פשרה: משהב"ט יפצה ב-2 מיליון שקל את הוריו של עלא אגבריה

הוריו של אגבריה, שנהרג כשנפל מגובה 30 מטר במבצע חילוץ של חיל האוויר, תבעו 4 מיליון שקל בגין החילוץ הכושל ובגין אי-סימון ואי-פינוי שדה המוקשים

משרד הביטחון ישלם פיצוי בסך 2 מיליון שקל להוריו של עלא אגבריה, שנהרג לפני כשנתיים וחצי כשנפל מגובה 30 מטר במהלך מבצע של יחידת החילוץ 669 של חיל האוויר לחילוצו משדה מוקשים אליו נקלע בשגגה. זאת, בהתאם להסדר פשרה שכרתו ההורים עם המדינה, ואשר אושר היום (ד') בבית המשפט המחוזי בנצרת.

במארס 2009 טייל אגבריה, מפעיל עגורן במקצועו, עם אחיו ובן-דודו באזור נחל בזק שבדרום עמק בית-שאן. במהלך הטיול נכנסו השלושה בטעות לשדה מוקשים של צה"ל, ואגבריה עלה על מוקש ונפצע ברגלו.

המדינה שלחה מסוק לחלצו, אך ניסיון החילוץ נכשל, ואגבריה נפל מגובה של כ-30 מטר ונהרג. תחקיר של חיל האוויר מצא כי שורה של כשלים בפעולת החילוץ גרמו למותו של אגבריה.

בדצמבר אשתקד הגישו הוריו של המנוח תביעת פיצויים בסך יותר מ-4 מיליון שקל נגד המדינה בגין מבצע החילוץ הכושל ובגין אי-סימון ואי-פינוי שדה המוקשים.

באמצעות עו"ד דוד מנע טענו ההורים כי המדינה התרשלה באופן רבתי בכך שלא שילטה, גידרה או פינתה את שדה המוקשים שבנם נקלע אליו. עוד נטען כי מתן ההוראה לחלץ את המנוח באמצעות מסוק, ולא בחילוץ קרקעי, היתה "שגויה, מוטעית ומסוכנת", וכי מבצע החילוץ עצמו היה רצוף במחדלים וברשלנות.

בנוסף פירטו ההורים בתביעתם שורה של תקלות שאירעו, לדבריהם, במהלך החילוץ הכושל: "האלונקה שהובאה על-ידי צוות החילוץ לא היתה תקינה או שמישה, על כבל המסוק הועלו 3 אנשים (המנוח ושני לוחמים), אף שמותר היה להעלות שניים בלבד, הרתמה שעליה הונח המנוח לא חוברה לכבל המסוק, וכאשר הורם הכבל והשלושה הגיעו לפתח המסוק, התרחקו הלוחמים האחד מהשני, אחיזתם במנוח נשמטה, והוא צנח אל מותו מגובה של כ-30 מטר", טענו התובעים.

עורכי הדין דוד מנע וחיה מנע מסרו כי "למשפחה היה קשה לקבל את ההסדר, אך חלפו שנתיים מאז שהוגשה התביעה, והיה צפוי שההליכים יתמשכו. הדיונים הקשו עליהם, ולכן הם החליטו לשים את זה מאחוריהם מבחינה אזרחית. עם זאת, בכוונת המשפחה להמשיך לעמוד על כך שמי שגרם למותו של בנם יועמד לדין ויעשה עם בנם צדק, כיוון שנקבע כי הייתה רשלנות במקרה האמור".