האם שוקי המניות "מתו"? "משבר אמון אצל המשקיעים"

האם המשקיעים איבדו את האמון בפוליטיקאים וביכולתם לשנות את הכלכלה, ולפיכך חוששים כיום יותר מתמיד להשקיע בבורסה? ■ כלכלנים רבים טוענים שזה בדיוק המצב

האם המשקיעים איבדו את האמון בפוליטיקאים וביכולתם לשנות את הכלכלה, ולפיכך חוששים כיום יותר מתמיד להשקיע בבורסה? מנהל קרן הגידור דיוויד דארסט, סבור שזה המצב, על רקע ההאטה בכלכלת ארה"ב וסין, ומשבר החוב באירופה.

דארסט טוען כי "המשקיעים איבדו אמון בפוליטיקאים, ובכוח של וושינגטון להשפיע על הכלכלה, מדובר בהבעת אי-אמון שמשפיעה שפוגעת בשווקים הגלובליים וגם במוסדות הפיננסיים".

לא רק דארסט סבור כך, גם ג'ראלד ברברה, מנהל השקעות מ-US Bancorp, סבור כי האמון בקרב המשקיעים אבד, ותלוי במשתנים רבים שאינם בשליטת המוסדיים: "זה אירופה שגורמת לכל הפחד הזה", לדבריו. "כל יום יש סיפור חדש, וזה הורג את הביטחון של המשקיעים".

"המשקיעים נעשים רק יותר ויותר חכמים ולומדים את העסק", הוא מסכם.

גם ג'רמי סיגל, פרופ' לכלכלה מאוניברסיטת וורטון, שם לב לתופעה בה משקיעים רבים "בורחים" משוק המניות ומבכרים להתבצר באג"ח. "גם שוק מניות בתקופות רעות, יחסית, עדיין נותן תשואה טובה יותר מאיגרות חוב", הוא מתעקש.

"כיצד אנשים יכולים לתת מרצונם החופשי כסף לממשלות, ולקבל על כך פחות תשואה?", הוא תוהה, ומסכפ: "זה בגלל שיש משבר אמן בבורסות, אבל לא רק - מדובר בעייפות של המשקיעים מהטלטלות בשוק, והם מעוניינים ביציבות".