קדימה: מיצוי כושר השתכרות כקריטריון לדיור מוזל

תפנית בפרשת הדיור המוזל: שאול מופז מסר ל"גלובס" כי קדימה מחזקת את הדרישה הפוליטית לדיון בממשלה בנושא הקריטריונים לזכאות לדיור בר-השגה

תפנית בפרשת הקריטריונים לדיור בר השגה: קדימה מחזקת את הדרישה הפוליטית לדיון בממשלה בנושא הקריטריונים לזכאות, ובעיקר בעניין "מיצוי כושר השתכרות", כך מסר ל"גלובס" המשנה לרה"מ, שאול מופז. עמדה זו מציבה את קדימה ב"קואליציית הקריטריונים" בצד סיעת ישראל ביתנו.

בד בבד מגבש מנכ"ל משרד ראש הממשלה, הראל לוקר, הסדר זמני למחלוקת בין שר האוצר יובל שטייניץ ושר השיכון אריאל אטיאס, שיאפשר לקדם חלק מהפרויקטים במסלולים השונים של דיור בר השגה.

העימות בין שטייניץ לאטיאס נוצר לאור התנגדותו של אטיאס לדרישת האוצר להציג בוועדת הכספים של הכנסת מקור תקציבי להנחות בקרקע בפרויקטים של "מחיר למשתכן". דרישה זו תעורר מחדש את הוויכוח הציבורי על הקריטריונים של "מחיר למשתכן", ובמרכזו שאלת הכללת "מספר שנות הנישואין" ואי הכללת "מיצוי כושר השתכרות". לפי שעה, הפרויקטים של "מחיר למשתכן" תקועים.

על פי הערכת האוצר, היקף ההנחות בקרקע לפרויקטים של 5,000 דירות במסלול "מחיר למשתכן" עשוי להגיע ל-750 מיליון שקל. בגלל האי ודאות בפרויקטים אלה, נכשלו לאחרונה מכרזי "מחיר למשתכן" למאות יח"ד, ובהם אחוז גבוה של חרדים.

לפי ההסדר שמציע לוקר, יש לאפשר דיון בוועדת הכספים על מעונות סטודנטים (ב"קרקע חומה" בייעוד ציבורי) ועל חלק מהפרויקטים של דיור להשכרה. במסלולים אלה שווי הקרקע בשומות הוא למעשה אפס ואין מדובר על "הנחה", כך שוועדת הכספים תוכל לאשרם ללא קושי. נושא ה"מחיר למשתכן" לא יובא בינתיים לדיון.

"מי שנותן יותר מקבל יותר"

מלשכתו של מופז נמסר כי "באחריות המדינה לדאוג לכך שזוגות צעירים ממעמד הביניים - העובדים, המשרתים ומשלמי המסים - יוכלו לרכוש דירה בישראל. לעניין המחיר למשתכן: קדימה מאמינה שתפקידו של מינהל מקרקעי ישראל הוא לסייע ביצירת ביקושים בפריפריה ולפעול שם להוזלה דרמטית של מחיר הקרקע, כך שזוגות צעירים יקבלו תצורה נדל"נית גבוהה במחיר תחרותי, תמורת נכונותם לסייע בביזור האוכלוסין וחיזוק הפריפריה.

"קדימה תומכת במיצוי כושר השתכרות כקריטריון לזכאות לדיור בבחינת 'מי שנותן יותר, מקבל יותר', וכן תומכת בקיומו של דיון סדור בממשלה על הקריטריונים לזכאות לדיור בר השגה".

משרד ראש הממשלה נמנע מתגובה. גורם באוצר מסר: "אנחנו פועלים בהתאם לחוק וכמתבקש ממערכת יחסים תקינה בין הממשלה לכנסת".

חברת הכנסת פאינה קירשנבאום מישראל ביתנו מסרה בתגובה כי "אני שמחה שקדימה בחרה בקו של ישראל ביתנו ובחרה להאבק גם היא על קריטריון מיצוי כושר ההשתכרות. עם זאת, חבל שבקדימה לא עוקבים אחרי מה שקורה בכנסת ומתעוררים דקה אחרי שישראל ביתנו כבר הביעה עמדה זו וניהלה עליה מאבק ממושך. זה לא פרלמנטרי ולא מכובד".