טרנספר לבעלים של מועדוני כדורגל

גזענות, עילגות ואלימות - יש לחסום בפני אנשים מסוימים את הכניסה לכדורגל

אלי טביב, הבעלים של הפועל תל אביב, אמר בראיון "הייתי עושה טרנספר לחלק מאוהדי הקבוצה". הוא התכוון, כמובן, לאותו חלק שמותח עליו ביקורת. כי טביב לא אוהב ביקורת. גם אם לדעת שחקנים ואוהדים הוא האסון של הקבוצה, טביב רוצה כבוד. כי יש לו הרבה כסף, יש לו גם אקדח שהוא יודע להשתמש בו, לדבריו (ראו הוזהרתם, אוהדים).

עכשיו בואו נדרים לקבוצת הפועל אשקלון. הבעלים של הקבוצה הזאת, שמו פרוספר אזגי. סוכן השחקנים שרון חלבי הגיש נגדו תלונה במשטרה על הכאה, על קללות ועל התבטאויות גזעניות. אזגי והמנהל שלו לא רק שהכחישו את המעשים המיוחסים להם, הם בכלל התקשו להבין במה מדובר. איזו פגישה? לא היינו בשום פגישה.

"יקבל עם המאבוטה בראש"

אלא מה? לאתר וואלה! הגיעה קלטת של הפגישה. אחרי ששומעים את אזגי, טביב נשמע כנשיא האקדמיה השבדית למדעים. צפיתי בקלטת הבוקר (ה'), ואני מודה שעברתי חוויה טראומטית למדי. למשל, בתגובה לניסיון של השחקן הגינאי להתבטא בפגישה, אמר אזגי לסוכן: "שלא יזיין את המוח עכשיו... שיענה לכושלאמא שלו. ידבר הרבה, הוא יקבל עם המאבוטה בראש". כשאזגי אומר, אזגי גם עושה. הסוכן עבר מהפגישה לבית החולים, יחד עם החבטות שקיבל בפגישה. שחקן נוסף מתחום הכדורגל הפרוע הוא יו"ר ההתאחדות, עם ה"אני לא שם על אף אחד" ושאר מכתמים.

ללא הבדל עדה או צבע

אבל אתם יודעים מה? זה לא כל כך מה שהם אומרים כמו האיך. וולגריות, גסות רוח, גזענות קיצונית, עילגות, אלימות מילולית מתובלת באלימות פיזית - אלה אלמנטים מובהקים של פרחים. כאן אני צריך לעשות אתנחתא. המילה הזאת, "פר*ח", מקובלת אצלנו כביטוי גנאי לאיש עדות המזרח. מבחינתי, פרח הוא כל האלמנטים שתיארתי כאן, ללא הבדל עדה או צבע. למשל, בעלי בית"ר ירושלים ארקדי גאיידמק, הוא פרח צמרת בפני עצמו.

אנשים מהזן הזה השתלטו על הכדורגל הישראלי (להוציא את יעקב שחר ממכבי חיפה, איש עסקים ומנהל מכובד גם בכדורגל, ואולי עוד כמה בודדים). רבים אחרים הם ההיפך ממנו. ולדעתי, כאוהד כדורגל ישראלי בעבר, זו הבעיה העיקרית. כאשר בעלים של קבוצות, כולל יו"ר ההתאחדות, הם פרחים, כך נראות גם הקבוצות, כך מתנהגים האוהדים. פרחיאדה אחת גדולה.

אני לא יודע מה בדיוק אפשר לעשות, אני כן יודע מה צריך לעשות: למצוא דרך, או להמציא דרך, שתחסום בפני אנשים בעלות ושליטה על קבוצות. היום כל אחד יכול לקנות קבוצה. ולהרוס אותה. או להשחית אותה. או לשגע אותה. כל דבר.

פרח בחליפה

אני מקבל בעניין זה את הצעתו של טביב לטרנספר - אבל לא של אוהדים, אלא של בעלי מועדונים. סלקו מהכדורגל קבוצת אוהדים - וזה לא יביא לשינוי של ממש. סלקו את הבעלים הבלתי ראויים, למשל אלה שכבר הוזכרו כאן - והשינוי יכול להיות דרמטי. כצעד נוסף יש לקבוע תנאי סף לתפקיד יו"ר ההתאחדות. אני רואה את אבי לוזון מסתובב בחליפות גזורות היטב בכל מזג אוויר, המסכן, גם בחום הנורא ביותר. אלא שהחליפות היפות לא יכולות להסתיר את הפרח המסתתר בתוכן.

פה לא הדג מסריח מהראש, אלא הראש מסריח מהראש. הכדורגל אצלנו, כך אני מאמין, יקבל צורה אחרת כאשר יוחלפו הראשים הללו באנשים רציניים ואחראים, בעלי תרבות התנהגות והתבטאות.

matigolan@globes.co.il