מאיר דגן: "מקווה שאסד יצטרף בקרוב לקדאפי וחוסיין"

(עדכון) - דברי מאיר דגן, לשעבר ראש המוסד, בוועידת הנשיא הרביעית ■ פישר ינאם בסביבות השעה 18:30 ■ משתתפים נוספים: סרוסי, פרנקל, ג'ון צ'יימברס, ועוד

ועידת הנשיא נכנסת היום (ד') ליומה השני, וגם היום ינאמו דמויות בכירות מהעולם העסקי בישראל ובעולם. אתר "גלובס" מעביר גם היום את הוועידה בשידור חי.

במסגרת הוועידה התייחס מוסטפא אקיול, פרשן פוליטי מטורקיה, להרעת היחסים בין ישראל לטורקיה, וציין כי הסיבה המרכזית לכך היא אירועי משט ה'מרמרה': "עד עופרת יצוקה, לא הייתה לממשלה הטורקית עמדה אנטי-ישראלית. משנת 2002 ועד שנת 2008, שנות שלטונו של ארדואן, היה סחר בין טורקיה לישראל, היו גינויים של ארדואן להתבטאויות אנטישמיות נגד ישראל, והמשטר הטורקי קיים קשר רציף עם הממשל הישראלי".

"הרחוב הטורקי סוער בגלל ההרג במשט ה'מרמרה'", המשיך אקיול. "התנצלות ישראליות בפני טורקיה תשנה את הדינאמיקה בין המדינות. אולי ארדואן לא ממש אוהד את ישראל, אבל הוא מספיק פרדמטי כדי לא לנתק את הקשר באם תימסר התנצלות. הממשל הטורקי לא יוכל להתעלם מהתנצלות ויהיה מחויב לחמם את היחסים".

דגן: הליגה הערבית מתונה

גם ראש המוסד לשעבר מאיר דגן התייחס למצב הגיאופוליטי באזור: "יש לנו ליגה ערבית שהאלמנטים הרדיקליים בה נעלמו. סדאם חוסיין מת, קדאפי הלך לעולמו, אני מקווה שגם בשאר אסד יצטרף לחבריו", אמר. "כולנו מתמודדים עם האתגר האיראני, עם איומי טרור, ולכולנו יש אתגרים משותפים בתחום הכלכלה - שרק שיתוף פעולה אזורי יכול להביא אותם לידי פתרון נאות".

דגן התייחס לצורך לחזק את הקשר בין ישראל לבין מדינות הליגה הערבית: "יש להרבה גורמים בליגה הערבית אינטרסים להגיע לשיתוף פעולה עם ישראל. מי שלא מעיז ומציע, בסופו של דבר ימצא את עצמו לכוד בפינה. למדינת ישראל עשוי להיכנס לפינה, והיא צריכה לפתוח מגוון אופציות ואלטרנטיבות יותר רחב".

באשר למצב במצרים שלאחר הבחירות, ציין דגן: "יש מצב מאד נזיל במדינה. יש אפשרות שהמועצה הצבאית תתפוס את השלטון, וישנה אפשרות כי האחים המוסלמים יתפסו את השלטון. אני לא מבטל את הסיכונים שקיימים, כתוצאה מאובדן הביטחון האישי והתחזקותם של גופים קטנים, במיוחד גורמים סלפיים רדיקאליים".

"יש סיכונים קטנים בטווח הקצר, אבל אלה סיכונים שמאפשרים הזדמנויות חדשות - ואני מקווה שיהיה לנו את האומץ לקחת יוזמות כאלה ולהתקדם איתן. ומצד שני, להיות עדיין אמונים על ביטחונה של מדינת ישראל ולא להסתכל על המצב דרך תחושת המצור הישראלית כל הזמן. לישראל יש עוצמה ויכולות, במסגרתן היא יכולה להרשות לעצמה לקחת סיכונים מחושבים".

רוס: לשוב למו"מ עם הפלסטינים

"מי שיש לו אחריות, צריך להיות זהיר מאד ולשקול כל צעד וצעד. אבל אם ישראל לא עושה דבר, האפשרויות שלה הולכות ומצטמצמות. אם ישראל חושבת שהיא יכולה להרכין את ראשה והסערה תחלוף מעליה - היא חיה באשליה", כך פתח את דבריו דניס רוס, יועץ פוליטי בארה"ב, לשעבר יועץ מיוחד לנשיא אובמה בענייני המזרח התיכון, בפאנל תחת הכותרת "המחר והמחיר של האביב הערבי".

רוס קרא לממשלת ישראל לשוב לשולחן המו"מ יחד עם הפלסטינים: "ישראל רואה את הסערה מסביבה, ומה היא עושה? טורקיה היא מודל משגשג מבחינה כלכלית, ומדינות נוספות באזור מסתכלות עליה כמודל כזה", המשיך רוס. "לישראל יש אינטרס לראות אם אפשר לעשות משהו עם הפלסטינים, זה לטובתה של ישראל. אתם לא עושים טובה לפלסטינים. ההצעה שלי היא להמשיך ולנסות לקיים תהליך משא ומתן פוליטי".

