כלכלת ישראל צמחה ב-3% ברבעון הראשון - מעל התחזיות

בשוק ציפו לצמיחה מתונה יותר של 2.5% ■ בכל זאת, מדובר בקצב צמיחה נמוך יותר בהשוואה ל-3.2% ברבעון האחרון של 2011 ו-3.3% ברבעון שלפני כן ■ החדשות הרעות: התוצר העסקי עלה ב-2.8% בלבד

המשק הישראלי מפתיע שוב: למרות החששות הכבדים מהאטה חריפה, התמ''ג הישראלי צמח ברבעון הראשון של 2012 ב-3% לעומת צפי של 2.5% בלבד (לפי סקר הכלכלנים של בלומברג) - כך מדווחת היום (ד') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. עם זאת, עדיין מדובר בשיעור נמוך לעומת שני הרבעונים הקודמים: 3.2% ברבעון האחרון של 2011 ו-3.3% ברבעון השלישי של 2011.

מהלמ''ס נמסר כי העלייה בתוצר ברבעון הראשון השנה משקפת עליות ביצוא וביבוא הסחורות והשירותים, בהוצאה לצריכה פרטית, בהשקעות בנכסים קבועים וכן עלייה מתונה בהוצאות לצריכה ציבורית.

עם זאת, ההודעה המשמחת מלווה בנתון מדאיג: התוצר העסקי עלה ברבעון הראשון של שנת 2012 בשיעור של 2.8% בלבד לעומת עלייה של 3.5% ברבעון הקודם ועלייה של 4.5% ברבעון השלישי בשנת 2011, נתונים המדגישים ההאטה במגזר העסקי, הקטר המרכזי של המשק.

כמו כן, ההוצאה על מוצרים בני קיימא לנפש, נתון המתאר את רמת החיים בישראל, ירדה ברבעון הראשון ב-6.5% בשיעור שנתי לאחר ירידה של 17.6% ברבעון הקודם. ההוצאה לרכישת ציוד משק הבית כגון מקררים, מכונות כביסה ומזגנים עלתה בשיעור של 6.9% בחישוב שנתי, לאחר ירידה של 16.6% בחישוב שנתי ברבעון הקודם. ההוצאות על ריהוט ירדו בשיעור של 2.7% בחישוב שנתי, לאחר ירידה של 16.9% בחישוב שנתי ברבעון הקודם. ההוצאות על כלי רכב לשימוש פרטי ירדו ב-14.1% בחישוב שנתי.

החדשות הטובות הן כי למרות ההחרפה במשבר באירופה, יצוא הסחורות והשירותים עלה ברבעון הראשון ב-14.2% בחישוב שנתי, לאחר ירידה של 0.2% ברבעון הקודם. העלייה ביצוא ברבעון הראשון של 2012 משקפת עלייה ביצוא השירותים של 45% בחישוב שנתי ( 9.7% בחישוב רבעוני) ועלייה של 4.8% ביצוא התעשייה (למעט יהלומים). יצוא ענף החקלאות ירד בשיעור של 18.9% בחישוב שנתי.

שר האוצר יובל שטייניץ מסר בתגובה לנתוני הצמיחה: "למרות נתוני הצמיחה הבינוניים, התואמים את תחזית האוצר השנתית של 3.2% נתוני הייצוא המעודדים, מבטאים גידול ניכר בייצוא השירותים וההיי-טק יחד עם המשך הגידול בהשקעות, מצביעים על כך שאם נשמור על אחריות כלכלית ותקציבית נוכל להשיג צמיחה גבוהה יותר מהמצופה ולהמשיך לרסן את האבטלה בישראל. כל זאת בהנחה שהמצב הכלכלי הקשה באירופה לא יחמיר אף יותר".