הצצה ראשונה: כך תהפוך רשת החשמל בישראל לחכמה יותר

בשנים הקרובות תשקיע מדינת ישראל 3 מיליארד שקל בהחלפת כלל מוני החשמל של 2.5 מיליון הצרכנים במדינה במונים שיספקו מידע שוטף על צריכת החשמל בבית

3 מיליארד שקל. זה הסכום שמתכננת המדינה להשקיע בשנים הקרובות בהחלפת כלל מוני החשמל של 2.5 מיליון הצרכנים במדינה. את מקומם של המונים ה"טיפשים" הנקראים אחת לחודשיים יחליפו מונים חכמים, מחשבים שיספקו מידע שוטף על צריכת החשמל בבית.

המידע יגיע למחשבי חברת החשמל ולסמארטפונים של הצרכנים כאחד. על פי תוכניות חברת החשמל השלמת ההחלפה תסתיים עד 2016. בעיית המימון לתוכנית עדיין לא נפתרה, אך סביר להניח שבסופו של דבר יישא בה צרכן החשמל, באופן מלא או חלקי. גם אם הדבר יביא לייקור זמני בחשבון החשמל, מדובר בתהליך הכרחי שהיה צריך להתרחש כאן כבר מזמן. אירופאים ואמריקנים שמגיעים לביקור בישראל, מופתעים לעתים לגלות עד כמה היא נמצאת מאחור בתחומים הקשורים לניהול רשת החשמל. הדוגמה הבולטת ביותר היא מבנה משק החשמל, שלא השתנה מהותית מאז הקמת חברת החשמל לפני 85 שנה.

ברוב המדינות המפותחות בעולם מתנהל היום מסחר בחשמל: יצרני חשמל פרטיים וממשלתיים מתחרים ביניהם על המחיר שבו ימכרו חשמל לחברה הממשלתית שמנהלת את המערכת. בישראל מנהלת חברת החשמל בעצמה את מערכת החשמל, באופן טבעי, כיוון שהיא שולטת עדיין ביותר מ-90% ממקורות ייצור החשמל ובכל חלקי רשת החשמל מתחנת הכוח ועד בית הלקוח. ברוב מדינות אירופה מותקנים מונים דו-כיווניים שמאפשרים צריכה עצמית למי שמתקין על גג ביתו מערכת סולארית לייצור חשמל.

התקנת מניה חכמה היא חלק מרכזי במהפכת הרשת החדשה שמתכננת חברת החשמל לעבור בשנים הקרובות. השלב הראשון צפוי להתרחש כבר בחודשים הקרובים. מדובר בפיילוט שבמסגרתו יהפכו בנימינה וגבעת עדה לשני היישובים החכמים הראשונים בישראל לתקופה של כשנה. אם הפיילוט יצליח, הוא יורחב לניסוי גדול פי עשרה ובעתיד הלא רחוק לכלל הצרכנים במדינה.

את תהליך הכנסת הרשת החכמה מקדמת ועדת היגוי שהקימה חברת החשמל ב-2010 בראשות סמנכ"ל הלקוחות הוותיק של החברה אשר דהן. הפרויקט מנוהל על ידי ד"ר קובי יהב. "חברת החשמל תהיה חברה אחרת לגמרי אחרי הכנסת הרשת החכמה", מנבא דהן, "מבחינת חברת החשמל מדובר בשינוי אדיר של התפיסה, הן של החברה בעיני עצמה והן של הלקוחות".

* מה בעצם עומד להשתנות?

יהב: "ברשת החשמל ה'קלאסית' החשמל זורם בכיוון אחד מתחנות הכוח אל בית הלקוח. גם זרימת המידע, ברמת החלוקה, היא חד-כיוונית. אם נשרף, למשל, נתיך ראשי, אנחנו יודעים על כך רק אחרי שאנחנו מקבלים תלונות מכמה תושבים באותו אזור ומצליבים ביניהן.

