"תוספות התשלום על התקנת מזגן כמעט מכפילות את המחיר"

500 שקל להתקנת מזגן? זה רק הסכום שתשלמו בחנות ■ הטכנאי שיגיע לביתכם יגבה עוד מאות שקלים על שורת תוספות ■ "גלובס" מביא את המחירון האמיתי

קניתם מזגן? תתחדשו. קרוב לוודאי שעבור ההתקנה שילמתם במעמד העסקה, והנחתם שבכך הסתיים החלק הכספי שבקנייה. אלא שלא תמיד. פעמים רבות מאות שקלים נוספות יזלגו החוצה מכיסכם לכיס המתקין שיבוא לביתכם.

צרכנים שפניותיהם הגיעו ל"גלובס" ולאתרים המחזיקים מאגר נותני שירות בענפים שונים, בהם "מידרג" ו"המקצוענים", מספרים כי שילמו על ההתקנה סכום ראשוני לא מבוטל (400-500 שקל) - ונאלצו לשלם למתקין מאות שקלים נוספים. למה? משום שבחנות הם שילמו על "התקנה בסיסית", והמונח הזה גמיש ולא מכסה סעיפים רבים.

"התקנה בסיסית קובעת סטנדרטים שמגדירה כל רשת עצמה", מסביר נוחם אוחנה, מנהל אתר "מידרג", "לפיכך גם מחיר התוספות שבהתקנה מיוחדת נקבעות בנפרד".

מסתבר, כך לדבריו, שעדיף לרכוש מזגן ולהתקינו באמצעות מתקין עצמאי - "לא רק כי ההתקנה תעלה פחות, אלא כי כך הלקוח יכול לדעת מראש את מחיר ההתקנה. בכל מקרה, חשוב לסכם מראש את המחיר עם המתקין, אחרי ביקור בבית".

מצב שכיח אחר שמציעים מתקינים הוא רכישה מזגן ישירות מהם, תמורת הנחה בהתקנה. אם קיבלתם המלצות על המתקין ווידאתם כי המזגן כולל אחריות רשמית - גם צעד כזה עשוי לחסוך כמה מאות שקלים, אולם יש לגשת אליו במשנה זהירות.

מתקין מורשה ממאגר "המקצוענים" מוסיף כי בכדי לעמוד בתחרות העזה של החנויות, מציעים המתקינים מזגנים ללא רווח ומסתפקים במחיר ההתקנה".

המחיר הוכפל

א', שרכש במחסני חשמל מזגן אלקטרה ב-1,600 שקל לפני מספר שבועות, מספר כי שילם במעמד הקנייה עבור התקנה בסיסית. "מהי התקנה בסיסית? לא מפורט בהזמנה, והמוכר לא טרח להסביר", הוא כותב בפנייתו. "המתקין רצה 500 שקל עבור קידוח בקיר בטון והארכת הצינור בשני מטר. לבסוף התפשרנו על 300 שקל. לשלם על התקנה שווי של מחצית מהמזגן (אחרי הנחה מצד המתקין) נראה לי לא הגיוני.

"מדוע לא כתוב במסמך ההזמנה מהי התקנה בסיסית? בנוסף לשירות לקוי שקיבלנו (המתקין התבקש להתקין את המזגן על קיר מסוים וביצע התקנה על קיר אחר, לא הותקן פלסטיק לאבטחת הצינור שממוקם בחלקו החיצוני של הבניין), יש כאן חוסר שקיפות". כל ניסיון להשיג את המתקין או החברה הסתיים ללא הצלחה.

חלק מהרשתות מצרפות טופס המפרט את העלויות המיוחדות, שקרוב לוודאי שרוב הלקוחות יצטרכו להוסיף בעת ההתקנה.

ברשימה של הרשת טרקלין חשמל שהגיעה לידי "גלובס" מופיעות 25 דוגמאות לתוספות אפשריות לגבייה בבית הלקוח. כך למשל, 200 שקל לתוספת קידוח בקיר בטון, 350 שקל לקידוח באבן ירושלמית, 100-120 שקל לכל מטר נוסף לצנרת ועוד.

