בתי ההשקעות תמיר פישמן והדס ארזים בוחנים שת"פ

בודקים אפשרות לניהול הקרנות של הדס ארזים ע"י תמיר פישמן ולמיזוג קופות הגמל

האם בתי ההשקעות תמיר פישמן והדס ארזים בדרך למיזוג? למרות הכחשות חוזרות ונשנות מצד שני הגופים, ל"גלובס" נודע כי הצדדים בוחנים כמה שיתופי פעולה ביניהם, ובהם ניהול קרנות הנאמנות של הדס ארזים על-ידי תמיר פישמן ב"הוסטינג". כמו כן נודע, לפי מקורות בשוק ההון המקורבים לגופים, כי השניים פנו לממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר, לקבל את אישורו למיזוג קופות הגמל שלהם.

מדובר תמיר פישמן נמסר, כי "איננו נוהגים להגיב לשמועות וספקולציות". מהדס ארזים נמסר, כי "מצב החברה בשיאו כיום, הן מבחינת תשואות והן מבחינת גיוסים. כחברה עסקית ואחראית המשרתת מעל 100 אלף לקוחות, אנו בוחנים תדיר את עלויות שירותי ההוסטינג מול החברות הפועלות בתחום. כיום אנו נהנים משירות מקצועי של חברת איילון, ולא צפויים להחליפו".

לפי הערכות, הגופים בוחנים כמה אפשרויות לשיתוף פעולה, ביניהן מיזוג מלא של שני הגופים, או מיזוג רק של החברות הבנות העוסקות בניהול קרנות נאמנות וקופות גמל.

כמו כן מסתמן כי בכוונת אלדד תמיר, מנכ"ל ובעלים בתמיר פישמן, להגיע לעסקה, תהיה אשר תהיה, כבעלים יחיד או עיקרי של תמיר פישמן, על מנת שהבעלות בגוף הממוזג תתחלק בינו ובין בעלי הדס ארזים בשיעורים יחסית דומים. כיום נמצא בית ההשקעות בשליטת תמיר ודני פישמן (המחזיקים 27% מהמניות כל אחד, כשפישמן כבר לא מעורב בניהול בית ההשקעות), הבנק הקנדי RBC, שמחזיק ב-27%, ומשקיעים קטנים נוספים, ובהם ניר ברונשטיין, לשעבר מנכ"ל פועלים שוקי הון (3%); טייקון ההשקעות היהודי-אמריקני סם זל (5%); ולין שניידר, בתם של ארווינג והלן שניידר (5%). יתרת המניות (6%) נמצאת בידי מנהלי ועובדי בית ההשקעות.

בכוונת תמיר לקנות את חלקם של שותפיו, כאשר בינו ובין פישמן ישנו מנגנון שמסדיר את יחסי הבעלות ביניהם. פישמן רצה למכור את חלקו בבית ההשקעות עד סוף 2011, ולשם כך העמיד בפני תמיר את האופציה לקנות אותו ממנו, או להביא צד ג' שירכוש אותו.

תמיר פישמן מנהל כיום כ-4 מיליארד שקל, מתוכם נכסי קופות הגמל עומדים על כ-580 מיליון שקל בלבד, ובקרנות הנאמנות מנוהלים רק 460 מיליון שקל. שאר הנכסים נמצאים בניהול תיקים, וכן יש לבית ההשקעות פעילות של ניהול אופציות לעובדים, ברוקראז' למוסדיים ובנקאות להשקעות. לפי עסקאות אחרות בענף בתי ההשקעות, שוויו של תמיר פישמן נאמד בכ-50-75 מיליון שקל.

בעלי השליטה בהדס ארזים הם אייזיק סיטון, חברת ההשקעות C3 קפיטל (של הבנקאית לשעבר קתרין בנט) ואיש העסקים מוונצואלה דוד יזרעאל. בהדס ארזים, המנוהל על-ידי רמי דרור, יש כ-3.5 מיליארד שקל בקופות גמל, 516 מיליון שקל בקרנות נאמנות המנוהלות בהוסטינג באיילון וכ-450 מיליון שקל בניהול תיקים. היקף הנכסים הכולל של הדס ארזים עומד כיום על 4.9 מיליארד שקל. אם יתמזגו הגופים, הם ינהלו יחד כ-8 מיליארד שקל, כלומר הגוף הממוזג ייחשב לקטן-בינוני מבחינת היקף נכסיו.

מיזוג הגיוני

מיזוג בין שני הגופים נראה הגיוני, בהינתן שוק שיש בו יתרון לגודל משמעותי. אף אחד מהם לא עבר עדיין את הרף הקריטי במסת נכסים, שמעליו כבר ניתן להרוויח מניהול השקעות. רף זה נוצר כתוצאה מההוצאות הגבוהות שיש כיום על רגולציה, ומשחיקת דמי הניהול כמעט בכל המוצרים. אולם עם כ-8 מיליארד שקל, רובם בקופ"ג, העסק יהפוך לרווחי ויציב יותר. כמובן שבמסגרת ההתייעלות שבמיזוג גם יפוטרו עובדים. בשני בתי ההשקעות יחד מועסקים כ-220 עובדים, 150 מתוכם בתמיר פישמן.

נוסף להוצאות, להדס ארזים חוב גדול שמקורו בהקמת בית ההשקעות לפני כמה שנים, על בסיס רכישת 51% מקופות הגמל של בנק מרכנתיל לפי שווי של 140 מיליון שקל. 49% הנותרים נרכשו לפני כשנתיים לפי אותו שווי, ומחצית הרכישה מומנה בהלוואות. כמו כן יש להדס ארזים חוב בבית ההשקעות למעלה. עוד ב-2010, עם השלמת רכישת קופות הגמל, טענו בשוק ההון כי "הדס ארזים קטן מכדי להמשיך פעילות באופן עצמאי, וזו רק שאלה של מחיר".