ביבי רצה השפלה, לא התנצלות

סיכום שבוע פוליטי: קדימה מקבלת הצדקה ודו"ח מבקר מזעזע עובר בדממה

ועדת פלסנר אולי מקיימת דיונים רשמיים על חוק טל, אבל מאחורי הקלעים הקים יו"ר הקואליציה אלקין ועדה מקבילה שמקיימת דיאלוג עם החרדים ראש הממשלה יצטרך להכריע מי תהיה ועדת קישוט ומי תהיה הוועדה האמיתית.

קשה להאמין שהיה מישהו שהבשורה על גיבוס רגלו של ראש הממשלה שימחה אותו יותר מאשר יו"ר הקואליציה זאב אלקין. השמחה הייתה כפולה: פעם אחת מפני שנתניהו נפצע ברגל שמאל, אותו שמאל שאלקין כל כך מתעב, ופעם שנייה מפני שנמנעה ממנו התנצלות פומבית בפני חברי הסיעה על כך שפעל נגד ראש הממשלה בכל הקשור לחוק ההסדרה.

נתניהו לא רצה התנצלות, הוא רצה השפלה, ואלקין, שהבין שהוא חייב לתת סולם לנתניהו כדי לרדת מהאיום לפטר אותו, הסכים לזובור הפומבי. למזלו של יו"ר הקואליציה, נתניהו מתח את הגיד והישיבה בוטלה.

אנשים שעלבו בנתניהו או ערערו על מנהיגותו מכירים היטב את הנוהל הזה. בסיבובי הורדות הידיים מול נתניהו, מקפיד יו"ר הכנסת, רובי ריבלין, שלא להשתלח בראש הממשלה באופן אישי. במקרים שבהם לא הצליח לעצור את עצמו, הוא נאלץ אחר כך להתנצל.

לפני כשנה, בתום המאבק המתוקשר על חוק ההסדרים הבוטה, הסכים ריבלין להתנצל בפני נתניהו על החצים ששלח לעברו, אך לא על דעותיו. לקראת דיוני התקציב הקרובים, צפוי להתחדש המאבק על חוק ההסדרים. ההתנצלות הבאה כבר בדרך.

ועדת קישוט

בחיפושיה אחר הצדקות לישיבתה בממשלה, קיבלה בשבוע שעבר קדימה תנופה כשחוק ההסדרה נפל במליאה. לא רק שנמצאה לה רלוונטיות, גם ניתן לה הישג ביניים לנפנף בו (ההישג המרכזי שמור לחוק טל), וגם היא נישאה על גלי הפרשנויות שדיברו על כך שנתניהו העדיף את קדימה על פני המתנחלים. תחת מעטה האופטימיות הזה מקווים בסיעתו של מופז שבסוגיית חוק טל יעדיף נתניהו את קדימה על פני החרדים.

כפי שהדברים נראים כעת, תקוותיה של קדימה להצדיק את קיומה נגוזו כשהתברר השבוע שנתניהו הקים פורום חשאי אלטרנטיבי, עוקף ועדת פלסנר, שמטרתו, בדיוק כמו מטרתה, למצוא חלופה מוסכמת לחוק טל. כדי לא להישאר עם המכנסיים למטה ב-1 באוגוסט, נתניהו מכין לעצמו חלופה.

שתי הוועדות מאפשרות לרה"מ לג'נגל ולרקוד על שתי החתונות: ועדה אחת רשמית-קואליציונית, וועדה מחתרתית, שניסו לשמור על חשאיותה ללא הצלחה. בעוד החרדים מצהירים שהם מחרימים את הוועדה הרשמית, עם הפורום החשאי הזה, שמוביל אלקין עם נציגי לשכת רה"מ, הם יושבים בחדרי חדרים וסוגרים עניינים.

שתי הוועדות הן קווים מקבילים שלא ייפגשו לעולם: ועדה אחת תאפשר לחרדים להישאר בממשלה, השנייה תוציא אותם. בשבוע האחרון עושה מופז את כל המאמצים להביא לכך שהחרדים יפרשו מהקואליציה. הוא מבין שזה או הוא או הם, ויודע שהאינדיקציה להמשך דרכה של קדימה היא מה יגידו החרדים על החוק.

