הנהירה לקרנות הכספיות שחקה הכנסות כלל פיננסים ב-9%

בית ההשקעות רשם נפילה של 20% בהכנסות מקרנות נאמנות וירידה חדה של 33% בהכנסות משירותי הברוקראז' (בשל הירידה במחזורי המסחר בבורסה) ■ הרוויח 2.5 מ' ש', בין היתר הודות לקיצוץ בהוצאות

מעבר המשקיעים לקרנות כספיות בעלות דמי ניהול אפסיות ומחזורי מסחר נמוכים מאוד בבורסה שחקו ב-9% את הכנסות כלל פיננסים ברבעון הראשון. בית ההשקעות רשם הכנסות של 85.75 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2012, כאשר עיקר הירידה נרשמה בהכנסות מקרנות נאמנות (20%) ובשירותי חבר הבורסה (38%).

בשורה התחתונה הצליח כלל פיננסים לרשום רווח נקי של 2.5 מיליון שקל לבעלי המניות, וזאת לעומת הפסד של 7.8 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. סך הכנסים אותם ניהל כלל פיננסים בסוף הרבעון הראשון עמד על 52.4 מיליארד שקל, לעומת 52.2 מיליארד שקל בסוף 2011.

ההכנסות במגזר קרנות הנאמנות ירדו ב-20% ל-33.6 מ' ש' בשל מעבר משקיעים לקרנות כספיות בעלות דמי ניהול אפסיים, לעומת קרנות נאמנות מנייתיות ואג"חיות בעלות דמי ניהול גבוהים יותר. מגמה זו אפיינה את שוק ההון למעשה מאז קיץ 2011, אז החל גל ירידות בשל משבר החוב באירופה, בעקבותיו נהרו משקיעים לאפיקים סולידיים יותר. כלל פיננסים הרוויח 2.6 מיליון שקל במגזר קרנות הנאמנות, ירידה של 54% לעומת הרבעון המקביל אשתקד.

פגיעה נוספת בהכנסות הגיעה מכיוון שירותי הברוקראז' של כלל פיננסים. פעילות חבר הבורסה ספגה ירידה של 33% ל-13.5 מ' ש'. "עיקר הקיטון בהכנסות ובתוצאות מגזר זה נבע מקיטון ניכר בהכנסות מעמלות קנייה ומכירה בשל השחיקה בשיעורי העמלות הנגבים מלקוחות עקב התחרות הגוברת בפעילות המגזר. כמו כן, הכנסות ותוצאות המגזר מושפעות במידה רבה גם מהיקף הפעילות בשוק ההון וממחזורי המסחר בבורסה בשווקים בהם פועלת החברה. ברבעון הראשון של שנת 2012 היו מחזורי המסחר בבורסה, בעיקר במניות והמירים, נמוכים מאוד יחסית לרבעון המקביל אשתקד", נכתב בדוחות.

כלל פיננסים התמודד עם השחיקה בהכנסות באמצעות קיצוץ בהוצאות. בית ההשקעות חתך 16% מסך ההוצאות שלו, שהסתכמו ב-84 מ' ש'. בין היתר, כלל פיננסים קיצץ בשכר העובדים, מה שהביא לחיסכון של 5 מ' ש'. כמו כן הושג חיסכון של 1.6 מ' ש' מקיצוץ בתקציבי פרסום ושיווק.

"במהלך השנתיים האחרונות קיבלה החברה הזרמות הון מחברת האם, כלל החזקות עסקי הביטוח בסך כולל של כ-190 מיליון שקל, אשר שימשו לפירעונות מוקדמים של ההלוואות לזמן ארוך של החברה", אמר יורם נוה, מנכ"ל החברה. "כמו כן, קיבלה החברה הזרמת הון נוספת בתחילת 2012 בסך של כ-50 מיליון שקל. כל אלה מבטאים את המחויבות של קבוצת כלל לחברה ותרמו לקיטון ביתרות החוב של החברה ולצמצום בהוצאות המימון השנתיות".