חברות IDB הקטינו חובות האג"ח בכ-900 מ' ש' בחודשיים

אי.די.בי אחזקות ואי.די.בי פתוח צפויות לרשום רווחים של עשרות מיליוני ש' מרכישה עצמית של אג"ח בהיקף של כ-160 מ' ש' ערך נקוב

קבוצת אי.די.בי שבשליטת נוחי דנקנר מנצלת את חששות השוק מיכולת הפירעון של חברות המטה שבקצה העליון של הפירמידה שלה, ומבצעת בחודש האחרון רכישות עצמיות של אג"ח בקצב מוגבר ובמחיר הנמוך משמעותית מהערך המתואם שלהן.

מבדיקת "גלובס" עולה כי נכון להיום, צפויות שתי חברות ההחזקה, אי.די.בי פתוח ו-אי.די.בי אחזקות, לרשום רווח של כ-60 מיליון שקל בדוחות הרבעון השני בגין רכישות אלו.

בסוף השנה שעברה דיווחה אי.די.בי פתוח כי דירקטוריון החברה אישר תוכנית לרכישה עצמית של אג"ח בהיקף של 150 מיליון שקל, וב-10 במאי השנה אישר דירקטוריון החברה האם, אי.די.בי אחזקות, תוכנית דומה בהיקף של 100 מיליון שקל.

בחודש שעבר נסחרו שלוש סדרות האג"ח הגדולות של אי.די.בי פתוח במחיר המשקף תשואה של 12%-20%, בעוד ששלוש סדרות האג"ח של אי.די.בי אחזקות נסחרו באותה עת בתשואה של 26%-37%. מה-10 במאי החלה אי.די.בי לבצע רכישות עצמיות באג"ח הללו, וזאת בשעה שמחיריהן בשוק המשיכו לצלול.

מבדיקת "גלובס" עולה כי בחודש האחרון נרכשו באי.די.בי פתוח אג"ח בכ-100 מיליון שקל ערך נקוב, בהיקף כספי של כ-60 מיליון שקל. זאת בזמן שבחברת האם, אי.די.בי אחזקות, נרכשו כ-60 מיליון שקל ערך נקוב בהיקף כספי של כ-40 מיליון שקל. כלומר, בסך הכל מדובר בהשקעה של כ-100 מיליון שקל מצד שתי החברות, ששימשו לרכישת כ-160 מיליון שקל ערך נקוב אג"ח.

בעקבות הרכישות שנעשו עד עתה צפויה אי.די.בי פיתוח לרשום רווח הון של כ-40 מיליון שקל בדוחות הרבעון השני, ואילו הרווח של אי.די.בי אחזקות מסתכם נכון לעכשיו בכ-20 מיליון שקל.

נזכיר כי בחודש יוני פרעו שתי החברות אג"ח בהיקף של 740 מיליון שקל, מתוכו כחצי מיליארד שקל באי.די.בי פתוח, כך שבסך הכל קטנה מצבת החובות של השתיים בכ-900 מיליון שקל מתחילת חודש מאי.

לאחר הפירעונות והרכישות העצמיות, עומד החוב של אי.די.בי אחזקות על כ-2 מיליארד שקל, מתוכו כ-1.75 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח, כשבקופתה מזומנים בהיקף של כ-250 מיליון שקל. באי.די.בי פתוח, מסתכמת יתרת החוב לאחר הפירעונות והרכישות העצמיות בכ-6 מיליארד שקל, מתוכו כ-3.5 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח, כשבקופתה מזומנים בהיקף של כחצי מיליארד שקל.

למרות שעד עתה עמדה אי.די.בי בכל התחייבויותיה, ולמרות הרכישות העצמיות שהיא מבצעת כאמור באג"ח, אלו נסחרות היום בתשואה הגבוהה ביותר מאז דיווחה אי.די.בי אחזקות בסוף חודש מארס כי תידרש בשנתיים הקרובות למקורות כספיים נוספים, בהיקף של כ-375 מיליון שקל, על מנת לעמוד בהתחייבויותיה. תשואה זו עומדת היום על בין 53% ל-61%.

גם לחברות ההחזקה דסק"ש וכור מקבוצת אי.די.בי יש תוכניות לביצוע רכישה עצמית בהיקף של 250 ו-100 מיליון שקל, בהתאמה, וגם הן ביצעו בתקופה האחרונה רכישות עצמיות של אג"ח, אם כי בהיקף קטן יחסית.

לכך יש להוסיף את העובדה כי נוחי דנקנר עצמו מבצע בחודש האחרון רכישה של מניות אי.די.בי בצורה ישירה, כמעט מידי יום. דנקנר, ששולט בקונצרן אי.די.בי באמצעות חברת גנדן, רכש בשבועות האחרונים כ-2.5% ממניות אי.די.בי בהיקף של כ-16 מיליון שקל, וזאת לאחר שמניית אי.די.בי אחזקות צנחה מתחילת השנה בכ-64%, לשווי נוכחי של 640 מיליון שקל.

הושלמה עסקת מקסימה

בתוך כך, אתמול הודיעה דסק"ש על השלמת עסקת מכירת מניות השליטה (75%) במקסימה, חברת ייצור הגזים התעשייתיים, לידי ג'ורג' חורש, יבואן רכבי טויוטה ולקסוס. דסק"ש קיבלה מרונין השקעות, החברה שבאמצעותה ביצע חורש את הרכישה, 155 מיליון שקל, המשקף למקסימה שווי של 205 מיליון שקל. אתמול התפטרו כל הדירקטורים של דסק"ש בחברה, בהם גם צבי לבנת, המכהן כמנכ"ל משותף בחברת כלל תעשיות, והיו"ר שמואל אביטל.

כך קטנו חובות האג
 כך קטנו חובות האג