דש: נצלו המפולת בסלקום ופרטנר להשקעה באג"ח שלהן

אלכס זבז'ינסקי מוריד את תחזית הצמיחה למשק השנה ל-2.2% בלבד ומעריך כי האבטלה תזנק ל-7.5% ■ על פי דש, הסיכוי כי בנק ישראל יוריד את הריבית כבר בפגישתו הקרובה עלה ל-50% ■ מה הסיבות להורדת תחזית הצמיחה?

בצל שבוע המסחר שעבר, שכלל ירידות שערים בשווקים הגלובליים וצניחה של מניות ואג"ח חברות הסלולר, מנפק היום (ב') הכלכלן הראשי של דש, אלכס זבז'ינסקי, סקירה שבועית ובה מספר תחזיות והמלצות מרכזיות.

בדש מציינים כי למרות נתוני הצמיחה הטובים יחסית ברבעון הראשון, הם מורידים את תחזית הצמיחה למשק לשנת 2012 מ-2.7% ל-2.2%. כמו כן, הם צופים עלייה באבטלה לרמה של 7.5%.

זבז'ינסקי מרחיב ומציין כי "בחינה מעמיקה יותר של הנתונים (למ"ס, ה.ק.) מגלה מספר סימני חולשה. הצריכה הפרטית צמחה בעיקר אודות לגידול בצריכה השוטפת, כאשר צריכת מוצרים בני קיימא התכווצה בהמשך למחצית השנייה של שנת 2011. גידול ביצוא נרשם בעיקר בענף השירותים, כאשר יצוא הסחורות התרחב בקצב איטי. ההשקעות בענפי המשק צמחו בקצב הנמוך ביותר מאז הרבעון האחרון של שנת 2009. הגידול בסך ההשקעות הושג בעיקר בגלל ההשקעות בבנייה למגורים של הסקטור הפרטי. הצמיחה של הסקטור העסקי ירדה ל-2.8%, ובניכוי השפעת מכירות חברות היי טק עמדה על 1.4% בלבד".

בנוסף, זבז'ינסקי מפרט כמה גורמים מרכזיים להורדת תחזית הצמיחה:

- הרעה משמעותית בכלכלת אירופה שחלה בחודשים האחרונים.

- עלייה מחודשת בסיכון השווקים אשר עלולה להאט את הצמיחה גם במדינות אחרות, זאת מעבר לפגיעה הנובעת מקשרי המסחר עם המדינות באירופה.

- מספר רב של צעדים רגולטוריים שמרוכזים בפרק זמן קצר ויוצרים פגיעה מיידית בענפים רבים במשק, תוך עלייה באי הוודאות לגבי העתיד.

- עלייה משמעותית בסיכון הפיננסי של מספר רב של חברות במשק, עד כדי סיכון לחדלות פירעון.

- השלכות של עלייה בסיכון הפיננסי והעסקי של הבנקים ונכונותם לתת אשראים.

בגזרת הריבית במשק, מעריך זבז'ינסקי כי הסיכוי להורדת הריבית כבר בהחלטה הקרובה של בנק ישראל עלה ל-50%.

כאמור, לאחר צניחה של מניות ואג"ח חברות הסלולר בעקבות החרפת התחרות בענף, מציין זבז'ינסקי כי במרווחים הנוכחיים, האג"ח של פרטנר וסלקום מעניינות להשקעה. בדש מסבירים כי חברות התקשורת הפכו עם כניסת המתחרים למניבות הרבה פחות מזומנים מאשר בעבר, כאשר הדבר עלול להרע את יחס כיסוי החוב בצורה משמעותית, אך מעריכים כי הפגיעה העיקרית תהיה בבעלי המניות של החברות עקב הקטנה או הפסקה של תשלומי הדיבידנד.

בדש ממשיכים ומסבירים כי דירוג החברות אומנם צפוי לרדת, אך עובדה זו כבר מתבטאת במרווחי האג"ח שלהן. לכן, השקעה באג"ח של חברות הענף מעניקה פיצוי הולם בגין הסיכון הטמון בהן.