ראש ממשלת ישראל לשעבר יצחק שמיר הלך לעולמו

ראש הממשלה השביעי של מדינת ישראל היה בן 96 במותו ■ ב-1983 החליף שמיר את מנחם בגין והפך להיות ראש הממשלה השני מהליכוד ■ ב-2001 קיבל פרס ישראל על מפעל חיים

ראש הממשלה לשעבר יצחק שמיר הלך העבר לעולמו בגיל 96. ההודעה הרשמית על פטירתו התקבלה הערב, אך טרם פורסם מועד הלוויה.

במהלך הקריירה הפוליטית שלו, החליף שמיר את מנחם בגין ב-1983 והפך אז לראש הממשלה השני מהליכוד. שנה אחר כך הוא ושמעון פרס שימשו לסירוגין כראשי ממשלה במסגרת ממשלת האחדות הלאומית, ובעקבות הבחירות ב-1988 תפקד שמיר כראש ממשלת האחדות ולאחר מכן כראש ממשלה צרה. בשנת 2001 קיבל שמיר את פרס ישראל על מפעל חייו ותרומתו למדינה.

שמיר נולד בשם יצחק יזרניצקי ב-15 באוקטובר 1915 לפנינה ולשלמה יזרניצקי, בעיירה רוז'ינוי, כיום רוז'אני בבלארוס. אביו היה ראש הקהילה היהודית בעיירה, שהייתה אז בעלת רוב יהודי. בשנת 1934 החל בלימודי משפטים באוניברסיטת ורשה, לצד פעילות נלהבת בארגון בית"ר. הוא לא סיים את לימודי המשפטים משום שעלה לארץ ישראל ב-1935.

לאחר עלייתו למד תחילה בפקולטה למדעי הרוח באוניברסיטה העברית בירושלים, אך בשנת 1937 הצטרף לארגון האצ"ל והפסיק את לימודיו. בני משפחתו של שמיר, הוריו ושתי אחיותיו, נותרו בפולין ונספו בשואה.

עם היוודע דבר פטירתו הביע ראש הממשלה בנימין נתניהו צער עמוק על פטירתו: "יצחק שמיר שייך לדור הנפילים שהקימו את מדינת ישראל ונלחמו על חירותו של העם היהודי בארצו. שמיר הוביל את מדינת ישראל תוך נאמנות עמוקה לעם ולארץ. שמיר שאיבד את משפחתו בשואה, נלחם בלח"י ופעל כראש ממשלת ישראל לביצור ביטחונה של מדינת ישראל והבטחת עתידה, כשלנגד עיניו ניצבים אזרחי המדינה. שמיר היה מופת לנאמנות לארץ ישראל ולערכי הנצח של העם היהודי".

יושבת ראש האופוזיציה שלי יחימוביץ הביעה צער על מותו של ראש הממשלה לשעבר ושלחה תנחומים למשפחתו. "שמיר היה ראש ממשלה נחוש שהקדיש את חייו למדינה, ועשה זאת ע"פ דרכו האידיאולוגית, ביושר, בענווה, ובאורח חיים צנוע כראוי למנהיג", נכתב בהודעה שפורסמה מטעמה של יו"ר האופוזיציה. "אזרחי ישראל יזכרו תמיד את תבונתו בעת מלחמת המפרץ הראשונה, שבה, חרף עמדותיו הניציות, הפגין איפוק וריסון ומנע הסתבכות מיותרת של ישראל במלחמה בעירק. ההסטוריה שפטה זה מכבר את ההחלטה הזו כמעשה מנהיגותי אמיץ ונבון".

יושב ראש הקואליציה וסיעת הליכוד ח"כ זאב אלקין אמר בעקבות מותו של יצחק שמיר ז"ל: "סיעת הליכוד בכנסת אבלה על מותו של ראש הממשלה ומנהיג הליכוד לשעבר יצחק שמיר שידע להוביל את המדינה ואת התנועה לאור ערכי תנועת הליכוד ולעמוד כקיר ברזל כנגד כל הלחצים על מדינת ישראל לוותר על אינטרסים הלאומיים שלה.עם לכתו של יצחק שמיר מאתנו מוטלת על כולנו חובה כפולה ומכופלת לפעול לאור מורשתו שהשאיר אחריו. יהי זכרו ברוך".