גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שמחון בכנס לשכת רוה"ח: "המחאה החברתית איבדה כיוון"

שר התמ"ת התייחס גם לסוגיית חוק טל ואמר כי גיוס החרדים לצה"ל אינו הנושא העיקרי שעליו צריך לדון - אלא שילובם של החרדים ובני המיעוטים בשוק העבודה

"משרד התמ"ת הפך להיות המשרד המבצע את המדיניות הכלכלית של הממשלה, ובמהלך השנה האחרונה עסקנו בנושאים כלליים שונים ובהם המחאה החברתית, שמייצרת אצל כולנו סדר יום חדש" - כך אמר היום (ב') שר התמ"ת שלום שמחון, במסגרת פאנל הפתיחה של כנס לשכת רואי החשבון השנתי הנערך השבוע באילת.

לדבריו, "אני יודע שיבקרו אותי על דבריי הבאים, אך נדמה לי שהמחאה החברתית איבדה כיוון בחודשים האחרונים. העובדה שהשנה החולפת נוצלה על-ידי הממשלה לייצר מהלכים שמשנים את הסדר החברתי הכלכלי לא נשקלת על-ידי מובילי המחאה. הממשלה ייצרה מהלכים שמשנים את סדר היום החברתי, אבל מובילי המחאה לא דנו בנושאים הללו עם הממשלה. השנה הזאת הייתה צריכה להיות מנוצלת על-ידי מובילי המחאה כדי ליצור שפה משותפת ושולחן משותף עם הממשלה".

לדברי שמחון, "העובדה שממשלת ישראל החליטה על חוק חינוך חינם עד גיל 4 זה לא דבר של מה בכך. זו החלטה שמשפיעה על הכיס של כולנו. זה לא דבר של מה בכך שהממשלה מייצרת בנייה מאסיבית של מעונות יום לגילאי 0 עד 3.

"גם הטיפול בנושא יוקר המחיה הוא טיפול מתמשך שמחייב שינוי סדר יום אמיתי ושינוי כללי משחק חדשים בין הצרכן הישראלי לרשתות השיווק, היצרנים והממשלה. מצד אחד צריך להגן על התעשיה, ומצד שני צריך שתהיה תחרות, אך לא ברמה שתחסל מתחרים ויצרנים. אולם כדי ליצור מערכת כלים חדשה שתגיע לכיסו של הצרכן ותאפשר הורדת מחירים בישראל, צריך להגיע להסכמות והבנות, ומובילי המחאה לא מנסים להגיע להסכמות הללו".

שמחון התייחס גם למחלוקות המתוקשרת בימים אלה סביב חוק טל וגיוס החרדים, והבהיר כי לדעתו גיוסם של החרדים לצה"ל אינו הנושא העיקרי שעליו צריך לדון - אלא שילובם של החרדים ובני המיעוטים בשוק העבודה.

לדבריו, "אנחנו נמצאים בליבו של ויכוח שבסופו של יום נוגע לשוק העבודה בישראל - על השינויים בחוק טל. צריך להבין שהגיוס לצה"ל חשוב, אבל הוא לא העניין אלא שוק העבודה. שיעור המשתתפים בכוח העבודה במשק הישראלי גדל מאוד, אבל יש לנו שני מגזרים מאוד בעייתיים בשוק העבודה הישראלי - החרדים והנשים מקרב בני המיעוטים.

"רק 24% מקרב הנשים בבני המיעוטים יוצאות לעבודה, ורק 35% מקרב הגברים בעולם החרדי יוצאים לעבודה. אם לא נצליח להשפיע על התחומים הללו, על שילוב שני המגזרים הללו בעבודה - המשק הישראלי יצנח באופן דרמטי בשנים הקרובות, ונהפוך לאחת המדינות הנחשלות בעולם".

שמחון הוסיף כי "בהנחת העבודה שכל בני המיעוטים וכל החרדים היו מתגייסים מחר לצה"ל - צה"ל בכלל צריך אותם? הוא יכול לקלוט אותם? האמת היא שלא. היכן כן צריך אותם? בשוק העבודה.

"חוק טל חשוב, אבל צה"ל לא מסוגל לגייס את כולם לצבא, ואילו כן צריך אותם בשוק העבודה. כל אחד מאיתנו נמצא בשוק העבודה 30-40 שנה, וגם אותם אנשים חייבים להיכנס לשוק העבודה, וחלקם חייבים להיכנס ללימודי הליבה, ללמוד מקצועות, כדי להביא לשגשוג במשק".

