כמה כוח נשאר לגרמניה

מה מספרים הגרפים הכלכליים שמדינאי אירופה לא רוצים לדעת. וגם: עדכון S&P

אני לא יודע מה אתכם, אבל אני כבר מרגיש את עייפות החומר בנוגע למה שקשור למשבר האירופי. הן הכול כבר ידוע: ברור שהדחיות האינסופיות לא יפתרו את הבעיה. הפתרון יימצא או בפירוק, או באינטגרציה פדרליסטית, ובשתי האפשרויות, הפוליטיקה העכשווית מונעת התקדמות והכרעה.

כנראה שנראה דוגמא נוספת לכך במפגש מנהיגי אירופה בסוף השבוע הקרוב.

בינתיים, וכל עוד לא מושג אף אחד מן הפתרונות האלו, נקבל עלייה בתשואות של אגרות החוב של מדינות הדרום, ועוד הרבה מילים בדיו וירטואלי.

השאלה שאני רוצה להציג במאמר הפעם היא האם אופציית האינטגרציה ישימה והאם ביכולתה של גרמניה לקחת על עצמה את מעמס החוב של המדינות שהסתבכו.

מאמץ האדיר השקיעה גרמניה בהבאת מזרח גרמניה לרמה הכלכלית של החלק המערבי. למעשה, גם היום ועד 2020, יש בגרמניה מס מיוחד בשיעור 5%, בכל תלוש משכורת של עובד גרמני, שמוגדר כמס למימון האיחוד בין הגרמניות.

איחוד הגרמניות היה כואב כלכלית ממושך (ומבחינה מיסויית עדיין נמשך, כאמור), אך בעיני הגרמנים נתפס כהכרחי. קשה לי להאמין שהיחס של גרמניה כלפי מדינות דרום אירופה דומה ליחסם לגרמניה הקומוניסטית.

השאיפה להציל את אירופה, כמושג מדיני, קיימת בקרב האליטות החברתיות ובצמרת הפוליטית. השאלה אם העם הגרמני, רוצה בכך גם הוא ואת זאת נגלה רק בבחירות הבאות בסתיו 2013. אז הגברת מרקל תעמוד לפני המזבח שעליו הודחו מנהיגי דורה בעקבות המשבר.

אבל, הבה נתרכז ביכולת, ולא ברצון. אני מביא בפניכם גרף המציג את כוח הייצור של המדינה הגרמנית לאחרונה (כל הגרפים נלקחו מאתר ForexFactory):

משה שלום ייצור
 משה שלום ייצור

אחרי הקטסטרופה ב-2009, הפגינה גרמניה יכולת מרשימה עד אמצע 2011. אבל אז, גמגום. למעשה ניתן כבר לומר שהמגמה היא היחלשות, שאת לאחר שנרשמת ירידה מתחת ל-50 (הדרגה המבדילה בין התרחבות להצרות), כבר חמישה חודשים ברציפות.

יתרה מכך: ההיחלשות מחריפה בכל חודש. המספר כעת סביב 44, וזה מאוד נמוך בכול קנה מידה. האם גרמניה שאינה מייצרת, ובהכרח מייצאת הרבה פחות, יכולה להוות את הגב הכלכלי לאירופה הזקוקה כל כך לסיוע בתחום החוב?

הספק הזה משתקף גם בפסיכולוגיה של המעורבים בכלכלה. הנה שני גרפים בתחום זה. הראשון הוא מציג את הסינמנט בקרב אנשי עסקים בגרמניה (ZEW).

משה שלום אווירה
 משה שלום אווירה

השני מציג את האווירה בסביבה העסקית באמצעות בדיקת ההיצע והביקוש בכלכלה (IFO)

משה שלום איפו
 משה שלום איפו

אמנם בגרפים אלה לא רואים את המגמה היורדת הברורה כל כך שנראית בנתוני הייצור, אבל גם ב-ZEW, וגם ב-IFO, אנו רואים הרעה משמעותית. שני מדדים אלו מהווים יחד את הסמן הטוב ביותר לאווירה הקיימת בקרב אנשי העסקים ופעילי המשק הגרמני.

