110 שנות מאסר נגזרו על אלן סטנפורד על הונאת פונזי ענקית

התביעה בארה"ב דרשה 230 שנות מאסר לסטנפורד, המנהל לשעבר של סטנפורד פייננשל גרופ, לאחר שהורשע בהונאת ענק בחודש מארס השנה

אלן סטנפורד (R. Allen Stanford), שהונה משקיעים רבים שהפקידו אצלו את כספם לאחר שהבטיח להם תשואות גבוהות ובטוחות, נידון ל-110 שנות מאסר על-ידי בית משפט ביוסטון, טקסס - כך על-פי דיווחים בארה"ב היום (ה').

התביעה בארה"ב דרשה מבית המשפט 230 שנות מאסר לסטנפורד, המנהל לשעבר של Standford Financial Group, לאחר שהורשע בהונאת ענק בחודש מארס השנה.

בחודש פברואר 2009 הגישה הרשות לניירות ערך בארה"ב, ה-SEC, את כתב האישום באשמת הונאה נגד סטנפורד, לאחר שחוקריה פשטו על משרדיו של המיליארדר.

סטנפורד, בן 61, נאשם ב-21 סעיפים: קשירת קשר, הונאה, מתן שוחד והפרעה לחקירה פלילית. חמישה משותפיו לשעבר ניצבים בפני אשמות דומות של השתתפות בתוכנית פירמידה, של מכירת תעודות פיקדון בשווי 7 מיליארד דולר.

הרשות הפדרלית לניירות ערך בארה"ב האשימה את סטנפורד פייננשל גרופ מטקסס ואת סטנפורד, שהינו בעל אזרחות כפולה של ארה"ב ואנטיגואה, בהונאה בקשר למכירת תעודות פיקדון. תעודות הפיקדון הוחזקו בסטנפורד אינטרנשנל בנק, יחידה של סטנפורד פייננשל. הבנק רשום באי אנטיגואה, באגן הקאריבי.

בקובלנה שהגישה טענה הרשות כי סטנפורד ושני בכירים בקבוצה, ג'יימס דייוויס ולורה פנדרגסט-הולט, הפיצו מידע מטעה על נזילות תעודות הפיקדון ועל חוסנן הפיננסי. במילים אחרות: לפי טענת הרשות, השלושה מסרו ללקוחות מידע כוזב על הדרכים שבהן יושקעו כספיהם ועל הביצועים של תיקי השקעות של החברה בעבר.

דייוויס היה דירקטור והמנהל הפיננסי הראשי של קבוצת סטנפורד ושל הבנק באנטיגואה. פנדרגסט-הולט הייתה מנהלת השקעות בקבוצה ובבנק. תעודות הפיקדון נמכרו ע"ל-ידי סטנפורד אינטרנשנל בנק באמצעות משרד הברוקראג' של סטנפורד גרופ, שמרכזו ביוסטון, טקסס, ושהפעיל 30 סניפים ברחבי ארה"ב. הבנק באנטיגואה דיווח על נכסים בשווי 8.5 מיליארד דולר ועל 30 אלף לקוחות/משקיעים ב-131 מדינות ברחבי תבל.

סטנפורד הונה כ-30 אלף משקיעים שהאמינו לו והפקידו אצלו את חסכונותיהם. לפני קריאת גזר הדין הוא אמר לשופטים כשהוא על סף דמעות: "אני לא נמצא כאן כדי לבקש רחמים או להביע חרטה. אני כאן כדי לומר שלא עסקתי בהונאת פונזי".

סטנפורד תופס את המקום השני והלא מכובד מבחינת עוצמת העונש שקיבל למעשה הונאה מסוג פונזי, אחרי מיידוף, שנעצר נעצר ב-11 בדצמבר 2008. כעבור 3 חודשים הודה מיידוף בהונאה, ועתה הוא מרצה עונש של 150 שנות מאסר בבית הכלא הפדרלי בבאטנר, קרוליינה הצפונית.

הקורבנות של ברנרד מיידוף מכל קצות תבל ספגו הפסדים על הנייר בשווי 64.8 מיליארד דולר והפסדים ממשיים שהסתכמו בכמעט 18 מיליארד דולר. בין אלה שהפסידו כספים בהונאת הפונזי של מיידוף היו ארגוני סעד גדולים, קרנות למילגות אוניברסיטאיות, קרנות גידור באתרי אוף-שור ואלפי משקיעים בני המעמד הבינוני. רבים מהם היו בני המשפחה המורחבת של המיידופים.