קרן ריינבאו מגייסת 50 מ' דולר מאבוט ומדטרוניק

אפי כהן ארזי, מנכ"ל ריינבאו: "בהמשך נוכל להתממן מהאקזיטים או הדיבידנדים שיניבו החברות הקיימות" ■ הקרן משקיעה בחברות ביומד שמבוססות על המצאות של יוסי גרוס

קרן ריינבאו מדיקל, שמקימה חברות על בסיס המצאותיו של היזם הסדרתי יוסי גרוס, מגייסת סבב שני של מזומן, בהיקף של 50 מיליון דולר. כך נודע ל"גלובס". בסבב ישתתפו שני המשקיעים האסטרטגיים של הקרן, תאגיד המכשור הרפואי מדטרוניק ותאגיד הבריאות הרב תחומי אבוט. אחד מהגופים כבר העביר את השקעתו. בגיוס ישתתפו שני שותפים אסטרטגיים נוספים, וכן חברת ההשקעות גלנרוק של ליאון רקנאטי, שהייתה ממקימות ריינבאו.

"להערכתנו, זה יהיה סבב הגיוס האחרון שנצטרך ולאחר מכן נוכל להתממן מהאקזיטים או הדיבידנדים שיניבו החברות הקיימות", אומר אפי כהן-ארזי, מנכ"ל ריינבאו. "אנחנו לא בדיוק קרן הון סיכון, אלא חברת השקעות אופרטיבית שמקימה את החברות על בסיס פטנטים שבבעלותה, מודל שלא קיים בשום מקום אחר בעולם".

לרינבאו, שהוקמה ב-2007, יש היום 12 חברות, שמונה מהן כבר עורכות ניסויים בבני אדם ואחת כבר קיבלה אישור CE."בתחילת הדרך אנחנו תמיד משקיע יחיד", מסביר כהן ארזי, "מה שחוסך לחברות הרבה זמן ומאמץ בניווט בין המשקיעים השונים ובישיבות בורד מורכבות. אנחנו מכהנים בהנהלה של כל אחת מן החברות ומעניקים לחברות מגוון שירותים כמו רגולציה, ניהול כספים וסיוע משפטי. כך, ניתן להתקדם רחוק בהשקעה יחסית קטנה". הקרן משקיעה כ-3-5 מיליון דולר בכל חברה, תוך כוונה להגיע לשלב הוכחת ההיתכנות בבני אדם. "ואז אנחנו מחפשים תמיכה ואישוש לשווי מצד שלישי", אומר כהן-ארזי.

"על בסיס צורך"

הקבוצה גאה במיוחד בשותפים האסטרטגיים שלה. "אנחנו מקימים חברות רק על בסיס צורך שנחיצותו וודאה עם השותפים ועם מוסדות המחקר ובתי החולים, איתם יש לנו יחסים קרובים אך פחות פורמליים", אומר גלעד לורברבוים, סמנכ"ל הכספים של החברה. השותפים האסטרטגיים טרם השקיעו בחברות הפורטפוליו עצמן, ולא חתמו איתם על הסכמים, אבל "זה בדיון", אומר לורברבוים. בהמשך ייתכן שחלק מן החברות יוקמו כך ששותף אסטרטגי מעורב בהן כבר מיומן הראשון.

כהן ארזי מציין כי רוב הניסויים הקליניים של הקבוצה מבוצעים באירופה. "וזו קורה בגלל משרד הבריאות הישראלי. בתי החולים בארץ דווקא משתפים פעולה אבל לעבור דרך משרד הבריאות זה כל כך קשה, שעדיף לעשות את הניסוי באירופה. אומרים לי 'תעשה כאן ניסוי אחרי שתשיג אישור CE', אבל בשלב הזה אני כבר יכול לעשות ניסוי באירופה שבו משלמים לי על המוצרים".

הניסויים נערכים כאמור באירופה, אך הקרן מנהלת פעילות ענפה של פיתוח עסקי בארה"ב, בראשות רון תבלין, בכיר לשעבר בתעשיית ההון סיכון האמריקנית, שמוצב היום במשרדי החברה בעיר מינאפוליס, שהיא ביתן של מדטרוניק, סט. ג'וד, AMS ובוסטון סיינטיפיק. לריינבאו יש שותפות אסטרטגית גם עם לארי בסט, לשעבר סמנכ"ל בוסטון סיינטיפיק, חובב ישראל שהשקיע עבור בוסטון בחברות של גרוס. בסט הוא היום בנקאי השקעות ומנהל פיתוח עסקי וגם משקיע פרטי, שכבר השקיע באחת החברות של רינבאו, גלוסנס.

בקבוצה יש כרגע 12 חברות והכוונה היא להגיע ל-15 חברות. במקרה שבו חברה תימכר, או חלילה תיסגר, היא תוחלף באחרת. "כל המוצרים מורכבים ודורשים ניסויים קליניים", אומר גרוס. "אנחנו פועלים במגוון תחומים - לחץ דם, סוכרת, דנטלי, ראיה, השמנה, אלצהיימר".

הפורטפוליו של ריינבאו כולל את חברת אנופייס, שמפתחת שתל חדשני להגברת תפוקת הלב לחולים שסובלים מכשל לבבי, אשר גייסה לאחרונה 7 מיליון דולר מחברת סורין האיטלקית. חברת אחרת, Vascular Dynamics, מפתחת שתל להורדת לחץ דם לחולים עם יתר לחץ דם כרוני. וסקול, שפועלת בעיקר מארה"ב, גייסה בפברואר, 13.5 מיליון דולר מקרן השקעות אמריקנית, ומתקרבת לתחילת ניסויים קליניים נרחבים.

חברת מקסילנט שמפתחת טכנולוגיה להשתלת שיניים הכוללת הרמת סינוס ללא ניתוח, החלה מכירות בישראל, איטליה וצרפת ובקרוב תיכנס למדינה נוספת. "אנחנו צופים כי תוך כחודשיים נקבל את אישור ה-FDA", אומר כהן ארזי.

השבת ראייה

ננורטינה, שמפתחת רשתית מלאכותית להשבת ראיה לעיוורים, נמצאת בסבב לגיוס ל-10 מיליון דולר מגורמים בחו"ל. "המוצר נבדק במעבדה לפונקציונליות, וכרגע אנחנו מוכנים לייצר את השתלים".

גלוסנס מפתחת שתל לבדיקה רציפה של רמות הסוכר בדם על ידי שתל אלקטרוני עם חיישנים ביולוגיים, ומגייסת כעת 8 מיליון דולר ממשקיעים אמריקנים ובמקביל מנהלת מו"מ לכניסה של שותף אסטרטגי. בניסוי קליני שנערך בשנה שעברה, הושגו תוצאות קליניות טובות.

חברת צעירה יותר אך מבטיחה היא בלו ווינד, שתל זעיר המגרה את העצבים לשם טיפול בכאבים כרוניים נוירופתיים. "סיימנו ניסויים ראשונים בבני אדם ואנחנו עומדים להיכנס לניסוי גדול יותר כבר היום, כשהחברה בת שנה וחצי. גם כאן ישנו מו"מ עם משקיע אסטרטגי", אומר כהן ארזי. זה המצב גם בחברת פארמהלייט, שמפתחת מוצר לשיפור מתן תרופות לעין, וגם בחברת למניעת השמנה Slender medical.