לאור הנתונים הללו, ניתן לדעתי לקבוע שאם אנגלה מרקל לא תצליח לייצר בקרוב מאוד תנופה פוליטית גדולה, ורחבה, לכיוון האינטגרציה, לגרמניה לא יהיה הכוח הכלכלי ליישם אותה בעתיד הרחוק יותר. קשיחותה בדבר הכללים שעל פיהם אינטגרציה כזו צריכה להתבצע, מהווה בינתיים את המכשול העיקרי לכך.

והנה תזכורת לסקירה שכתבתי כאן על יפן. לפניכם גרף המראה את התדרדרות מאזן התשלומים של המדינה:

משה שלום יפן
 משה שלום יפן

משמעות המשך התדרדרות זו של היין, כוח הקניה של העם היפני, רצונו לחסוך את כספו בעיקר על ידי רכישת אג"ח מדינה, והמשמעות של כל זה על החוב, ויכולת המימון שלו, ניתן למצוא הכול בסקרה ההיא.

והנה העדכון הטכני השבועי עבור מדד המניות האמריקאי, S&P500, בעזרת הגרף היומי שלו (על מצבו עד יום שישי שעבר):

משה שלום סנופי
 משה שלום סנופי

בשבוע שעבר כתבתי:

"אם המדד יישאר מעל 1340, חציה זו תאשר את תבנית הראש וכתפיים ההפוכה.... כאשר בדרך יהיו המון מכשולים: רמות מחיר סביב 1360 ו-1390, וממוצע נע 50 יום המגיע מלמעלה. שלא נדבר כמובן על הרקע הפונדמנטלי, בו משתוללים נגידי בנקים מרכזיים. אי יכולת להישאר מעל 1340, וירידה מתחת ל-1300, תבטל את התחזית החיובית, ותכניס פחד, וחרדה, למחזיקי המניות. במקרה כזה, 1270 תהיה רק תחנה מעבר לקראת 1250, והרבה יותר נמוך מזה."

וכך, רמת ההתנגדות של 1360 אכן הוכיחה את עצמה כמכשול קשה. כה קשה, שביום אחד (הנר של יום חמישי 21-06) ראינו את המדד צולל, ומצליח לחדור אפילו את התמיכה הקשה של 1340. האם זה הסוף של תבנית ראש וכתפיים?

צריך לתת למדד הזה קצת קרדיט, וזמן, על מנת להוכיח לנו את כוונתו. ביום שישי ראינו תחילה של התבססות מעל 1330, וזה חיובי. אם המדד יחזור מתחת ל-1330, זה יהיה סיפור אחר, שלילי הרבה יותר.

וכך נשארנו עם אותה תחזית של ממש: 1330 ומעלה, מצביע על כיוון הרבה יותר גבוה, דהיינו חזרה לסביבות ה-1400, אבל הישארות מתחת ל-1330, ובמיוחד חדירה חזרה מתחת ל-1300, תהרוג את התקווה של מחזיקי המדד.

שימו לב לשני דברים בעניין זה: הממוצע הנע 200 מגיע לתמוך במחיר מלמטה, וזה חשוב בדיוק כפי שהממוצע הנע 50 בא בזמנו מלמעלה להתנגד אליו. כמו כן, האינדיקאטורים ב-2 ו-3 סגול תומכים עדיין בתנועה החיובית.

  • משה שלום הינו ראש מחלקת המחקר ב FXCM ישראל (חברה למסחר במטבע חוץ, מדדים וסחורות).
  • ניתן לפנות אליו, ולהצטרף לרשימת התפוצה שלו, דרך פניה ישירה לאימייל: Moshe.Shalom@gmail.com.
  • מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה - על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.