לא יותר מסלבס ובגדי ים

הישראלים הכי אוהבים פורמט בסיסי עם פנים יפות וכמה שפחות בגדים

"הישרדות VIP", יום ד' 21:00, ערוץ 10

מדברים כאן הרבה על פיתוח פורמטים, על יצוא שלהם לחו"ל, על ישראל כחממה רעיונית לתוכניות טלוויזיה, ממש סטרט-אפ ניישן בשלט-רחוק. אבל בסוף היום, כשמתקבלים נתוני הצפייה, מתברר שמה שהישראלים הכי אוהבים הוא פורמט בסיסי, עם פנים יפות, רצוי של מפורסמים, ועם כמה שפחות בגדים.

אני בטוח שלערוץ 10 היו המון ציפיות מהעונה הזאת של "הישרדות", אך ספק רב אם גם הם חשבו על רייטינג שיהיה גבוה אפילו במספרים של ערוץ 2. ומה שיפה בכל הסיפור הזה, או לא יפה - את זה תחליטו לבד - שהם כמעט לא עשו שום דבר יוצא דופן: הפורמט הוא אותו פורמט, המנחה הוא אותו מנחה, הסלבס הם - כדרכן של תוכניות שכאלה, לא הכי לוהטים, והים הוא אותו הים.

ברחבי העולם הולך ופוחת משקלן של תוכניות רוויות מפורסמים, אבל בישראל, מסתבר, אנחנו אוהבים מאוד את מפורסמינו, גם אם לפעמים אוהבים פשוט ללעוג להם.

הנה כי כן, מרוב דיבורים, ולפעמים קשקושים, על "הדבר הבא", מתברר כי לפעמים גם הטריק הכי ישן בספר עובד: פורמט מיושן של ריאליטי, מפורסמים, בגדי ים. בלי לבשל, בלי לשיר, בלי לרקוד.

לוליטה בת 50

"לוליטה", יום ד' 22:00, "הוט פריים"

ואפרופו דברים שלא מתיישנים, מה תגידו על הסרט הזה? אולי שיש מפגשים שמתרחשים פעם אחת בהיסטוריה ונשארים רלוונטיים גם אחרי 50 שנה. הטקסט המבריק והמטריד של נבוקוב, פגש כאן את יכולת הבימוי המרשימה של סטנלי קובריק, והשחקנים הראשיים: ג'יימס מייסון ושלי ווינטרס הצעירה, פשוט החליקו לתוך מתווה שאי אפשר לטעות בו. לא מעט גרסאות מאוחרות נעשו לסרט הזה, אבל אפילו כאלה שהתהדרו בקאסט משובח, לא הצליחו לשחזר את עוצמתו האפלה של המקור המיושן הזה. הסיפור על מר הומברט שמאוהב בלוליטה הקטינה, נותר מטריד גם ממרחק של חצי מאה. ואגב קלאסיקות: מי שישרוד את השעתיים וחצי של "לוליטה", יוכל להמשיך באותו ערוץ ("הוט פריים", 00:30) ל"גבר ואישה" של קלוד ללוש, סרט שדווקא התיישן מאוד, למעט פריט אחד: נעימת הנושא שלו שרק בשבילה שווה להישאר ערים עד לשעת לילה מאוחרת.

התשובה בתוך השאלה

"מדוע גברים צופים בפורנו?", יום ד' 23:15, ערוץ 8

בשעות המאוחרות של הלילה, מתעוררים אנשי הזאב, סינדרלה נמלטת מהנשף, וערוצי ה"דוקו" הופכים לסוג של פורנו-לייט לאנשים חושבים, אנשים שלעולם לא יצרכו פורנו כפשוטו, אבל בתוכניות על פורנו הם דווקא מאוד מתעניינים - בשם הסקרנות האינטלקטואלית כמובן. כך גם הסרט הזה: יש בו המון הסברים פסיכולוגיים למנגנונים שמופעלים אצלנו, הגברים, בשעה שאנחנו צופים בפורנו. אלא שהניסיון לענות על שאלה כה פשוטה בהסבר כה מורכב, הוא קצת נואל: גברים צופים בפורנו כי הם גברים. נקודה.