אם הם לא יצעקו "גוועלד" ולא יפרשו מהממשלה - הציבור יסקול את קדימה באבנים, וזה עוד לפני שהזכרנו את האינתיפאדה הפנים- מפלגתית שתפרוץ לו בבית. למעשה, המבחן של קדימה הוא לא האם יתגייסו החרדים לצבא, אלא האם יתפטרו החרדים מהממשלה.

השאלה הגדולה היא באיזו ועדה ייחתכו הדברים באמת. פלסנר עוד עלול לגלות שראש הממשלה חגג איתו את השקת הוועדה ועם אלקין הוא מגבש את ההצעה. אחרי עשרות שעות של דיונים, חילופי מאות ניירות עמדה וזימון עשרות עדים, פגישות עם ראשי אגף תקציבים וראשי אכ"א לדורותיהם, עוד יתברר שהוועדה שנושאת את שמו היא בכלל ועדת קישוט.

פלסנר מזיע כבר למעלה מחודש כדי לחלץ את הפקק מהנושא הסבוך הזה. הוא רואה במצב שנוצר הזדמנות היסטורית להסיר את החסמים ולמצוא פתרון פוליטי-צבאי- משפטי-חקיקתי לסוגיה. הוא נחוש להביא פתרון שישנה את המציאות, כזה שלא זורע שנאה בעם, אבל שלא ישאיר לחרדים זכות וטו, הסביר בוועדה. יש מי שיגיד שהוא חולם, אבל עיוור הוא לא. הוא אומנם מיטיב לשחות, אבל עם רגליים על הקרקע. אפשר לשער שגם פלסנר מבין שאם נתניהו יעדיף את האינטרס הסקטוריאלי, לקדימה אין מה לחפש בממשלה.

בקדימה יש מי שחוששים שלמרות (ובעיקר בגלל) ההצהרות של מופז כי הוא הולך עד הסוף עם חוק טל, הוא עלול להתפתות להישאר בממשלה גם אם הוועדה תתברר כמריחה, תחת האצטלה של המשך השיחות עם אבו מאזן והבאת שלום עולמי.

פלסנר במקרה כזה עשוי למצוא את עצמו שוב באמצע הבמה. בסיעה כבר לוחצים עליו להצטרף לשבעה שכבר מוכנים לפרוש ולעמוד בראש הסיעה החדשה.

יעד מבוצר

דו"ח מבקר המדינה שפורסם אתמול קשה, חריף ומעורר דאגות על אופן קבלת ההחלטות במקום החשוב ביותר במדינה. בעבר דו"ח כזה היה יכול להרעיד את אמות הספים. במצב הפוליטי הנוכחי אפילו דרישה לוועדת חקירה פרלמנטרית לא תהיה. מאזן הכוחות בין הקואליציה לאופוזיציה יביא לכך שבמקרה הטוב הסיפור יסתכם בהצעה לסדר היום או בנאום בן דקה במליאה.

פרק נכבד בדוח עוסק ביישום חוק המל"ל. אחד מהישגיו של ראש המל"ל לשעבר, עוזי ארד, נרשם כשהצליח להטמיע את פעילות המל"ל בשגרת הפעילות המדינית והביטחונית של רה"מ.

האסטרטגיה הייתה למקם את לשכת המל"ל בלשכת רה"מ כדי ליצור נגישות וזמינות ובעיקר אפשרות לדבר עם נתניהו גם ללא זימון מסודר. משרדו של ארד עצמו מוקם בתוך "האקווריום", ומשרדי המזכירות המדינית ולשכת המל"ל הוצבו בקומת רה"מ.

רגע לפני שעזב את התפקיד, גילה ארד שראש הסגל דאז, נתן אשל, לוטש עיניים לעבר החדר לטובת דייר חדש שאינו ראש המל"ל הבא, וכבר ערך סיור במקום. בתגובה החליט ארד להשאיר את ספריו בחדרו ואייש את הלשכה בפקידות 24 שעות ביממה.יעקב עמידרור, מחליפו של ארד, יכול רק להודות לארד על היעד המבוצר שהותיר אחריו.

מקריאת הדוח אפשר להניח שאם ארד היה מוותר, היה מוצא את עצמו עמידרור עובד מאחד ממרתפי לשכת רה"מ.