"קרינה מסרטנת בתחנות אוטובוס - הציבור לא מודע לסכנות"

"מעריב": במשרד להגנת הסביבה חוששים כי מתקני החשמל הצמודים לתחנות האוטובוסים ברחבי הארץ חושפים את הנוסעים לקרינה גבוהה המגבירה את הסיכון לסרטן והפלות

במשרד להגנת הסביבה חוששים כי מתקני החשמל הצמודים לתחנות האוטובוסים ברחבי הארץ חושפים את הנוסעים לקרינה גבוהה המגבירה את הסיכון לסרטן והפלות, כך מפרסם הבוקר עיתון "מעריב".

המוני הישראלים המשתמשים מדי יום בתחבורה הציבורית לא יודעים שזמן ההמתנה בתחנת האוטובוס עלול לסכן את בריאותם. לפי הדיווח, החשש נובע בעיקר מקרינה משדה מגנטי של מתקני חשמל כגון קווי ארונות חשמל מתח גבוה, תחנת שנאים וחוטי חשמל, הממוקמים בסמוך לתחנות.

פרופ' סטיליאן גלברג, ראש אגף מניעת רעש וקרינה במשרד להגנה הסביבה התריע לגבי הנושא במכתב שכתב לאחרונה למרכז השלטון המקומי. "נוכחתי לדעת שבמקרים רבים ההמתנה לאוטובוס יכולה להיות מלווה בחשיפה גבוהה לקרינה", הסביר פרופ' גלברג, "זוהי חשיפה בלתי מוצדקת שמקורה בקרבה מיידית למתקן חשמל".

גורמים במשרד להגנת הסביבה סיפרו כי במדידות רמת הקרינה בתחנות האוטובוס הצמודות למתקני חשמל נמדדו 30 מיליגאוס ויותר בתוך התחנות עצמן. עוד מסרו הגורמים כי מחקרים שונים הצביעו על קשר ישיר בין חשיפה לשדה מגנטי של מעל 16 מיליגאוס לבין עלייה ממשית בסיכוי. "רואים את התופעה הזו בעיקר בשכונות הישנות", אמר גורם במשרד להגנת הסביבה, "היכן שיש חדר שנאים או ארון חשמל, הציבו תחנת אוטובוס".

אם אתם נוסעים באופן קבוע באוטובוסים נסו להתרחק לפחות חמישה מטרים ממתקני החשמל שנמצאים בקרבת תחנות ההמתנה. במדידות שערך משרד הבריאות, נמצא כי גם מרחק של מטר אחד ממוקד החשמל מוריד משמעותית את רמת החשיפה לקרינה. "הבעיה היא שהציבור לא מודע לסכנות", אמרו במשרד להגנת הסביבה, "אנשים לעיתים נשענים ויושבים על ארון החשמל המקרין וכל מה שצריך לעשות הוא להתרחק מטרים ספורים כדי להקטין את הסיכון לאפס".