הישראלים בניו יורק: עניים יותר, אדוקים יותר, משכילים פחות

סקר חדש של הפדרציה היהודית: באזור המטרופוליטני חיים 127 אלף ישראלים ב-41 אלף בתי אב ■ רק למחציתם השכלה אקדמאית ■ באזור לוס-אנג'לס - כרבע מיליון ישראליים

באזור המטרופוליטני של העיר ניו-יורק, כלומר מנהטן וחגורת הפרברים סביבה במדינת ניו-יורק (אך לא במדינת ניו-ג'רזי) חיים 127 אלף ישראלים ב-41 אלף בתי אב. הם עניים יותר, אדוקים יותר ומשכילים פחות בהשוואה לכלל האוכלוסיה היהודית באזור. אלה חלק מהנתונים בסקר חדש שערכה הפדרציה היהודית של ניו-יורק.

בית אב ישראלי מוגדר בסקר כמסגרת שבה המשיב/ה לסקר ו/או בן/בת הזוג נולדו בישראל, או שלפחות אחד מהם חי בה אך נולד מחוצה לה, ובלבד שלא בארה"ב. הכוונה היתה להימנע מלהגדיר כישראלים אמריקנים שבילו פרקי זמן בישראל ושבו לארה"ב. מתוך 127 אלף הישראלים באזור שנסקר, 121 אלף הם יהודים.

רמת החינוך של האוכלוסיה הישראלית בניו-יורק נמוכה משמעותית מזו של כלל האוכלוסיה היהודית: ל-39% מהישראלים יש השכלה תיכונית בלבד, בהשוואה ל-23% באוכלוסיה היהודית. ל-11% יש השכלה אקדמאית חלקית (23% אצל כל היהודים), ול-50% יש תואר ראשון לפחות (55% אצל כל היהודים).

דפוסי התעסוקה וההכנסה של ישראלים בניו-יורק דומים לאלה של יהודים אחרים, אך שיעור בתי האב שמוגדרים כעניים באוכלוסיה הישראלית הוא 24%, שיעור גבוה בהרבה משיעור בתי האב העניים באוכלוסיה היהודית הכללית: 18%. אם מצרפים יחדיו את בתי האב העניים והכמעט עניים, שיעורם באוכלוסיה הישראלית יהיה 39%, בהשואה ל-28% באוכלוסיה היהודית הכללית.

לישראלים בארה"ב יצא שם שהם מרחיקים עצמם מחיים יהודיים. הסקר החדש מצא שלפחות בניו-יורק אין זה כך. 38% מהישראלים באזור שנסקר מזהים עצמם כאורתודוכסים בהשוואה ל-18% באוכלוסיה היהודית הכללית. לעומת זאת, רק 12% מזהים עצמם כרפורמים בהשוואה ל-24% באוכלוסיה היהודית הכללית. נתון זה עולה בקנה אחד עם ההערכה המקובלת שהרפורמים לא הצליחו להתחבר לישראלים בישראל או במקומות אחרים.

מקרב הישראלים הנשואים, רק 9% נישאו לבן/בת זוג לא יהודי, מראה הסקר, בהשוואה ל-23% אצל נשואים באוכלוסיה היהודית הכללית. אולי ההתופעה המפתיעה ביותר היא, שיותר בתי אב ישראליים (65%) משתייכים לבית-כנסת כלשהו, בהשוואה לבתי אב באוכלוסיה היהודית הכללית. הישראלים השיגו ציונים גבוהים יותר במדדים שונים שמצביעים על שיוך עדתי עצמי - לא רק קשר לישראל אלא גם קשרים עם ידידים יהודיים, למשל. 74% מהישראלים אמרו שרוב ידידיהם יהודים, בהשואה ל-51% בקרב כלל היהודים. 72% מהילדים מתחת לגיל 18 בבתי אב ישראליים לומדים בבתי-ספר יהודיים יומיים, בהשוואה ל-45% בבתי-אב באוכלוסיה היהודית הכללית.

הסקר העלה עוד, כי באזור הנסקר בניו-יורק חיים 1.54 מיליון מבוגרים וילדים יהודיים ב-694 אלף בתי אב (1.71 מיליון אם כוללים בני/בנות זוג לא יהודיים). בסך הכל, מהווים הישראלים 6% מהציבור היהודי באזור. זה הריכוז היהודי הגבוה ביותר בארה"ב והשני בגודלו בעולם, אחרי ישראל. בניגוד לעשור הקודם, האוכלוסיה היהודית בניו-יורק צומחת. בעיר ניו יורק לבדה חיים 1,086,000 יהודים.

מבחינה היסטורית, הגידול במספר יהודי ניו-יורק נבע מהגירה. לא עוד. עכשיו מספרם גדל בגלל עליה בשיעור הילודה, מצא הסקר.

וממצא נוסף: היהודים בניו-יורק נעשים דתיים יותר. בשנים האחרונות מסתמנת צמיחה חזקה במספר הקהילות החסידיות והאורתודוכסיות האחרות. ומנגד: בקרב יהודים לא אורתודוכסיים מסתמנת ירידה בקיום מנהגים יהודיים מרכזיים, למשל עריכת סדר בפסח. 14% מבתי האב באזור הנסקר לא ערכו סדר מעולם, כמעט כפליים מאשר לפני 10 שנים. כמעט שליש מהמשיבים לא זיהו עצמם עם אחד מהזרמים ביהדות או טענו שאין להם דת.

הסקר לא הקיף ערים בניו-ג'רזי, מעבר לנהר ההאדסון, שסמוכות לניו-יורק. לפי הערכות, חיים בניו-ג'רזי בין 20 אלף ל-30 אלף ישראלים. נתון זה מעלה את מספר הישראלים באזור ניו-יורק לכ-150 אלף.

באזור לוס-אנג'לס רבתי חיים כ-250 אלף "ישראלים-אמריקנים", לפי הודעה שפרסם ציר בית-הנבחרים האווארד ברמן, דמוקרט מקליפורניה, לאחר שנשיא ארה"ב, ברק אובמה, חתם על חוק שמקנה לישראלים זכאות לפנות לקבלת אשרות מסוג E-2. (אשרות אלה מאפשרות לקבל אשרת שהיה בארה"ב בעקבות השקעה קטנה יחסית בעסק קיים או חדש). בהודעת המחוקק נאמר: "כאחד מהריכוזים הגדולים ביותר בעולם של ילידי ישראל, מחוץ לישראל, אזור לוס-אנג'לס משמש מגנט להשקעות ולפיתוח כלכלי במיזמים שמקורם בישראל".