונם, ולא פשוט למצוא שטח כזה פנוי, שאין בו וסביבו מגבלות והתנגדויות.

בצפון יש לרכבת דיפו אזורי קטן ליד צומת וולקן. בדרום מוקם מרכז לא גדול ליד אוניברסיטת באר שבע. את אזור המרכז משרת מתחם קטן ולא אפקטיבי בלוד, שלא ניתן להרחיבו לצורך קליטת הגידול בקרונות ובקטרים.

איתור מקום ראוי לדיפו רכבות במרכז הוא ביטוי ל-NIMBY (לא בחצר האחורית שלנו) במירעו. ברור שדיפו הוא מפגע אסתטי, רועש ומקור לזיהום קרקע. מחוז ת"א של מינהל התכנון התנגד להקצות שטח לרכבת, מחוז מרכז הציע למצוא שטח דווקא במחוז דרום, ומחוז דרום היה מוכן להקצות שטח ליד קריית גת, כשהמשמעות היא עשרות אלפי נסיעות סרק בזבזניות אל הדיפו וממנו.

"בוחנים חלופות"

הרכבת ביקשה את עזרת הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) בראשות אפרים שלאין, לאחר שהצליחה לשכנע בחשיבות איתור השטח במרכז. 11 אתרים נבחנו, אבל כולם נתקלו בהתנגדות עזה מצד מועצות אזוריות, או יישובים חקלאיים, או שירותים הידרולוגיים וגופי תשתית נוספים.

בצר לה, אחזה הרכבת בנשק האחרון: מתחם הרכבת מול קניון איילון. על השטח מתוכנן מתחם תעסוקה של 1.5 מיליון מ"ר, המקודם על ידי מינהל מקרקעי ישראל. המתחם אמור לחלץ את העיר בני ברק מעוניה. הרכבת אמורה לצאת מהמתחם, תוך שמירת הזכות למעבר של 3 זוגות פסי רכבת במפלס הקרקע של המתחם המתוכנן.

עמדת הרכבת היא, שבלית ברירה היא תמשיך לפעול במתחם הרכבת ותבצע שם עבודות תחזוקה, כל עוד לא ניתן לה שטח ראוי במקום סביר באזור המרכז. אין דיפו - לא יוצאים מהמתחם בבני ברק.

הענין הגיע לשולחנה של מנהלת מינהל התכנון, בינת שורץ. היא הציעה מתחם לדיפו באזור הרג"מ (ליד אחיסמך ונשר רמלה). "כרגע", אומר גורם בכיר ברכבת, "בוחנים חלופות". כמו שאמרנו - NIMBY במערכת התכנון, זו שאמורה להתגייס ולפתור מצוקה אמיתית בתחום הרכבות. חבל על כל יום.

פתרון אפשרי כרגע הוא בחירה במתחם תע"ש ברמת השרון. נכון להיום, המקום מיועד להקמת אלפי יחידות דיור (7,600 דונם עם פוטנציאל ל-23 אלף דירות בהמלצות ועדת טרכטנברג) ב"עיסקה סגורה" ביוזמת האוצר: תע"ש ירד לנגב, העובדים יפוצו והמימון יבוא ממכירת הקרקע. הבעיה היא שחלקים נרחבים מהקרקע מזוהמים, וספק אם הדבר בכלל אפשרי. על הקרקע המזוהמת הזו אפשר להקים דיפו לרכבת, צמוד לקו כפ"ס-רעננה-הרצליה. למישהו יש רעיון יותר טוב?