למה לא כדאי לכם לחסוך יותר מדי בצריכת החשמל?

בדיקת "גלובס": החוסכים יותר מ-30% במבצע של רשות החשמל לא יקבלו הנחה

כ-137 אלף בתי-אב נרשמו עד סוף השבוע האחרון לתוכנית "חסכת הרווחת" של רשות החשמל, המבטיחה הנחה של עד 20% למי שיצליח להפחית את צריכת החשמל ביחס לנתוני השנה שעברה.

אולם להטבה יש מגבלה: בעוד שמי שיחסוך 15%-20% מהצריכה יפחית 10% מהחשבון, וחיסכון של 20%-30% יעניק 20% הנחה - מרגע שחצה הצרכן את רף 30% החיסכון בצריכה, שיעור ההנחה צונח לאפס, והוא כלל אינו זכאי להנחה.

ברשות החשמל מסבירים כי הכוונה היא להימנע מ"טרמפיסטים" שכלל לא התגוררו בבית בחודשים המדוברים ושהרוויחו, לכאורה, את ההנחה מבלי להתאמץ לחסוך.

"המודל אינו המצאה ישראלית", מדגישים ברשות, "אלא מודל בינלאומי שיושם בהצלחה במדינות שונות בעולם. מחקרים מגלים, כך על-פי הרשות, כי חיסכון של יותר מ-30% בצריכה אינו אפשרי בבית מאוכלס - אלא אם הבית ננטש לפרק הזמן המדובר. מי שלא התאמץ לחסוך, אין סיבה שייהנה מהחיסכון".

ברשות מסבירים כי מכיוון שהחשבון הוא דו-חודשי, צרכן עשוי לקבל הנחה על חודש של צריכה בעקבות חודש שבו לא שהה בבית.

התוצאה המתסכלת עשויה להיות זו: צרכן נבון נרשם לתוכנית כנדרש, מתאמץ בכל כוחו לחסוך בהיקף השימוש, אולם בשל נסיעה של פרק זמן מסוים מתוך התקופה - מזניק את רמת החיסכון ל-30% ומאבד את זכותו להנחה, למרות הכוונה והמאמץ.

יותר מכך - לא קיימת כל דרך לעקוב אחר רמת הצריכה במהלך החודש, ולבקר אחר נתונים בשטח. ברשות החשמל לא רואים בכך עוול ולא מתייחסים לכך כאל תרחיש סביר.

עברתם דירה? חבל

צרכנים מתוסכלים רבים גילו כי כלל אינם זכאים להשתתף במבצע, בשל מעבר דירה: "ביקשתי להירשם לתוכנית ההנחות", מספר ל"גלובס" אחד מהם, "ונאמר לי שבגלל שהתחלתי מולם חוזה חדש רק ביולי 2011 ולא במאי 2011, לא אוכל להתחבר לתוכנית. אמנם עברתי דירה בחודש יולי, אבל אני ומשפחתי ממש לא לקוחות חדשים! יש לנו חוזה מול חברת החשמל כבר 13 שנים. האם העובדה שעברתי דירה אמורה לפגוע בי כצרכן?".

התשובה, על-פי רשות החשמל, היא "כן" - ברגע שבסיס ההשוואה אינו אחיד, והדירה שבה מתגורר הצרכן אינה אותה דירה שבה צרך חשמל בחודשים המקבילים בשנה שעברה - הוא אינו יכול להיכלל בתוכנית, גם אם מדובר באותו בית-אב עם אותם צרכים ודפוסי שימוש.

תגובת רשות החשמל: "כדי להירשם יש להיות רשום במקום הצרכנות בתקופה המקבילה אשתקד, אחרת אי-אפשר להשוות את הצריכה. הנחינו את חברת החשמל לעשות הקלות, כגון במקרים של גירושים".