"העלאת הפרשות על משכנתא תפגע בבנקים, בייחוד מזרחי"

אנליסטים וכלכלנים מובילים מגיבים לחשיפת "גלובס" על החמרה במתן משכנתאות ■ IBI: "אם הצעדים ייצאו אל הפועל, יהיו פחות ביקושים למשכנתאות והנפגע העיקרי יהיה מזרחי טפחות"

אנליסטים מובילים בשוק המסקרים את תחום הבנקים מגיבים היום (ב') לחשיפת "גלובס" כי בנק ישראל שוקל להחמיר את המגבלות על המשכנתאות.

אנליסט הבנקים של IBI עדי סקופ מציין בשיחה עם "גלובס" כי "בנק ישראל שוקל הרבה זמן להגדיל את ההגבלות על הבנקים, וצריך לקחת את ההחלטה בראיית מאקרו: הממשלה מגדילה גירעון ובנק ישראל מוריד ריבית. החשש הוא מבועה אינפלציונית במחירי נכסי הנדל"ן. בנק ישראל כאילו מלבה את עליית המחירים אגב הורדת ריבית, ולכן הוא חייב לעצור בצורה כלשהי את ריצת הנדל"ן".

סקופ הוסיף כי "אם הצעדים ייצאו אל הפועל, יהיו פחות ביקושים למשכנתאות והנפגע העיקרי יהיה מזרחי טפחות , בעיקר בהיבט הגידול בקצב המשכנתאות. מצד שני, אם בנק ישראל יורה להגדיל הון-סיכון כנגד המשכנתאות, זו כבר פגיעה במוטיבציה של הבנקים לתת משכנתא ובשווי שלהם. הנקודה החשובה היא שבנק ישראל בא כעת לטפל בסכנה להיווצרות בועת נדל"ן".

אלון גלזר, מנהל מחלקת המחקר בלידר שוקי הון, מציין כי "המטרה של פישר היא מצד אחד לא לגרום לבועת נדל"ן אך מצד שני לא להביא לעצירה מוחלטת של העסקאות. הפחד הגדול שלו הוא מנפילת מחירים כמו שקרה בעולם. פישר הוריד את הרגל מהדוושה ורואה עלייה בנטילת משכנתאות.

אם הוא יחייב את הבנקים לעשות יותר הפרשות, ברור שנראה פגיעה בתוצאות העסקיות של הבנקים, ובפרט של בנק מזרחי טפחות, כי בשנים האחרונות אנחנו רואים הפרשות אפס על שוק הדיור מצד הבנקים".

הכלכלן הראשי של כלל פיננסים אמיר כהנוביץ' אומר כי "הגבלה על גובה המשכנתא לא תשפיע על מחירי הבתים אלא על תמהיל הרוכשים, והשאר יהיו בשכירות. זה לא ישפיע על קצב בניית הדירות החדשות. בנק ישראל לא בא להוריד את מחירי הנדל"ן אלא לשמור על יציבות הבנקים. אם כבר יש לבנק המרכזי אינטרס, זה דווקא שהמחירים ימשיכו לעלות בקצב מתון כדי שהבנקים לא יפגעו מקריסת מחירים. בנק ישראל מפחד שהריבית הנמוכה תדרבן אנשים ליטול הלוואות - והבנק ייקח סיכון וייתן משכנתאות גבוהות".