שוב דחייה בהתקנת חותם אלקטרוני למיכליות דלק

ועדת הכלכלה של הכנסת קיבלה את הסברי משרד האנרגיה והמים ואישרה לדחות בחצי שנה נוספת את המועד האחרון להחלת חובת ההתקנה של חותם אלקטרוני במיכליות הכביש

נמשכת גרירת הרגליים הממשלתית במאבק בפשיעה בתחום הדלק. ועדת הכלכלה של הכנסת קיבלה את הסברי משרד האנרגיה והמים ואישרה לדחות בחצי שנה נוספת את המועד האחרון להחלת חובת ההתקנה של חותם אלקטרוני במיכליות הכביש.

החותם נועד למנוע גניבת דלק או מהילת דלק במיכליות. חובת התקנת החותם האלקטרוני נקבעה בצו שהותקן כבר לפני חמש שנים וקבע את יולי 2012 כמועד האחרון להשלמת התקנת החותמות האלקטרוניים.

המועד האחרון שנקבע בצו חל ביולי הקרוב ואולם עד כה הותקנו חותמות רק ב-160 עד 200 מיכליות מתוך 800. ראש מינהל הדלק במשרד האנרגיה והמים חן בר יוסף הסביר את הכישלון בעמידה בלוחות הזמנים שנקבעו בחוק בכך שרק ספק אחד מייצר חותם העומד בדרישות הצו. בר יוסף הסביר כי כיום ישנה חברה אחת שמייצרת את החותם, ובשל כך אף היו טענות שהמחיר שביקשה היה גבוה . עוד הוא הסביר כי מיכלית דלק צריכה לעבור סדרה של בדירות כדי למתקן חותם, וישנם רק 2-3 מוסכים שמוסמכים לבצע את ההתקנות.

ממלא מקום יו"ר הוועדה יצחק ועקנין מש"ס נעתר לבקשה לאחר שהודה כי היו"ר הקבוע, ח"כ כרמל שאמה הכהן היה מפגין נחישות רבה יותר ממנו וקוצב לממשלה לכל היותר חודש אחד בלבד.

במשרד האנרגיה מקווים שבתקופה הקרובה ניתן יהיה לאשר חותם שמייצר ספק אחר, כך שצפויה להיווצר תחרות בתחום. הדחייה נועדה לאפשר התאמה של מערכת הבקרה הממוחשבת של החותם ולנוכח הזמן שנדרש לצורך ההתקנה.

מנכ"ל חברת סיגנא מערכות חיתום שנמצאת בהליכים לייצור חותם שני, ניסים ניסים, טען כי ארכה של חצי שנה לא תספיק להתקין את החותמים בכל המיכליות וביקש לתת ארכה של שנה עד לכניסת החובה לתוקף. נציגי חברות הדלק דור אלון ודלק הצטרפו לדברים ואמרו שלא ניתן יהיה להשלים את ההתקנות בחצי שנה.

ח"כ יצחק וקנין, שעמד בראשות הישיבה, ציין כי המועד כבר נדחה בעבר וביקש לדעת האם מדובר בבקשת הדחייה האחרונה, או שמה בעוד חצי שנה תתבקש הוועדה שוב לדחות את המועד. הוא הביע התנגדות לדרישת חברות הדלק ויצרנית החותם, לדחות את החובה בשנה. "אם ייעשה מאמץ ניתן יהיה ליישם את הצו תוך חצי שנה", אמר ח"כ וקנין והוועדה אישרה את בקשת משרד האנרגיה.