על גגות תל אביב

שריפה שפרצה בשכונת פלורנטין מראה לנו איך העירייה מטפלת בסיכונים סביבתיים

בזמן שדפני ליף ורון חולדאי מתקוטטים על האפשרות להקים אוהלים ברוטשילד, הנה סיפור קטן על מה שקורה כשתושב של דרום העיר נדרש לשירותי העירייה:

ב-25 באפריל פרצה שריפה באישון לילה בבניין בשכונת פלורנטין. תושב השכונה שהשריפה התרחשה בתחומי ביתו גילה לאחריה שהגג, שעשוי אסבסט, נשרף כליל. הוא התקשר למוקד העירייה כדי לדווח על המפגע, שמכיל כידוע חומרים מסוכנים ומסרטנים.

שלושה שבועות חלפו מבלי שאיש מהעירייה הגיע. ואז הגיע אחד מבעלי הנכס, יחד עם פועלים - חבושים במסכות פה ואף בלבד - והחל במלאכת הפינוי. לאן הושלכה הפסולת המסוכנת? למכולה בלב אותה שכונת מגורים, שם שכבה במשך יומיים עד שפונתה למקום לא ידוע. אסבסט, נזכיר, צריך לפרק בדרך מסויימת מאוד, תחת מיגון מיוחד, ואחר כך להטמין ברמת חובב.

התגובה של עיריית תל אביב מעניינת כשלעצמה. ראשית, הם כותבים כי "במקרה האמור העירייה לא קיבלה דיווח על שריפה, אלא על הימצאות אסבסט שיש לפנותו. יצוין שאם המשרד להגנת הסביבה היה מדווח על שריפה של אסבסט לפי הנהלים - צוות מקצועי היה נשלח לשטח, והמקרה היה מטופל בצורה שונה".

התושב טוען בעדינות שזה לא ממש נכון ומציג פניות ששלח הן לעירייה והן למשרד להגנת הסביבה. אבל נניח לזה כרגע ונתייחס לחלק המעניין באמת בתגובה: "העירייה מטפלת באופן מיידי בכל מפגעי האסבסט בכל חלקי העיר באופן שווה, באמצעות קבלנים מורשים לעבודות אסבסט. יחד עם זאת, כשמדובר בנכס פרטי, בדומה למקרה המוצג בפנייתכם, בעלי הנכס הם האחראים על הפינוי".

נשאלת השאלה אם בעל הנכס צריך לפנות את האסבסט באמצעות אותם קבלנים מורשים, ואם כן, האם הפינוי שתואר נכנס תחת ההגדרה הזו. בעירייה לא ידעו לענות על השאלות האלה. מה שכן, הם אמרו כי "בעקבות האירוע, בימים אלה מתבצעת עבודת מטה עירונית רב אגפית, בשיתוף עם המשרד להגנת הסביבה, שתכליתה גיבוש נוהל חדש לטיפול בפניות בנושאי אסבסט.

בכוונתנו לתחקר את האירוע ולהסיק את המסקנות על מנת שמקרים אלו לא יישנו בעתיד". גם במשרד להגנת הסביבה אמרו לנו שהנושא בבדיקה. נו, אולי משהו טוב בכל זאת ייצא מזה.