ארז טל: "'האח הגדול' הוא הנשק הגרעיני של הטלוויזיה"

טל בפסטיבל "שובר מסך": "היו גורמים שניסו שוב ושוב לפגוע בנו, וזה הגיע לשיא בפרשה של הכדורים הפסיכיאטריים. היה לנו פה קרב של אח גדול באח גדול"

"'האח הגדול' הוא נשק רב-עוצמה, מעין 'הנשק הגרעיני של הטלוויזיה', וכמו כל נשק רב-עוצמה, השאלה הגדולה היא בידי מי מפקידים אותו. כשהציעו לי להגיש את התוכנית אמרתי בהתחלה 'לא'" - כך אמר היום (ג') מנחה "האח הגדול", ארז טל, בפאנל על עונת "האח הגדול" שהנחה עיתונאי "גלובס", לי-אור אברבך, במסגרת פסטיבל "שובר מסך" במכללת עמק יזרעאל.

לדברי טל, הוא הסכים להנחות את "האח הגדול" רק לאחר שהוא הבין כי האנשים שיעשו את התוכנית הם האנשים הכי מקצועיים בארץ.

"יצר מציצנות במובן הטוב של המילה מביא אנשים לצפות ב'האח הגדול'", אמר עורך "האח הגדול", יורם זק, בתשובה לשאלה של אברבך האם יצר המציצנות הוא זה שמביא את הצופים לשבת מול המסך. "כל הזמן מטיחים בנו מציצנות, מציצנות, מציצנות. מה ההבדל בין המציצנות שהייתה לגלעד שליט ומשפחתו?", תהה זק, והוסיף כי "בסופו של דבר מדובר בתוכנית טלוויזיה טובה ומבדרת, ובגלל זה אנשים צופים. יש בה הרבה מאוד רגש והומור וסיפורים מספיק דרמטיים".

בתשובה לשאלה איפה עובר הקו האדום ענה זק כי "אנחנו בהפקה דואגים שהמציצנות תהיה רק לאנשים ולא לתחתונים שלהם. לא תראו דברים שקורים בתוך תאי השירותים או במקלחת".

זק הסביר כי "המציצנות של 'האח הגדול' היא רק לנפשם של האנשים. אנחנו מספיק רגישים כדי לשמור על פרטיותם וצניעותם, למרות שדברים יוצאים לפעמים משליטה, ולספר את הסיפור שלהם".

סער סקלי, שלוהק לעונה האחרונה של "האח הגדול" על תקן הפרובקטור מהשמאל הרדיקלי, הסביר בפאנל כי הוא אכן נכנס לבית "בשביל לחולל מהומה, אבל לא בדיוק".

לדבריו, "התוכנית פופולרית בגלל שהמציצנות היא סימפטום מאוד קיצוני של כל התקשורת, כמו במקרה של המציצנות של התקשורת לחייו של גלעד שליט. 'האח הגדול' נותנת אשליה שהאנשים על המסך הם כמו שהם. זו שיאה של תרבות הצריכה".

לטענת סקלי, "העונה הנוכחית מאוד רפלקסיבית. בעונה הנוכחית 'האח הגדול' חשף את עצמו יותר מבעבר כמנגנון מאשר בתוכניות קודמות. זאת תוכנית שלוקחת בדרך-כלל רק שיאים ומסתירה את השיעמום, מפעילה מניפולציות אבל מסתירה אותן. בעונה הנוכחית חלק מהדברים האלה נחשפו בעקבות המחאה שלי".

"היו גורמים שניסו שוב ושוב לפגוע בנו, וזה הגיע לשיא בפרשה האחרונה של הכדורים הפסיכיאטריים. היה לנו פה קרב של אח גדול באח גדול", אמר ארז טל בהתייחס לפרסום פרשת הכדורים הפסיכיאטריים. "בסופו של דבר התוצאה היא שזה לא העלה, לא הוריד ולא שינה כלום. מבחינת תדמית זה לא שינה כלום".

סקלי התפרץ לדברי טל ואמר כי "לא מדובר בסוגיית של תדמית אלא בסוגיה של אתיקה". טל ענה שהוא אמנם לא מההפקה, אבל לדעתו קיומו של פסיכיאטר דווקא נובע בדיוק מהאתיקה של ההפקה.