מאי השחור של קרדן NV: איבדה 50% משוויה ל-262 מ' ש'

החברה שבשליטת גרינפלד ושנור הפסידה 70 מיליון שקל ברבעון ■ קרסה ב-70% מתחילת 2012

קריסת המניות של קבוצת קרדן NV נמשכה גם אתמול (ד'), במה שכבר הפך לשגרה עגומה. בתוך חודש אחד בלבד נמחקה מחצית משווי החברה, ומאז תחילת השנה צנחו מניותיה ב-70%.

נכון להיום משקפת מניית קרדן NV שווי מצומק של 262 מיליון שקל בלבד לקבוצה; זאת לאחר שאיבדה 95% מרמת השיא ב-2007, אשר שיקפה אז לקרדן, שבשליטת יוסף גרינפלד ואבנר שנור, שווי של 6.3 מיליארד שקל. זאת ועוד: בעדכון המדדים הקרוב עשויה מניית קרדן NV להיפלט ממדד ת"א 100 - מה שעלול להגביר את הסנטימנט השלילי סביבה, בשל שינוי החזקות של הגופים המוסדיים.

קרדן NV מתמקדת ב-3 תחומי פעילות, בעיקר במדינות מזרח אירופה ובסין: נדל"ן (באמצעות חברת GTC פולין); שירותים פיננסיים (KFS); ותשתיות מים (Tahal). דוחותיה הכספיים לרבעון הראשון, שפורסמו היום, אינם נושאים בשורה משמחת למשקיעים.

בשורה התחתונה ממשיכה הקבוצה לצבור הפסדים, שהסתכמו ברבעון הראשון ב-14 מיליון אירו (כ-70 מיליון שקל), מרביתם מהפעילות הפיננסית; אלו מצטרפים להפסד עתק של 148 מיליון אירו (כ-725 מיליון שקל) שהציגה קרדן NV אשתקד, ואשר נזקף בעיקר לחלקה בירידת ערך פרויקטים קרקעות ומלאי דירות למגורים במזרח אירופה, ולהפסד מצטבר של כ-280 מיליון אירו (1.4 מיליארד שקל) מ-2009.

חששות מחזיקי האג"ח, בהיקף של 2.5 מיליארד שקל, מיכולת הקבוצה לעמוד בהחזרי החוב, משתקפים בתשואות דו-ספרתיות של יותר מ-20%, ומקבלים איתותים נוספים למצוקת החברה בדוחות, לקראת מועד תחילת פירעון הקרן בשנה הבאה.

ברבעון הראשון של 2013 צריכה קרדן לשלם של 74 מיליון אירו, ובתחילת 2014 115 מיליון אירו. אורי החשבון שלה מציינים כי "פירעונות אלה ימומנו ע"י יתרות המזומנים הקיימות, מזומנים שינבעו מהחזר הלוואות בעלים, וכן ממזומנים שינבעו ממכירת נכסים (ובמידת הצורך אף ממימוש נכסים נוספים)". הם מציינים, כי "החברה מאמינה שתוכל לפרוע התחייבויותיה בעתיד הנראה לעין".

שווי המזומנים של קרדן סולו הצטמק ב-70% ל-31 מיליון אירו, ובמאוחד ירד ב-23% ל-297 מיליון אירו. בדוח תזרים המזומנים שמציגה קרדן בדוחות, היא צופה עד סוף השנה יתרות מזומנים של 54 מיליון אירו - מרבית הסכום מהחזר הלוואות מחברות מוחזקות וכן ממכירת נכסים.

לפי תוכניות קרדן, היקף המכירות והחזר ההלוואות יתרחב ב-2013, ויסייע לה להגדיל את יתרת המזומנים ל-101 מיליון אירו. עד סוף מארס 2014 היא צופה כי יתרת המזומנים תצטמק ל-8 מיליון אירו, בעיקר בגין החזרי האג"ח.

הפסדי קרדן ישראל כמעט הוכפלו

כידוע, צרות באות בצרורות: דוחות החברה-האחות קרדן ישראל שפורסמו אמש, מראים כי הפסדיה הרבעוניים כמעט הוכפלו. קרדן ישראל היא חברת החזקות הפועלת בתחומי מכירת הרכב, באמצעות יוניברסל מוטורס (UMI), יבואנית רכבי ג'נרל מוטורס; ליסינג באמצעות קרדן רכב, בעלת זיכיון אוויס; נדל"ן באמצעות קרדן נדל"ן; תקשורת; וטכנולוגיה.

הפסדיה של קרדן ישראל הגיעו ל-106 מיליון שקל, וכמעט מחציתם (52 מיליון שקל) מיוחסת לירידת ערך השקעתה במניות קרדן רכב (35.4%); זאת לאחר שבשנה שעברה הושלמה ההשתלטות על חברה זו ומחצית מהחזקותיה נמכרו למשפחת עיני (שותפתה ביוניברסל מוטורס). קרדן ישראל ממשיכה לסבול מירידת ערכה של קרדן NV, שבה היא מחזיקה 11%, וזו אחראית ל-33 מיליון שקל נוספים מההפסד הרבעוני, אחרי הפסד של כ-130 מיליון שקל ב-2011.

מניית קרדן ישראל איבדה 30% בחודש האחרון, לשווי של 170 מיליון שקל.