רגע של נוסטלגיה: איך פעם לסבתא היה טיימר טבעי

כיום מובנים טיימרים אלקטרוניים כמעט בכל תנור, ובכל סמארטפון יש פונקציה של ספירה לאחור ■ איך פעם זכרה סבתא רבתא לכבות את הלהבה בדיוק בחלוף 18 דקות?

18 דקות - לא דקה יותר, לא אחת פחות, על להבה נמוכה, לאחר טיגון במעט שמן, הוספת מלח ומים רותחים - זה סוד המתכון להכנת אורז מושלם, שעובר מדור לדור במשפחתנו, יחד עם סיר האורז של סבתא רבתא, שגם לאחר דורות של קרצוף עיקש נושא עמו ניחוחות של געגוע. אינני יודע כיצד זכרה סבתא רבתא לכבות את הלהבה בדיוק בחלוף 18 דקות. אני נעזר בפונקציית הספירה לאחור באייפון, המבשרת לי בחלוף ח"י דקות, באמצעות הרינגטון שבחרתי, כי עליי לסור למטבח.

לפני המצאת הסמארטפונים, הרבה זמן לפני כן, ביוון העתיקה, נהגו למלא כלי בגודל מסוים במים שזרמו בקצב קבוע. בכל פעם שהכלי התמלא - חלפה יחידת זמן. הטיימר היווני היה מנגנון שיצר שריקה כשהמים הגיעו לגובה מסוים. עם התקדמות הטכנולוגיה, פותח טיימר מכני שסופר לאחור, עם חוגה*הניתנת לכיוון. בדרך זו התאפשרה מדידת זמני בישול בטווח רחב יותר.

במאה ה-19 כבר נרשמו פטנטים לטיימרים, כיום מובנים טיימרים אלקטרוניים כמעט בכל תנור, ובכל סמארטפון יש פונקציה של ספירה לאחור בשניות, בדקות או בשעות, כך שדי מיותר לרכוש טיימר למטבח. למרות זאת, למי שמתקשה בתפעול הטיימר או סתם כך מתגעגע לימים שבהם הכול היה פשוט יותר, מציע המותג קיצ'נקראפט טיימר בצורת ביצה, המגיע במגוון צבעים, בעל מגע נעים וצליל חזק, שבכוחו לספור לאחור עד 60 דקות. בדקנו: עובד, אך מיותר.

30 שקל ברשת דה קוק סטור.