גם מחירון התוספות של רשת מחסני חשמל כולל 25 דוגמאות בהן המחירים שונים: 180 שקל לקידוח באבן ירושלמית, 83-97 שקל תוספות למטר צינור ועוד.

* תגובת מחסני חשמל: "במעמד הרכישה שילם הלקוח על התקנה בסיסית וחתם על טופס התקנה, שבמסגרתו צוין כי תוספת תשלום להתקנה תידרש במידת הצורך. במקרה הנדון התוספות נדרשו, ועל כן התבקש הלקוח לשלם תשלום נוסף. בעניין תלונת הלקוח על ההתקנה, מבדיקה שבצענו עולה כי המזגן הותקן בדיוק היכן שביקש הלקוח (אשר היה נוכח במהלך ההתקנה)".

הקומבינה

למעשה, רשתות החשמל יודעות ש-400-500 שקל לא יהיו כמעט אף פעם המחיר הסופי של ההתקנה, אך הן נוקבות בסכום הזה כדי לא להבהיל את הלקוחות עם סכום שמקפיץ יותר מדי את מחיר המזגן. המתקינים, מבחינתם, נתונים במילכוד, משום שכדי לעבוד עם החנויות הם נאלצים להסכים לתמחור הזה.

"נשאלת השאלה עד כמה המתקין מתוחכם והייתי מגדיר אפילו רמאי, ועד כמה הוא יכול להוציא מהלקוח", אומר גורם בענף. "מי שלא מתווכח ישלם לפחות כפול ממה שהרשת העבירה למתקין. מי שמתווכח עשוי לשלם פחות. כך או כך, ב-99% מהמקרים תהיה תוספת".

לדבריו, "מערכת היחסים של המתקין והלקוח היא חד-פעמית, והרשת הרי תרצה שהלקוח יחזור אליה - אז לכאורה היא יוצאת צדיקה כשגבתה 'רק' 400 שקל על התקנה, ושהמתקין ישבור לבד את הראש. השיטה הזו יוצרת את המלכוד".

בעוד שתיקון מזגן קטן עולה כ-300 שקל, כך שאפשר להרוויח בחצי יום עבודה 1,200 שקל, השכר על התקנה נמוך בהרבה בהתחשב בשעות העבודה הנדרשות, שכן התקנה נמשכת חצי יום ודורשת עבודת צוות של טכנאי ועוזר.

"אין מתקין מקצועי שמוכן להקצות חצי יום עבודה, כולל צוות, בעבור 400 שקל. המחיר המינימלי הוא 700 שקל", אומר טכנאי מזגנים. "מי שהגון ויכול, פשוט לא עובד בהסדר עם אף חברה".

טכנאי מזגנים אחר מוסיף: "מחיר זול מדי צריך להדליק נורה אדומה. זה ענף פרוץ, ולא חסרים 'חאפרים'. כדאי להציץ במחירונים באינטרנט ולקבל אמת-מידה. טכנאי גובה כ-200 שקל רק עבור ביקור, אז לא ייתכן שיגבה 400 שקל על כל ההתקנה".

מנתוני אתר "מידרג" עולה כי המחיר להתקנת מזגנים של עד 3.5 כ"ס נע בין 700 ל-1,000 שקל, ו-1,200-1,500 שקל להתקנת מזגן גדול יותר. "אין סיבה שמתקין שעובד בהסדר יסתפק בפחות מ-700 שקל להתקנה של מזגן בסיסי", אומר אותו טכנאי ל"גלובס".

מחיר מיוחד

הצצה על רשימת ההתקנות המיוחדות מעלה מספר תהיות שמומלץ לבדוק את פשרן מראש. למשל הרמת מעבה לגג (80 שקל), שהוא חלק מהתקנת המזגן, או שטיפת צנרת קיימת (250 שקל), שלגביה מצוין כי היא חובה לתפקוד תקין של המזגן - מכאן שהיא תוספת ודאית, זאת ועוד: הלחמות (200 שקל), שהם חלק מהליך ההתקנה בכל מקרה.

