סוחר באלביט הדמיה: "לא לחכות להסדר ולהגיד 'נפל גרזן'"

סוחר המעו"ף, שרכש 4 מיליון שקל ערך נקוב מהאג"ח הקצרות של החברה: "אין לי כוונה לדרוש פירעון מיידי. קניית האג"ח הארוכות ע"י החברה - העדפת נושים"

"אין לי שום כוונה לדרוש פירעון מיידי של החוב, אבל החברה צריכה להפסיק לקנות את האג"ח הארוכות. זה העדפת נושים", כך אמר היום סוחר המעו"ף, עופר אייזנברג, במהלך אסיפת אג"ח ב' של חברת ההשקעות הממונפת אלביט הדמיה. אייזנברג רכש 4 מיליון שקל ערך נקוב מהאג"ח הקצרה של חברת ההשקעות שבשליטת מוטי זיסר, וכעת הוא מתרעם על כך שרכישה חוזרת מתבצעת רק בסדרות הארוכות יותר, ולא בסדרה הקצרה אג"ח ב'.

נושי אג"ח ב' התכנסו הבוקר בבית ציוני אמריקה בת"א במטרה לדון בכמה הצעות שהעלה אייזנברג. הראשונה היא להקים נציגות שתפתח במו"מ עם החברה ובעל השליטה; השנייה היא לדרוש מהחברה לחדול לרכוש אג"ח ארוכות ולהפקיד את מלוא יתרת החוב כלפי אג"ח ב' (כ-30 מיליון שקל) אצל נאמן האג"ח, רו"ח גיורא לופטיג.

אלביט הדמיה , הפועלת בייזום נדל"ן בחו"ל, הודיעה אשתקד כי תבצע רכישה חוזרת של אג"ח החברה ושל החברה הבת שלה, פלאזה סנטרס, בהיקף של 350 מיליון שקל ערך נקוב. מאז היא רכשה אג"ח בהיקף של 50 מיליון שקל, בעיקר מהסדרות הארוכות, ולא מסדרה ב' הקצרה. אג"ח ב' נסחרת בתשואה של 34%, ואילו האג"ח הארוכות נסחרות בתשואת זבל של עד 67% .

אייזנברג, המיוצג על ידי עו"ד יעקב סבו, פנה לחברה עוד בחודש פברואר וניהל עמה מו"מ במשך כמה חודשים, אך ללא הצלחה מבחינתו. עוה"ד יהודה רוזנטל ואהרון מיכאלי ממשרד גולדפרב-זליגמן, המייצגים את החברה, פסלו על הסף את הדרישות של אייזנברג לפרוע את האג"ח, וניסו להציג את דרך פעולתו כסחטנות.

"אין שום ביסוס משפטי לטענות אייזנברג", אמר היום עו"ד אהרון מיכאלי, "החברה לא נמצאת בחדלות פירעון ולכן רשאית לפעול לפי הבנתה. אין כאן העדפת נושים של החברה, ואם בקשת אייזנברג תתקבל זה עלול לעורר את סדרות האג"ח האחרות".

ערן סטפק ויניב צלאל ממיטב ניסו לקבל מהחברה התחייבות מפורשת כי היא אינה חדלת פירעון. החברה מצידה לא שלחה נציג שידווח על מצבה, אלא את עוה"ד המייצגים אותה בהליך זה, ושנמנעו מלהתייחס למצבה הפיננסי.

להקדים תרופה להסדר החוב

מלבד אג"ח ב' יש לאלביט הדמיה עוד שבע סדרות אג"ח. הארוכה ביותר אמורה להיפרע עד יולי 2021. רוב החוב (סולו) של החברה, שעומד על כ-2.8 מיליארד שקל, הוא למחזיקי האג"ח. בחודש שעבר פרסמה אלביט הדמיה דוח ניתוח מקורות ושימושים לשנתיים הקרובות, ולפיו היא צופה יתרת מזומנים חיובית בסוף כל תקופה.

עו"ד סבו הטיל ספק בתחזית ותקף את החברה: "שוק ההון לא מעריך בצורה חיובית את יכולת החברה לפרוע את האג"ח שלה. החברה מפרה באופן יסודי את ההתחייבות התשקיפית שלה לפרוע את האג"ח לפי סדר פירעונן, כי כל רכישה מדללת את קופת החברה. בידנו עבודה כלכלית שמעלה תהיות לגבי יכולת החברה לעמוד בהחזר החובות שלה. אנחנו לא רוצים לחכות לפברואר 2014 ולקבל הסדר חוב, אלא להקדים תרופה למכה".

אייזנברג הצליח להרגיז את המוסדיים, כשהטיח בהם ביקורת על כך שאינם דואגים לכאורה לכספי הפנסיה. "הרשות מבקשת אקטיביזם ודאגה ללקוחות שלכם. אם חברה פועלת ברשלנות או באופן לא נכון מחובתכם לדאוג ללקוחות שלכם, ולא לחכות להסדר חוב ואז להגיד 'מצטער נפל עלי גרזן'".

האסיפה לא ננעלה והוחלט על אסיפת המשך. עד אז נאמן האג"ח ידון עם החברה לגבי כוונותיה לבצע רכישות חוזרות בעתיד.