סגן ראש עיריית ת"א: "חלומי שמרכז העיר ייסגר למכוניות"

אסף זמיר סבור כי יצירת המדרחובים בת"א היא חלק מתופעה הרבה יותר רחבה של החייאת המרחב הציבורי והשימוש בו על ידי הולכי רגל ורוכבי אופניים

שדרות רוטשילד שבהן התמקדה מחאת האוהלים, יהפכו בקיץ הקרוב למדרחוב. לפי החלטת עיריית ת"א שפורסמה בשבוע שעבר, בכל סוף שבוע משישי בערב עד מוצאי שבת תיסגר השדרה לתנועה באמצעות שערים בקטע שבין רחוב החשמונאים לרחוב הרצל, ותתאפשר בו תנועת הולכי רגל ורוכבי אופניים בלבד.

בד בבד מניעה העירייה בימים אלה מהלך להפיכת שדרות וושינגטון בפלורנטין למדרחוב באופן קבוע, בעלות 6 מיליון שקל, וכן עומד להסתיים שיפוצו של רח' שינקין ב-30 מיליון שקל, בתכנון שמתאים להפיכתו למדרחוב לפרקים.

אסף זמיר, סגן ראש עיריית ת"א ויו"ר סיעת "רוב העיר", שמכהן כממלא מקום יו"ר הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה וכחבר הנהלת העירייה, הוא מיוזמי המדרחוב בשד' וושינגטון. לדבריו, "החלום שלי הוא שבעתיד מרכז העיר ת"א יהיה סגור לכלי רכב, כמו בבירות רבות באירופה. יצירת המדרחובים היא חלק מתופעה הרבה יותר רחבה של החייאת המרחב הציבורי והשימוש בו על ידי הולכי רגל ורוכבי אופניים, כולל בכיכרות הציבוריות, בחופים ובפארקים, שעולה בקצב אדיר בשנים האחרונות".

* אתם מתכננים מדרחובים ברחובות מרכזיים נוספים?

"אנחנו כל הזמן מחפשים מקומות לדברים ברוח הזו, ובכל מקום יש שיקולים אחרים. את מגמת ההחייאה של המרחב הציבורי, רואים בשיקום כיכר רבין, הקמת כיכר התרבות והבימה, כיכר גבעון, פארק קריית ספר, מדרון יפו והטיילת החדשה ומיזם האופניים הירוקות של העירייה. במסגרת המגמה הזו אנו הופכים רחובות מסוימים למדרחובים, הראשון הוא שדרות וושינגטון. חציו של הרחוב יהיה סגור תמיד וחציו רוב הזמן. בעבר, רחוב דיזנגוף נסגר בכל יום שישי לתנועה, הוא היה הרחוב הכי מתוייר בעיר והיום אלה שדרות רוטשילד. כמויות האנשים שמגיעות היום לרוטשילד בסופי שבוע מצדיקה זאת. זה מהלך שייצר שקט ואפשרות גם לטייל ברחובות. אם הרעיון יוכיח עצמו, נעשה זאת בעוד ועוד רחובות".

* איך תטפלו בחנייה?

" כל מי שגר ברוטשילד יקבל אוטומטית תגי מעבר ביום שישי, ויוכל להחנות בחנייה הרגילה שלו. ברור שלכל מהלך כזה יש השלכות רציניות על התנועה ולכן כשאנחנו סוגרים רחוב, הוא משמש עבורנו פיילוט לבדיקת ההשפעה על הסביבה".

כמעט כל העסקים ברוטשילד הם מתחום הבילוי וההסעדה, וככאלה מותר להם לפעול בשבת. "אני מאחל להם שהפיכת הרחוב למדרחוב תעלה להם את הטראפיק בשבתות", אומר זמיר.

* ומה יגידו תושבי רוטשילד, שיסתובבו אצלם יותר אנשים?

"לדעתי המצב החלומי הוא שזה יקל עליהם כי זה ישקיט את האזור ויפחית כניסה של כלי רכב מחוץ לאזור אל השכונה שלהם".

* המדרחובים יהפכו את ת"א לעיר בינלאומית?

"נעשות הרבה פעולות כדי להעלות את תדמיתה ומעמדה הבינלאומי של ת"א, בתחומי תרבות, קהילה גאה, אדריכלות, תיירות וסטודנטים מחו"ל. המרחבים הציבוריים והאסתטיקה הציבורית יתרמו גם הם לכך".

העירייה השיקה לפני שנה וחודש את מיזם "תל אופן" להשכרת אופניים ב-150 תחנות ברחבי העיר, ומתכננת להוסיף השנה 50 תחנות נוספות. "ישנם כמעט 20 אלף מנויים שנתיים לאופניים ואלפים רבים של מנויים יומיים", אומר זמיר, "ובסופו של דבר ישנן 8,000-10,000 נסיעות ביום על אופניים - רק ב'תל אופן'. אין שום ספק שמספר הנסיעות ברכב הופחת בעיר בעקבות המיזם".