שמחון הבהיר כי יש היום נהירה למקצועות שאין בהם ביקוש בשוק העבודה. "גם רואי החשבון ועורכי הדין מתקשים להיכנס לשוק העבודה, אבל יש מחסור בעובדים בתחומים אחרים. בין אשדוד לדימונה יש 6,000 משרות פנויות, ולא מחפשים שם עורכי דין, חקלאים או רואי חשבון. המקצועות שהעולם דורש נמצאים במקומות אחרים. אלה שאינם בשוק העבודה צריכים ללמוד את המקצועות הנדרשים הללו".

לדבריו, "המדינה נמצאת ברמת תמ"ג של 31 אלף דולר לנפש, ובסוף העשור הבא אנו רוצים להגיע ל- 40 דולר לנפש, אבל זה לא יקרה אם לא נתייחס למה שקורה בעולם העבודה שלנו ונשלב את המגזרים החרדי והערבי לטובת המשק.

"גיוס חובה לצה"ל הוא אחד הנושאים החשובים אצלנו, אבל אין סיכוי שנשים ערביות או חרדיות וגם גברים חרדיים יתגייסו לצה"ל. ככל שנשקיע במערכת תמריצים שיאפשרו לאוכלוסיות אלה לצאת לשוק העבודה, ישראל תגדיל באופן דרמטי את הצמיחה שלה בשנים הקרובות".

בהמשך פאנל הפתיחה של כנס רואי החשבון דיברה ח"כ פאינה קירשנבאום, שהתייחסה בין היתר לדבריו של שמחון על חוק טל, אך הבהירה כי חייבים לקבוע גיוס חובה על כולם. "יש אזרחות, ויש נאמנות. כאזרח חלה עליך חובה אזרחית ולא משנה מאיזה עם אתה. כמו שיהודים שגרו ברוסיה גילו נאמנות למדינתם והשתתפו בצבא ונפלו במלחמות. למה זה צריך להיות שונה אצלנו?

"כל אזרח צריך לתרום. בני מיעוטים אינם צריכים לשרת בסיירת מטכ"ל, אבל הם בהחלט יכולים לתרום לרשויות המקומיות. אם צעירים ערביים היו משרתים את המדינה, אולי הם היו מזדהים פחות עם הרשות הפלסטינית. לגבי חוק טל - אם הוא יעבור במתכונת זו (הצעת נתניהו האחרונה), נצביע נגדו".

לדבריה, "התרומה של חרדים לצבא יכולה להיות משמעותית. גיוס גדוד חרדי חוסך גיוס של 15 גדודי מילואים. הגיוס הזה גורם גם להגדלת התרומה של הצעירים למדינה ולסיוע להישארות בשוק העבודה ולפריצת המסגרת שמקבעת אותם בחיי עוני".

ח"כ קירשנבאום התייחסה גם לקשר בין גיוס חובה למחאה החברתית. "מיצוי כושר השתכרות זה אחד התנאים לקבלת סיוע בדיור ומסייע במפורש למשוחררי צבא, וזה מוציא את החרדים לשוק העבודה. 38% מהאוכלוסייה משרתים בצה"ל ומשלמים מסים. אם היינו מגדילים את היקף משלמי המסים ל-45% - אולי לא הייתה קמה המחאה, כי היה לנו יותר כסף לכל".

ביחס למחאה שהתעוררה שוב בשבועות האחרונים והגדלת הגירעון על-ידי הממשלה, הוסיפה ח"כ קירשנבאום כי "המחאה החברתית קמה על בסיס נטל המסים, בעיית הדיור ויוקר המחיה. ועדת טרכטנברג נתנה פתרונות, אבל המן עדיין לא נופל מהשמיים.

"מי משלם את המסים? רק ה-38%. לכן כל הדרישות הללו רק מקשות על האוכלוסייה שנושאת בנטל, ולכן חייבים להגדיל את האוכלוסייה שמשלמת מסים. הגדלת הגירעון ללא הגדלת מסים תשאיר גיבנת גדולה לדור הבא. נרצה או נרצה, יהיו פה גזירות, כי הטבה בצד אחד מביאה קיצוץ בצד שני".

עוד כתבות

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

טסלה ונטפליקס מציגות: תוצאות הפוכות, והכלל החשוב ביותר בעונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין - ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח, והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

נטפליקס אכזבה וטסלה הפתיעה: מה צפוי הלילה בדוחות מטא?

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, צפויה לפרסם את תוצאותיה הכספיות לרבעון ● האנליסטים אופטימיים לגבי הדוחות הערב אך גם חוששים מגידול בהוצאות החברה בתחום הבינה המלאכותית

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לישראל