שירת הברבור של אילן בן-דב?

כך עשוי יעקב לוקסנבורג להשתלט על סאני באמצעות לפידות

קשה היה למצוא היום גורמים רבים בשוק ההון שמבינים מה מנסה להשיג יעקב לוקסנבורג (לוקסי), בעל השליטה בחברת לפידות, באמצעות רכישתן של אג"ח סאני. המהלך של לוקסי, שנחשף הבוקר (ה') באתר "גלובס", יצר עניין רב, ולצדו לא מעט סימני שאלה.

עם זאת, בשוק ישנה תמימות דעים כי "לוקסי לא פראייר, והוא תמיד יוצא כשידו על העליונה. די ברור שכך הוא ייצא גם מהמהלך הנוכחי" אמר לנו גורם בשוק. "הוא מאוד חכם ומאוד אגרסיבי, ואיש שוק הון ותיק. הוא יודע מה הוא עושה", אמר בביטחון גורם אחר.

סאני ככל הנראה עומדת בפני הסדר חוב בשל אי-עמידתה בתנאי האשראי לציבור ולבנקים; לחברה-הבת שלה (סקיילקס) חובות של מיליארדי שקלים, ומצבה בכי רע לאחר ששווי הנכס המרכזי שלה - מניות השליטה בחברת הסלולר פרטנר - התכווץ בכ-50% מתחילת השנה. אז מה מחפש לוקסי בסאני?

האובר-שוטינג נרגע

הנה אחד התסריטים שצוירו בפנינו היום. לוקסנבורג מגיע לאסיפת מחזיקי האג"ח של סאני בשבוע הבא, כשהוא בעל כשליש מהחוב, מוביל החלטה לפירעון מיידי של החוב וממיר את האג"ח שבידי לפידות למניות סאני, כך שהוא נהיה בעצם שותף של אילן בן-דב בחברה.

במקביל הוא פועל מול מחזיקי האג"ח של סקיילקס, החברה-הבת שבאמצעותה מחזיקה סאני בפרטנר, לגיבוש הסדר חוב עימם.

ייתכן כי לשם כך הוא אף יזרים כסף ויפתור את בעיות הנזילות קצרות-הטווח. סקיילקס צריכה לשלם כ-1.4 מיליארד שקל לנושיה בשנתיים הקרובות. בקופתה רק כשליש מהסכום, והיא מסתמכת נוסף לכך על רווחים ממכירת מכשירי סמסונג ועל דיבידנדים מפרטנר (שהפסיקה לחלקם בינתיים), כדי לעמוד בחובותיה.

בינתיים, על פי אותו תסריט, השוק מתאושש והאובר-שוטינג במניות חברות הסלולר נרגע, במיוחד בזכות אי-הצלחת חברות הסלולר החדשות לספק את ההבטחות לחבילות שיחה מוזלות. מניות פרטנר חוזרות להיסחר במחירים גבוהים יותר, וסאני וסקיילקס חוזרות לעמוד בהתניות הפיננסיות שלהן.

אילן בן-דב לא מימש בזמן

באשר לאילן בן-דב, נראה כי הוא עומד לפנות את מקומו בקדמת הבמה של המגזר העסקי בישראל. שנתיים וחצי לאחר שרכש את בשליטה בפרטנר מידי האצ'יסון הסינית, בעסקת ענק ממונפת של 5.3 מיליארד שקל, משלם בן-דב בריבית על עסקה שהייתה גדולה בהרבה על מידותיו, ברמה הפיננסית ובעיקר ברמה העסקית.

בשנה האחרונה נקלעו עסקיו של בן-דב, הכוללים גם את חברת ההשקעות טאו, לסחרור כתוצאה מהפסדי ענק מצד אחד, וכתוצאה מחובות גדולים מדי שמימנו אותם מצד שני.

למרות שהעננים התחילו להתקדר מעל עסקיו לפני שנה ויותר, דבק בן-דב בעסקיו. הוא לא פעל למימושם בנחישות, ובמחיר שהיה מותיר אותו נקי מחובות, ועם פעילות יבוא הטלפונים של סמסונג, שהיוותה את "הלחם והחמאה" של עסקיו טרם עידן פרטנר. כעת הוא עשוי למצוא את עצמו גם בלי פעילות זו.