מבצע הדברת יתושים בכנרת; חשש מקדחת הנילוס ואנופלס

הבוקר חג מטוס ריסוס דקות ארוכות מעל קיני יתושים באזור קיבוץ גינוסר ■ במקומות אחרים נעשה ריסוס ידני

הכנרת מלאה, אבל התושבים באזור מתלוננים על יתושים ועל עקיצות: רשות המים ומנהלת הכנרת הפעילו הבוקר (ב') באופן חריג מטוס ריסוס בניסיון לבלום את מכת היתושים שנוצרה בשבועות האחרונים מסביב לכנרת. במנהלת הכנרת וברשויות באזור הצטברו דיווחים מצד תושבים שגרים בסמוך לאגם על עקיצות רבות, זמזומים באוזניים ועל לילות בלי שינה.

על רקע החשש מהתרחבות אוכלוסיית היתושים באזור, שתהרוס את הבילוי של ההמונים שמתכוונים למלא את חופי הכנרת בחג השבועות, מנהלת הכנרת ורשות המים פתחו במבצע הדברה מקיף, והבוקר חג מטוס ריסוס דקות ארוכות מעל קיני יתושים באזור קיבוץ גינוסר. במקומות אחרים נעשה ריסוס ידני. במנהלת הכנרת אמרו כי תוצאות הריסוס משביעות רצון.

כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס", סביב הכנרת התגלו לאחרונה גם יתושים הגורמים למחלת קדחת הנילוס המערבי המסוכנת לאדם, וכן התגלו יתושי אנופלס של הקדחת הידועה מהקמת היישוב. החשש להתפרצות מחלת קדחת הנילוס המערבי עלה בעקבות גילוי של יתושים המכונים "טייגר", המעבירים את קדחת הנילוס המערבי מציפורים לבני אדם. המשרד להגנת הסביבה הורה לאיגוד ערים כנרת להדביר את החופים בחומר מיוחד, שאמור שלא לפגוע במים ובדגים ולשמור על המאזן האקולוגי של האגם.

פגיעה בקינון הדגים

הסיבה להיווצרות קיני יתושים בכנרת היא, לדעת מומחים, אי טיפול נכון בצמחיה שגדלה על שפת הכנרת בשנים שבהן המפלס היה בירידה מתמדת. עם עליית המפלס בשנה האחרונה, כוסתה צמחיה זו במים הגואים, והחלה להירקב בתוך המים, תוך היווצרות רקב אורגני, עכירות במים וסירחון לאורך חופי הכנרת.

עם עליית המפלס נוצרו חילוקי דעות לגבי אופן ועיתוי קציר צמחיית החופים שכוסתה במים. רשות המים הורתה באיחור לרשות ניקוז הכנרת על קציר הצמחייה, שהחל רק באחרונה באמצעות סירה מיוחדת. לדעת מומחים, הקציר בתקופה זו של קינון הדגיגים, פוגע ברבייה של דגי האמנון. כמו כן, הקציר מותיר אחריו גם את גזעי הצמחים במים, והחשש הוא שנופשים ייכנסו יחפים למים העכורים וייפצעו.

הצמחייה הסבוכה שהחלה להרקיב אפשרה תנאים נוחים להתפתחות מכת היתושים, וב-80% מהחופים שנסקרו נמצאו זחלי יתושים. מקור בכיר מסר ל"גלובס", כי ריכוז יתושי "טייגר" שהתגלו לאחרונה חריג יחסית לשנים רגילות.

"אין סכנה לרוחצים"

משרד הבריאות מסר, כי מידי פעם נמצא היתוש המעביר את מחלת קדחת הנילוס המערבי, אולם המשרד נכנס לתמונה רק כאשר המחלה פוגעת באדם, ועד אז האחריות לביצוע ההדברה מוטלת על רשות המים ועל הרשויות המקומיות.

המשרד להגנת הסביבה מסר בהתייחס לדברים כי: "עקב תלונות הציבור, המשרד ביצע בדיקה מידית, ומצא מפגע של זחלי יתושים לאורך חופי הכנרת. בשל פניית מנהלת מחוז צפון ליו"ר איגוד ערים כנרת ולרשות המים, החלה הדברה ידנית והדברה מהאוויר של מוקדי היתושים. בנוסף, רשות המים מבצעת בימים אלה קציר של הצמחייה בקרקעית האגם שיכולה לשמש בית גידול ליתושים. אנשי המשרד מסיירים כל יום באזור ועוקבים אחר התקדמות הפעולות שנעשות בעניין".

מנהל מנהלת הכנרת פנחס גרין אמר הבוקר ל"גלובס", כי "אנו עושים שימוש בחומר ריסוס שאושר בעבר בידי המשרד להגנת הסביבה והמעבדה לחקר הכנרת, והוא לא מסכן את איכות המים, את הדגה ואת ציבור המבלים בחופים". עוד הוסיף גרין, כי "פעולת קציר הצמחייה נועדה לאפשר זרימה של מים והכנסה של חמצן אליהם כדי למנוע את עכירותם וכדי שלא יאפשרו קינון של יתושים".