האצ'יסון לא פראיירים

הדרך לפתרון פירמידת החובות של אילן בן-דב עדיין ארוכה ורצופה מהמורות

במלחמת ההישרדות שהוא מנהל הצליח אילן בן דב להפתיע אתמול (שוב) את השוק, עם פרסומים אודות עסקה מתגבשת למכירת השליטה בפרטנר לבעלת השליטה הקודמת בה, האצ'יסון. "בן דב מצא פתרון למשקולת החוב", נכתב באחד העיתונים.

אלא שלפני ששולפים את בקבוקי השמפניה, כדאי להמתין מעט. הדרך לפתרון פירמידת החובות הבלתי אפשרית שבנה בן דב על בסיסה של פרטנר, עדיין ארוכה ורצופה מהמורות. הנה כמה תהיות לגבי העסקה המתגבשת:

1. איפה השקיפות? בתקשורת פורסמו פרטים שונים על העסקה, וביניהם השקעה של 100 מיליון דולר ע"י האצ'יסון ברכישה מחדש של השליטה בפרטנר (דרך החברה האם, סקיילקס). בסקיילקס, ובחברה האם שלה סאני, לעומת זאת, העדיפו לשחרר היום הודעה לקונית ללא פרטים על מתווה העסקה. יכול להיות שהסיבה לכך היא שמדובר במו"מ שעלול להתפוצץ. אבל מניסיון העבר, לא מן הנמנע כי מדובר בעסקה שעדיין אינה "מבושלת" לגמרי, וכי הצדדים עודם מנסים למצוא פתרון יצירתי לבעיות שונות.

בכל אופן, מן הראוי היה לפרסם קצת יותר מידע על מתווה העסקה המתגבש, שיש לו השפעה דרמטית על גורמים שונים בשוק ובראשם בעלי האג"ח בסקיילקס ובסאני.

2. מחזיקי האג"ח של סקיילקס בדרך להסדר חוב? האצ'יסון עשתה ב-2009 אקזיט יפה, כשמכרה לבן דב את השליטה בפרטנר. אז למה לה להכניס כעת ראש בריא למיטה חולה ולהפוך לבעלת השליטה בחברה עם חוב של 2.4 מיליארד שקל? מה עוד שהחוב שבו מדובר גבוה משמעותית משווי הנכסים שבידי החברה, והחזקתה המרכזית - חברת הסלולר פרטנר - מתמודדת כיום עם שחיקה ברווחים ותחרות קשה.

אל תתבלבלו, האנשים בהאצ'יסון לא פראיירים ובטח לא פילנתרופים. הם קודם כל מבקשים להציל הלוואת המוכר על סך 300 מיליון דולר שהעמידו לבן דב בעת הרכישה, שמניות פרטנר המשועבדות מולה מכסות כיום רק את מקצתה.

סביר להניח כי הכניסה לסקיילקס תכלול גם ארגון מחדש מול מחזיקי האג"ח (ובשפה פשוטה: הסדר חוב), להם חייבת החברה 1.8 מיליארד שקל. הסדר שבמסגרתו יוזרם כסף לחברה, פעילות סמסונג תימכר, ושעבודים נוספים יינתנו. אלה, בתמורה, יצטרכו לעשות ויתורים, במחיקת חוב או בדחיית תשלומים. בכל מקרה, קשה לראות תסריט שבו אין הסדר חוב בסקיילקס.

3. איך תיפתר הבעיה בסאני? בן דב מבין שהפתרון שהוא מגבש חייב לכלול גם הסדר חוב בקומה העליונה של הפירמידה - סאני. החוב שם אמנם נמוך יחסית, כ-240 מיליון שקל, אך יש מי שכבר מריח הזדמנות (יעקב לוקנסבורג) ופועל להשתלט על הקומה העליונה באמצעות חוב האג"ח.

הפתרון המסתמן הוא העברת פעילות היבוא של מכשירי סמסונג מסקיילקס לחברה האם. פעילות זו מייצרת מזומנים שיכולים לשמש לפירעון האג"ח, וכך להרחיק גורמים עוינים. אלא שפרט קטן בפאזל הזה לא מסתדר: איך בדיוק יכולה סאני לרכוש את פעילות סמסונג עם קופת מזומנים דלילה והערת "עסק חי" שהוצמדה לדוחותיה? האם שוב ישלוף בן דב שפן? האם כל העסקה המורכבת הזו תצא בכלל אל הפועל?

לאור דלות המידע קשה לתת תשובות ברורות, אבל מה שניתן לומר הוא שבן דב קרוב למימוש השקעתו בפרטנר בהפסד כבד של למעלה ממיליארד שקל, לאחר שלמד על בשרו את המחיר הכבד של פירמידת חובות גבוהה מדי.