כמחצית מבכירי ענף הנדל"ן: מחירי הדירות יירדו עד 20%

סקר הנדל"ן החצי-שנתי של דלויט מראה כי רוב בכירי הנדל"ן לא צופים עליות במחירי הדירות בשנה הקרובה ■ היעדים האטרקטיביים לרכישת דירה למגורים: חדרה, תל אביב, חיפה, נתניה, יבנה ורחובות

בכירי ענף הנדל"ן חלוקים בתחזיותיהם על מחירי הדירות: כמחציתם סבורים שמחירי הנדל"ן בארץ יירדו בשנה הקרובה, ואילו המחצית האחרת צופה כי הם יישארו באותה רמה, ואפילו יעלו. כך עולה מהסקר החצי-שנתי שמפרסמת היום (ג') פירמת ראיית החשבון והייעוץ ‏‏Deloitte‏ בריטמן אלמגור זהר.

מהסקר, שנערך בקרב 100 מנכ"לים וסמנכ"לים של חברות נדל"ן, עולה כי 41% מהבכירים מעריכים שמחירי הדירות יירדו בשיעור של עד 10%, ועוד 7% סבורים שהם ירדו ב-10% עד 20%. לעומתם, כ-37% מהבכירים מאמינים שמחירי הדירות בארץ ייוותרו יציבים, ועוד כ-15% מעריכים שהם יעלו בשיעור של עד 10%.

מהסקר עולה עוד כי 35% מהבכירים צופים ירידת מחירים בתל אביב בשנה הקרובה; ו-26% מסמנים את נתניה, פתח תקוה וירושלים כערים שבהן יירשמו ירידות מחירים.

היכן כדאי להשקיע בדירה למגורים? 29% מהבכירים משליכים את יהבם על העיר חדרה, 24% על תל אביב, 20% על חיפה, 16% על נתניה, ו-15% מאמינים שכדאי להשקיע ביבנה, רחובות ובהוד השרון.

בחו"ל, מסמנים 82% מהבכירים את ארה"ב כיעד השקעה אטרקטיבי בתחום הנדל"ן; אחריה מדורגות גרמניה (42%) ובריטניה (27%). יצוין כי שאלות הסקר אפשרו לנשאלים לסמן עד שלושה מקומות בכל קטגוריה.

"כדור שלג"

בשונה מהציפיות לירידת מחירי הדירות בתל אביב, לשוכרי הדירות בעיר אין עדיין סיבה למסיבה - 87% מהבכירים אינם צופים ירידה בשכר הדירה בעיר: 41% מבכירי הנדל"ן צופים כי שכר הדירה הממוצע יעלה בעד 10%, ועוד 2% מעריכים שיעלה בשיעור גבוה מכך; 44% מבכירי הנדל"ן סבורים שהמחירים יישארו ללא שינוי; ורק 11% מעריכים כי מחירי השכירות יירדו בשיעור של עד 10%, ועוד שני בכירים שהשתתפו בסקר (2%) צופים ששכ"ד בתל אביב יירד בשיעור חד מכך.

עוד עולה מתוצאות המשאל, כי הקושי הגדול ביותר של הקבלנים כיום הוא השגת מימון בנקאי - כך אומרים 63% מהעומדים בראש ענף הנדל"ן; השאר סבורים שהקשיים העיקריים הם ירידה בביקוש לדירות, איתור קרקעות באזורי הביקוש והתייקרות עלויות הבנייה.

לדברי רו"ח דורון גיבור, שותף וראש מגזר הנדל"ן ב-‏‎ Deloitte‎בריטמן אלמגור זהר, "מחנק האשראי הוא כדור שלג העלול להוביל לעליות מחירי הנדל"ן עקב מחסור בבנייה חדשה. החלטות הרגולטור עלולות להוביל לירידה במספר הפרויקטים החדשים".