עוד קורבן: דוראד שילמה מקדמות של 10 מיליון ש' ל-EMG

יצרנית החשמל הפרטי בה שותפים חיים כצמן ושלמה נחמה בוחנת עם יועציה המשפטיים כיצד ניתן להשיב את הסכומים ששולמו ל-EMG

קורבן נוסף להפסקת הזרמת הגז המצרי: דוראד אנרגיה. החברה, הפועלת להקמת תחנת כוח פרטית לייצור חשמל, שילמה מקדמות בסך 10 מיליון שקל ליבואנית הגז המצרי, חברת EMG, לפני שממשלת מצרים הודיעה על ביטול ההסכם למכירת הגז לישראל. כך מגלים דוחות קבוצת א.דורי, שבשליטת גזית גלוב של חיים כצמן, המחזיקה 11.25% מהון המניות של דוראד.

בדוחות מציינת דורי, כי היא בוחנת עם יועציה המשפטיים כיצד ניתן להשיב את הסכומים ששולמו ל-EMG. לא מן הנמנע כי לקוחות נוספים של EMG העבירו אף הם מקדמות ליבואנית הגז המצרי. בדוח מאשרת א.דורי, כי דוראד מנהלת מגעים עם ספק גז אחר (הכוונה היא לשותפויות "תמר").

ב-22 באפריל השנה הודיעה EMG לדוראד על ביטול הסכם רכישת הגז שהיה לה עם חברות הגז הממשלתיות של מצרים EGAS ו-EGPC. דוראד מציינת, כי EMG הודיעה כי היא רואה את הודעת הביטול כבלתי חוקית. דוראד הייתה הלקוחה הפרטית השנייה של EMG.

בדצמבר 2007, כשנה לאחר חתימת ההסכם עם חברת החשמל, דוראד חתמה על ההסכם לרכישת גז מ-EMG בהיקף של 2 מיליארד דולר לתקופה של 15 שנה. במסגרת ההסכם התחייבה דוראד להעמיד ל-EMG ערבות בנקאית בסך 60 מיליון דולר, וערבות קונצרן בסך 17 מיליון דולר לחמש שנים מיום תחילת האספקה. כיום, לאחר ביטולו החד-צדדי של ההסכם, נמצאת דוראד במצב בעייתי - עליה להתחרות מול החברה לישראל על יתרת המקום בצינור אספקת הגז מ"תמר".

נכון להיום אין די מקום בצינור להזרמת מלוא צורכי הגז של שתי הקבוצות, אלא אם הממונה על ההגבלים העסקיים יחייב את שותפויות "תמר" לפנות מקום בצינור על חשבון לקוחות חתומים כמו חברת החשמל ודליה אנרגיות. תחנת הכוח של דוראד אמורה להתחיל לפעול בשנה הבאה, והסכימה להקדים את תחילת פעולתה לקיץ 2013 בתמורה לתמריץ כספי מהמדינה בגובה 350 מיליון שקל.

מלבד קבוצת דורי כוללים בעלי מניותיה של דוראד את קצא"א (37.5%), קונצרן זורלו הטורקי (25%), אדלקום של משפחת אדלסבורג (18.75%), ואלומיי קפיטל של שלמה נחמה, רני פרידריך וחמי רפאל (7.5%). האחרונה נאלצה בשבוע שעבר לדחות "בשל תנאי השוק" את הנפקת שותפות החיפושים אלומיי נפט וגז.

נציין כי חברת ההשקעות אמפל של יוסי מימן, המחזיקה 12.5% מיבואנית הגז המצרי, דיווחה בשבוע שעבר על מחיקת יתרת השקעתה ב-EMG. בסך-הכול מחקו אמפל וגופים מוסדיים בישראל כ-360 מיליון דולר שהשקיעו בחברה זו.