קנס של 250 אלף שקל לרשת רמי לוי בגין עבירת בנייה

ביקורת שבוצעה בסניף הרשת ביישוב שילת העלתה כי נעשה בו שימוש ללא היתר בהיקף 2,600 מ"ר ששימשו לסופרמרקט ו-882 מ"ר ששימשו לאחסנה

רשת חנויות הדיסקאונט של רמי לוי נקנסה ב-250 אלף שקל, והוטל עליה צו איסור שימוש, בגין עבירה על חוק התכנון והבנייה בסופרמרקט ביישוב שילת שבמועצה האזורית חבל מודיעין - כך נקבע בגזר דין שנתן היום (ד') בית משפט השלום ברמלה.

‏לפי כתב האישום, ביקורת שבוצעה בשטח ב-2009 העלתה כי נעשה בו שימוש ללא היתר בהיקף 2,600 מ"ר ששימשו לסופרמרקט, ושטח נוסף של 882 מ"ר ששימש לאחסנה. לפי התוכניות שחלות על הקרקע, השימוש המותר הוא לתעשייה, ולכן השימוש לסופרמרקט הוא שימוש חורג.

‏כתב האישום התייחס לרשת רמי לוי שיווק השקמה כמי שמחזיקה בקרקע ובעלת האחריות להשיג היתר כדין לביצוע השימושים בשטח, וכן לשמואל לוי, המחזיק והמבצע בפועל של הנכס שפעל בשימוש חורג.

‏בדיון שנערך במארס השנה העיד מהנדס הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה חבל מודיעין, הרצל אלעני, עד הגנה מטעם הנאשמים, ואמר כי הוגשה בקשה לשימוש חורג ב-2008, שנידונה בוועדה המקומית ואושרה ב-2009. אך לבסוף ההיתר לשימוש חורג לא ניתן, היות שהקרקע עליו מצוי הנכס מוכרזת כקרקע חקלאית שיש עליה תוכנית לאזור תעשייה, ועל כן כל בקשה לשימוש חורג צריכה להתאשר בוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה ובוועדה לשמירה על קרקעות חקלאיות.

‏לטענת המחלקה לאכיפת דיני מקרקעין בפרקליטות המדינה, הנאשמים הפעילו את העסק למטרה מסחרית מובהקת של עשיית רווח כלכלי, ולכן הקנס שיוטל עליהם צריך להיות קנס משמעותי.

השופט הישאם אבו שחאדה ציין: "הכלל הוא שתחילה מקבלים היתר, ורק לאחר מכן פועלים על-פי ההיתר... הנאשמים עשו דין לעצמם והחלו בפעילותם העסקית בטרם קבלת היתר כדין. מדובר בעבירה של שימוש חורג בהיקף נרחב... השימוש האסור בוצע לצורך הפקת רווח כספי, וברי כי הענישה הראויה היא הטלת קנס משמעותי על הנאשמים".

‏עם זאת, בשיקול העונש הביא השופט בחשבון את טענותיהם של רשת הסופרמרקט ושמואל לוי, לפיהן פעלו בדרכים המקובלות לנסות לקבל היתר לשימוש חורג ואת השלבים המתקדמים שאליהם הגיעו.

‏רשת רמי לוי נקנסה ב-250 אלף שקל שישולמו ב-5 תשלומים חודשיים שווים, ושמואל לוי נקנס בסך 250 אלף שקל או 200 ימי מאסר. שניהם חויבו לחתום על התחייבות כספית בסך 250 אלף שקל להימנע במשך 3 שנים מביצוע עבירה על חוק התכנון והבנייה.

בנוסף ניתן צו איסור שימוש למבנה, שייכנס לתוקף בנובמבר 2012, אלא אם עד אז יהיה בידי הנאשמים היתר כדין.