"לקוחות צריכים להתעקש להבין מה משמעות הסעיפים האלה ועל מה לא ניתן לוותר", אומר נוחם. "צריך להיות ערני לדרישות מופרכות, כמו דרישה להוספת שקע תלת-פאזי. כדאי לשאול במעמד הקנייה האם למזגן הספציפי נדרשת שקע כזה שעולה כ-600 שקל".

באחד המקרים מספר צרכן כי רכש מזגן חדש וביקש להתקינו במקום מזגן קיים. לדבריו, המתקין ביקש תוספת על התקנת צנרת גז ומים חדשה 200 שקל בנוסף. הלקוח התעקש לעשות שימוש בצנרת הקיימת - וכך היה.

"אחת ממילות המפתח של טכנאים היא 'תוספת בטיחותית'", מספר טכנאי המזגנים. "במקרים כאלה לקוחות לא רוצים לקחת צ'אנס ומשלמים תוספת שלא תמיד נדרשת. גם תוספת על קידוח עשויה להיות בעייתית, הרי אין דרך לתלות מזגן מבלי לקדוח, ולכן יש מתקינים שלא גובים תוספת לקיר בטון".

התוספת הפופולרית, כפי שעולה מהפניות, היא עבור צנרת ארוכה מהסטנדרט. שני סוגי צנרת נדרשים להתקנת מזגן: עבור מים ועבור גז. כאשר הסטנדרט כולל שני מטר, זהו פתח לתוספות של מאות שקלים (100-120 שקל למטר).

"יש תוספות שהן לגיטימיות כמו התקנת שקע חשמל במקרה שלא קיים", מוסיף נוחם. "מה שלא לגיטימי הוא לדעת על כך מראש".

"לסיכום", מציע טכנאי מזגנים ותיק, "התהליך צריך להיות הפוך: קודם מבררים את מחיר ההתקנה וההשלכות שלה - ואז בוחרים את המזגן".

המגשרים

לאחרונה הקים אתר "המקצוענים" מוקד גישור בין צרכנים ונותני שירות. המוקד הוקם בעקבות תלונות של צרכנים ששילמו עבור תיקון והתקלה לא תוקנה או בעקבות עוגמות-נפש אחרות.

נציגי האתר מוודאים כי ההסכם יושם ואף רשאים להפעיל סנקציות על בעלי מקצוע שלא מבצעים את הסיכום באמצעות הכנסתם ל"רשימה שחורה" או הוצאתם מהאתר. כל בעלי המקצוע המופיעים באתר, והמשלמים לשם כך, מתחייבים להליך גישור לפי דרישת הלקוח.

לדוגמה, צרכן ששילם 400 שקל למילוי גז במזגן יצר קשר עם הטכנאי לאחר שהמזגן ממשיך שלא לקרר. הטכנאי אמר שיש סתימה במערכת ויש להחליף מזגן, אולם לא השיב את הכסף על העבודה שהתבררה כמיותרת. לאחר גישור הוסכם על החזר של 200 שקל.

לאחרונה הקים גם "אמון הציבור" מוסד ליישוב מחלוקות בין צרכנים ובתי עסק על-ידי הליכי גישור, בירור או המלצת מומחה.

5 טיפים כשהמזגן מתקלקל

1. יש אחריות? בדקו אם התקלה נכללת בתעודת האחריות של היצרן.

2. לא בקיץ: תעריפי התיקונים עולים משמעותית בחודשי הקיץ. אם ידוע על התקלה מראש, העדיפו לתקנה מבעוד מועד.

3. תיעוד: דאגו לקבל אחריות כתובה על תיקונים שבוצעו ועל התקנת חלקים. שימרו על חשבונית ובה פירוט העבודה.

4. תחזוקה: חשוב לנקות פילטרים מעת לעת - לעתים זו ה"תקלה" שתפתרו בקלות לבד. גם החלפת סוללות לשלט עשויה להיות הפתרון ל"תקלה".

5. זהירות: הימנעו מהפעלת מזגן לא תקין (למשל שמשמיע רעשים מוזרים) שזולל יותר חשמל, והפעלתו עשויה להחריף את התקלה.

מחירי התקנה
 מחירי התקנה

כמה עולה התקנת מזגן
 כמה עולה התקנת מזגן