נפט-גז: כרתים, אלבניה וקליפורניה מחכות לישראלים

ל"גלובס" נודע כי קבוצות ישראליות מגלות לאחרונה עניין גם בחיפושי גז ונפט במימי האי היווני הגדול כרתים, זאת על רקע כוונת ממשלת יוון למכור במקום זיכיונות חיפושים במחירי חיסול

הבידוד הבינלאומי של ישראל בשוק האנרגיה אינו מונע מיזמים ישראלים לנסות את מזלם בתחום חיפושי הנפט מחוץ לגבולות ישראל. האתר הקרוב ביותר הוא כמובן קפריסין. למכרז הרישיונות ניגשו כמה קבוצות ישראליות, חלקן כמו דלק, בשילוב עם חברות בינלאומיות גדולות. מחפשי נפט וגז ישראלים כבר מרחיבים את תחומי פעילותם מעבר ל"חצר האחורית": קבוצת הכשרה אנרגיה למשל הודיעה בתחילת השנה על הסכם לחיפושי נפט מול חופי אלבניה. ל"גלובס" נודע כי קבוצות ישראליות מגלות לאחרונה עניין גם בחיפושי גז ונפט במימי האי היווני הגדול כרתים, זאת על רקע כוונת ממשלת יוון למכור במקום זיכיונות חיפושים במחירי חיסול.

20 מיליארד חביות בבבייקרפילד

ויש גם ישראלים ששפר מזלם ובמקום לחפש את הנפט, הנפט מגיע אליהם. לפני כמה שבועות פרסמה חברת הענק אוקסידנטל כי שדה הנפט הישן בבייקרספילד בקליפורניה מכיל 20 מיליארד חביות. מדובר בשדה נפט ישן שמאגרי הנפט הקונבנציונליים שלו התרוקנו מזמן. ואולם שיטות הפקה חדשות מאפשרות להפיק נפט גם מפצלי הנפט הרבים שנמצאים עדיין בשטח. כתוצאה מיישום שיטות אלה הופך בייקרספילד, הנמצא צפונית ללוס אנג'לס, לאחד השדות הגדולים בעולם להפקת נפט בלתי קונבנציונלי. לפי ההערכות צפויה עלות ההפקה לעמוד על 30 דולר לחבית.

המרוויחה: אלון US

אחת המרוויחות הבלתי צפויות מתחייתו של שדה בייקרספילד צפויה להיות אלון US שרכשה לפני שנה בית זיקוק הנמצא בתוך שטח השדה. אלון US שילמה 32 מיליון דולר עבור בית הזיקוק שנמכר במסגרת הליכי פשיטת רגל וקיבלה יחד איתו, כמעט בחינם, שטח קרקע של 700 אקרים, שהם כ-2,800 דונם. בתוך השטח קיימות כבר 26 בארות נפט ישנות וכל שנדרש הוא להחיותן ולהחזירן לפעילות. עדיין לא ברור איזה חלק מתוך פוטנציאל הנפט הענקי של בייקרספילד נמצא בתחומי השטח הקטן יחסית של אלון US.