"רשת חכמה משמעותה זרימה דו-כיוונית, הן של אנרגיה והן של מידע. השינוי, בגדול, הוא בשני תחומים: רשת החשמל והלקוח. ברמת הרשת זה אומר, בין השאר, התקנת מערכות לזיהוי תקלות שיאפשרו ניתוקים אוטומטיים של אזור התקלה וחיבור מחדש בתוך דקות של יתר האזורים. בשלב הבא מדובר על מערכות 'ריפוי עצמי' (DMS) שמאפשרות תיקון התקלה ללא צורך במעורבות אדם. ברמת הלקוח, מדובר על הכנסת מערכות שיאפשרו לצרכן הפסיבי להפוך לצרכן פעיל שיהיה שותף שלנו בניהול צריכת החשמל שלו. אם היום הצרכן קובע את הביקוש בצורה לא מתוכננת ואנחנו רק דואגים לספק לו מספיק חשמל, בעתיד נוכל להשפיע גם על הביקוש כדי להתאים אותו יותר ליכולות הייצור של החשמל".

* איך תעשו את זה?

"הצעד הראשון הוא התקנת המונה החכם. ברגע שיהיה לנו מיני מחשב בבית הלקוח הוא יוכל להיות שער למערכות אחרות, לשידור נתונים על צריכת החשמל בצג הביתי או לסמארטפון. הרשת החכמה היא כר גידול לסטארט-אפים שיציעו כל מיני פתרונות מבוססי רשת, כמו שבבים לזיהוי ירידות מתח שיותקנו במכשירים חשמליים. אם מדינת ישראל הקטנה צריכה להשקיע 3 מיליארד שקל בהחלפת המונים, תחשוב איזה פוטנציאל ענק יש לשוק העולמי".

* עולה השאלה אם נכון שחברת החשמל תבצע את הפרויקט הזה ולא גופים פרטיים.

"אני לא רוצה להיכנס לדיון בשאלה מה צריך להיות, אבל במצב הנתון, שבו חברת החשמל היא מונופול אנכי, יש לה יכולת להטמיע את החידושים באופן יותר טוב מחברה שיש לה שליטה רק על חלק מהמערכת. חברת החשמל מסוגלת למנף את המידע מרמת הלקוח למעלה, לתפעול ולהולכה, ובעצם לייעל כל חוליה במערכת החשמל".

עד היום התקינה חברת החשמל מונים חכמים אצל 7,000 הצרכנים הגדולים שלה, אך עדיין לא הגיעה למגזר הביתי, שממשיך לשלם על בסיס תעריף חשמל קבוע לאורך כל שעות היממה.

הפיילוט בבנימינה ובגבעת עדה נמצא כיום בשלב המכרז שבו ייבחר ספק שיבצע את החלפת המונים ויתקין את מערכות הבילינג, התקשורת והמידע שייצרו את הממשק מול הלקוחות. לפרויקט הוקם צוות ליווי מקצועי שמטרתו היא להדריך את הלקוח בהיבטים הכלכליים, הפסיכולוגיים והסוציולוגיים של הניסוי. במקביל תפתח חברת החשמל מרכז הדרכה לאומי לרשת חכמה שיכלול מרכז ניסויים בתחנת המשנה בקיסריה ובית חכם, שיהיה פתוח לציבור לצורכי הדגמה בחפציבה.

* למה בחרתם דווקא בבנימינה?

דהן: "חיפשנו יישוב שיש בו בין 3,000 ל-4,000 משפחות, עם אוכלוסייה הומוגנית שיש סיכוי גבוה לשיתוף פעולה מצדה. אכן יש לנו שיתוף פעולה מצוין עם ראש המועצה, שלדרישתו, אגב, הוספנו לפיילוט גם את גבעת עדה".

* ומה השלבים הבאים?

"נוכל להרגיש אם העסק עובד כבר אחרי התקנת 500 מונים. בשלב הבא אנחנו מתכוונים להתקין עוד 30 אלף מונים חכמים ובהמשך בכל המדינה".

איך תשכנעו את הציבור לעבור למונים החכמים?

"מה שישכנע את הציבור להצטרף זה בעיקר הצד של איכות הסביבה, כמו מסע השכנוע נגד קטיף פרחי הבר. זה ישכנע את הציבור יותר מהאפשרות לחסוך 100 שקל מחשבון החשמל".

איך ייראה בית
 איך ייראה בית