הפיקוח בקלפיות יוגבר ביום הבחירות להסתדרות

איתן כבל שוב כופף את ההסתדרות: ל"גלובס" נודע כי באופן חסר תקדים, ההסתדרות הסכימה לממן קמפיין שיפיג את החשש מפני ההצבעה במקומות עבודה

ספק רב אם איתן כבל יצליח לנצח ב-22 במאי את עופר עיני במרוץ לראשות ההסתדרות, אבל פעם אחר פעם הוא מצליח להתיש את המנגנון של הארגון ולגבור על מכשולים רבים שעמדו בפני ההתמודדות שלו. ל"גלובס" נודע כי בעקבות מספר עתירות שהגיש לאחרונה כבל, הסכימה ההסתדרות לשורה של פשרות, שחלקן אף מביכות במיוחד עבור עיני, ועשויות לחזק לכאורה את הטענות של כבל כאילו כהונתו מאופיינת ב"שלטון פחד".

לפי הסכם פשרה שנחשף כאן לראשונה ואשר נחתם בשבוע שעבר, הסכים כבל למשוך את העתירה בעניין דרישתו שלא לאפשר הצבת קלפיות במקומות העבודה השונים אלא במקומות "ניטרליים", ובתמורה הסכימו בהסתדרות לצעד יוצא דופן: להשיק קמפיין נרחב שידגיש כי הבחירות ייעשו באופן דיסקרטי.

את כבל ייצג בהליך הפשרה עו"ד איתן לירז, בעוד שההסתדרות וסיעות הקואליציה של עיני התייצבו עם סוללה של עורכי דין מהשורה הראשונה: גיורא ארדינסט, שוקי חורש (ש.הורביץ ושות'), ומשרד מיתר, ליקוורניק, גבע ושות'.

במודעה, שתופיע בעיתונים השונים, יובהר, כי "קלפיות במקומות העבודה וקלפיות ניידות אינן נפתחות ואינן נספרות במקומות ההצבעה בעבודה, והן ישלחו לספירה במרכז הלוגיסטי ביחד עם קלפיות נוספות המשויכות לאותו מרחב. יובהר כי לא קיימת כל אפשרות לדעת מי הצביע לאיזה מועמד או רשימה. כל עובד יצביע על פי צו מצפונו בלבד".

באופן אירוני, דווקא הנוסח הזה משדר כי יש בסיס לטענה של כבל כי הצבעה במקום העבודה עשויה להרתיע עובדים המעוניינים להצביע לכבל וחוששים לכאורה מהוועדים שתומכים בעיני.

עוד לפי הפשרה שנחתמה, הוסכם כי שופט בדימוס ילווה ויפקח על הליך ספירת הקולות בבחירות. בנוסף, הוסכם כי בניגוד לחוקת הבחירות, תפורסם הוראת שעה שתאפשר גם למי שאינו חבר הסתדרות לכהן כנציג מטעם המועמדים בוועדות הקלפי השונות. גם הסיכום הזה נובע מטענות כבל, שלפיהן חברי הסתדרות הביעו בפניו חשש מפני אנשיו של עיני, ולכן סירבו לכאורה לשמש כנציגים רשמיים מטעמו. כבל מצדו הסכים בתמורה שלא להגיש עתירות נוספות, אלא אם מדובר בנושאים שלא העלה בעבר.

הישג נוסף

לפני כשבועיים רשם כבל הישג נוסף כאשר ועדת הבחירות של ההסתדרות הודיעה רשמית כי "לפנים משורת הדין", היא תאפשר לו לקבל נציג מטעמו בכל אחת מוועדות הקלפי ב-2,048 הקלפיות שייפתחו ביום הבחירות, וזאת במימון מלא. עד להודעה הזו, קבעה חוקת ההסתדרות כי רק סיעות קיימות בארגון זכאיות לקבל נציג כזה, ולא סיעות חדשות שנרשמו לצורך הבחירות הקרובות. המשמעות היא שכבל אמור היה להסתפק בהצבת נציגים רשמיים בכ-30% בלבד מהקלפיות על בסיס גודלן היחסי של הסיעות הקיימות שהצטרפו לקואליציה שלו, וזאת בצד המשקיפים שהוא רשאי למנות מטעמו בכל קלפי.