הוצאות הספרים עתרו לבג"ץ נגד הוזלת ספרי הלימוד

האם נשלם השנה פחות על ספרי הלימוד? בעוד משרד החינוך פועל לקביעת מחיר מירבי לספרי הלימוד, הוצאות הספרים עתרו לבג"ץ נגד המהלך

האם נשלם השנה פחות על ספרי הלימוד? בעוד משרד החינוך פועל לקביעת מחיר מירבי לספרי הלימוד, הוצאות הספרים הגישו עתירה למניעת המהלך, וההורים יאלצו להמתין להכרעת בג"ץ.

רק לאחרונה הכריז משרד החינוך על חוק השאלת ספרי לימוד, הקובע כי בית-הספר יחויב להפעיל את הפרויקט במקרה שיקבל אישור מ-60% מההורים (בעבר דרוש היה רוב של 90%).

משמעות הפרויקט הוא שהורים לתלמידי כיתות יסודי וחטיבת ביניים ישלמו 280 שקל לשנה ו-320 שקל לתלמידי תיכון, ובית-הספר יספק להם ספרי לימוד משומשים לשנת הלימודים. ההרשמה לפרויקט תסתיים בסוף השבוע.

ההוצאה על ספרי לימוד בישראל מגיעה לאלפי שקלים למשפחה. המחירים הגבוהים של ספרי הלימוד מתורגמים לסל של כ-550 שקל לתלמיד כיתה א' ולכ-1,300 שקל לתלמיד כיתה י"ב.

לפי דוח ועדת טרכטנברג, שוק ספרי הלימוד מגלגל 800 מיליון שקל בשנה. בענף פועלות כ-40 הוצאות גדולות. שר החינוך, גדעון סער, החליט לסיים את ה"חגיגה" הזו, אולם לפי גורמים שונים, כשניסה משרד החינוך לצאת במהלכים של הוזלת המחירים, המו"לים קפצו על רגליהם האחוריות ומנעו מהלך כזה, שהוא פשוט בהרבה מפרויקט השאלת הספרים, לו מתנגדים רוב בתי-הספר.

לפיכך הכריז משרד החינוך כי יפעל לקביעת מחיר מירבי לספרי הלימוד, להגביל את שיעורי הרווח התפעולי של הוצאות הספרים ולהוזיל את מחירי הספרים בעשרות אחוזים. בימים הקרובים צפוי המשרד להגיש לוועדת המחירים מודל לפיקוח על המחירים של ספרי הלימוד וקביעת מחירי מקסימום לספרי הלימוד.

הוצאות הספרים, שטרפדו עד כה מהלכים דומים, הגישו עתירה לבג"ץ נגד המהלך.

בתשובת משרד החינוך לבג"ץ נכתב כי קבלת העתירה, משמעותה "כי למו"לים תהיה יד חופשית בקביעת מחירי ספרי הלימוד, דבר אשר עשוי להוביל לפגיעה קשה ולהכבדת הנטל על הורי התלמידים בכלל ועל הורים מאוכלוסיות חלשות בפרט".

באוגוסט 2011 התחיל משרד החינוך לבצע מעקב ובחינה את מחירי הספרים כפי שמוצעים על-ידי המוציא לאור. יצוין כי רווחי חנויות הספרים מספרי לימוד הם סמליים. הבדיקה נעשתה באמצעות חברה חיצונית.

במשרד החינוך מדגישים כי "המחוקק גילה דעתו באשר לחשיבות ההגנה על אינטרס זה כאשר קבע כי ספרי לימוד יהיו מוצר מפוקח על-פי חוק הפיקוח".