כלל פיננסים על אירופה: "כמו תאונת רכבת בהילוך איטי"

אמיר כהנוביץ', הכלכלן הראשי של בית ההשקעות: "הקרונות הראשונים מתחילים להימעך אחד לתוך השני ולא ברור איפה זה יעצור" ■ סבור כי יוון לא תצא מגוש האירו: "לא האיחוד ולא יוון רוצים בכך"

"כבר שנתיים שאירופה נראית כמו תאונת רכבת בהילוך איטי, הקרונות הראשונים מתחילים להימעך אחד לתוך השני ולא ברור איפה זה יעצור. הקומיקאי דמיטרי מרטין הציע לנהל סיכונים רגשיים ולשים בכל הקרונות הראשונים של רכבות עוגות קצפת. כך במקרה של תאונה לפחות יהיה גם משהו מנחם, 'אומנם יהיו מתים, אבל תהיה להם עוגת קצפת על הפנים'" - כך מסכם היום (א') הכלכלן הראשי של כלל פיננסים, את המצב באירופה.

כהנוביץ' לא סבור כי האיחוד האירופי יממש את איומיו כלפי יוון, כאשר פרישתה מגוש האירו וחזרתה לדראכמה תגרור אותה לסחרור אינפלציוני ולמיתון כבד, במידה והיוונים יפסיקו לתמוך בתוכנית הצנע הפיסקאלית שדורשות ממנה שאר מדינות אירופה.

כהנוביץ' מסביר כי לכל אחד מהצדדים (האיחוד האירופי מצד אחד ויוון מצד שני) יש מספר "קלפים" בידו, אשר בהם הוא משתמש כ"איום": "גם היוונים מצידם מאיימים בהשתמטות מכל החובות ודרדור אירופה כולה למשבר", כותבים בכלל פיננסים, "גם אם הם לא באמת רוצים לעזוב את גוש האירו אין ספק שזה מפחיד, בטח את המשקיעים".

"עם זאת, להערכתנו, הסיכוי שמישהו מהצדדים יממש את איומיו אינו התרחיש המרכזי", מסכם כהנוביץ'.

ובאשר לכלכלת אירופה כולה, מציין כהנוביץ' כי "גם בהשקעות, לא משנה כמה חכם אתה, גם אתה מהמר בהשקעות. אף אחד לא באמת יודע מה הקלפים הבאים שיצאו בהגרלה. כיום אירופה מסבה לנו הפסד לאורך 10 שנים בסבירות של 95%".

"לא משנה אם אירופה תקרוס בשנת 2012, 2013 או 2014, ההשפעה על השווי המאזני של החברות תהיה נמוכה משמעותית מהשינוי במקרה של התאוששות באירופה", מסכם כהנוביץ'.