אשכנזי: "האביב הערבי - טלטלה עמוקה"

קודם לכן, הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי פתח הבוקר את יומה השני של הוועידה. אשכנזי אמר כי ישראל לא צפתה את השינוי שעבר על העולם הערבי אותו כינה כ"טלטלה עמוקה" שתשפיע על ישראל: "השינוי הטקטוני הזה קורה אחת למאה שנה. זו לא עוד הפיכה נוסח הקצינים הצעירים בשנות ה-50 במצרים. אנחנו לא צפינו את השינוי הזה. עומר סולימן ביקר פה כחודש וחצי לפני שהמהפכה החלה, השיח היה מי יחליף את מובארק, ודובר על בנו גמאל".

"שאלו אותנו איך לא חזינו את זה, אבל אפשר להתנחם בעובדה שבאותו הזמן גם המצרים לא חזו את זה. התהליך לא הסתיים, אף אחד בעולם הערבי לא מחוסן מהתהליך הזה, גם ירדן למשל, וגם מדינות המפרץ, שהם נכס כלכלי לעולם המערבי היא עצומה, מקורות האנרגיה שלהם וההשפעה על הכלכלה העולמית. צריך לחשוב מה יקרה אם התהליך הזה יגיע למדינות אחרות. ישראל העדיפה תמיד שעל גבולותיה יהיו משטרים יציבים, העדפנו יציבות המשטר על אופי המשטר. אחת החששות היא מדינות חלשות (fail countries), היחלשות של המשטר המרכזי המאפשר פעילות גוברת של טרור. צריך להודות שגם מובארק לא היה דמוקרט ולא היה ציוני אך הוא היווה עוגן של יציבות במשך 30 שנה. לכן, ההתפתחויות במצרים יכולות להיות לרעה".

האתגר השני עליו דיבר אשכנזי הוא עלייה של משטרים רדיקליים קיצוניים: "אסד מתנהג כאילו יש לו רישיון בינלאומי לעשות כל העולה על רוחו, אם כי אני מאמין שזה בסוף יוביל לנפילתו". עוד אמר אשכנזי כי "מה שקורה במצריים זה מה שהמהפכות לאורך ההיסטוריה למדו אותנו - חטיפת המשטר על ידי ארגונים יותר מסודרים. משטרים רדיקליים לא יתרמו ליציבות האזור. היעלמותו של אסד תחליש את הציר האיראני-סורי-חיזבאללה ולכן טומן סיכוי. תפקידו של אסד הוא גדול יותר ממה שנדמה, לא רק בין ברית של איראן. מבית הציוד ונשק של חיזבאללה מגיע ממחסני הצבא הסורי. קשה לחשוב על ממשלה סונית (אם תקום) שתנהג כך בעתיד. יש גם גורמים מרסנים, הכלכלות ישחקו משחק מאוד מרכזי גורם מרסן. במפגשים עם הצבא המצרי אחרי הפיכה, אמר הרמטכ"ל שהבעיה הכי קשה היא איך לאפות כל בוקר 90 מיליון פיתות לכל משטר. האתגר של פיתוח הכלכלה ויצירת משרות יכולה להיות סוג של מנוף, גורם מרסן. כך אותו תהליך לא יסתיים ויגביר את אי היציבות באזור. חשוב לשמר את ערוצי הקשר עם הצבא המצרי, זה כמעט הערוץ היחידי גם עם טורקיה".

בהתייחסו למציאות הכלכלית חברתית בישראל אמר אשכנזי כי יש לשמור על העוצמה הצבאית והעליונות של צה"ל בתוך המציאות החברתית-כלכלית בישראל. כשהתייחס לחוק טל אמר כי הוא חושב שצריכים לעבור ל"מוד" אחר: לא צריכים לגייס את כולם, צה"ל יוכל לבחור את מי שהוא רוצה וכל השאר יכולים ללכת לכיבוי אש, משטרה וכו', כולל הציבור הערבי. אפשר להחליט על מכסה של עילויים, בין 1000-1500 איש, עליהם יחליטו גדולי התורה. כל השאר יכולים לשרת". אשכנזי סיים את דבריו והתייחס לנושא האיראני: "איראן מנסה להגדיל את ההגמוניה שלה באזור. אסור לאפשר לתת להם להגיע לפצצה גרעינית וצריך להאט את התכנית שלהם באמצעות סנקציות לצד איום אמין של אופציה צבאית".

נגיד בנק ישראל סטנלי פישר, מנכ"ל סיסקו ג'ון צ'יימברס, יו"ר JP מורגן אינטרנשיונל יעקב פרנקל, יו"ר בנק הפועלים יאיר סרוסי - אלה רק חלק מקצת השמות של האישים הבכירים שישתתפו היום במליאות והפאנלים בוועידה. נאומו של פישר צפוי בסביבות השעה 18:30.

בין הנושאים שיידונו היום בוועידה: המשבר בכלכלה העולמית, האביב הערבי, מחאת האוהלים בישראל, המדיה ועוד.