גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הסדר טיעון לאורי בלאו: ירצה 4 חודשי עבודות שירות

‎‎במסגרת ההסדר יודה עיתונאי "הארץ" בעבירה של החזקת ידיעות סודיות, אותן קיבל מענת קם, בלי כוונה לפגוע בביטחון המדינה ■ בלאו: "כל אשר עשיתי נעשה במסגרת עבודת שליחותי כעיתונאי" ■ עורכי דינו: "העמדתו לדין היא תקדים מסוכן"

הסדר טיעון בין העיתונאי אורי בלאו לבין הפרקליטות: לבית משפט השלום בתל-אביב הוגש הבוקר (ה') כתב אישום, שהושג בעקבות הסדר טיעון שנחתם בין בלאו ועורך דינו ז'ק חן לבין הפרקליטות, שבמסגרתו יודה בלאו בעבירה של החזקת ידיעות סודיות בלא כוונה לפגוע בביטחון המדינה.

הצדדים יבקשו מבית המשפט לגזור על בלאו עונש מוסכם של 4 חודשי מאסר בפועל, שירוצו בעבודות שירות, בכפוף להסכמתו של הממונה על עבודות השירות.

עונש קל

‏בכך מתקרבת לסיומה אחת הפרשות הקשות שעמן התמודדה המערכת המשפטית, והנוגעת הן לרשויות הביטחון והן לחופש העיתונות.

כתב האישום שהושג בעקבות הסדר הטיעון רחוק מאוד, מבחינת חומרתו, מהכוונה המקורית של היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, כפי שהודיע עליה בעקבות השימוע שנערך לבלאו.

אף שסעיף האישום הוא אותו סעיף שהפרקליטות התכוונה לכלול באישום המקורי, כתב האישום הוגש לבית משפט השלום ולא לבית המשפט המחוזי. זאת, נוכח כוונתם של הצדדים לבקש עונש קל במיוחד שיוטל על בלאו.

‏בלאו עצמו מסר כי "החזקת מסמכים היא חלק בלתי נפרד ומהותי מעבודתו של עיתונאי במדינה דמוקרטית. כל אשר עשיתי נעשה במסגרת עבודת שליחותי כעיתונאי. אני סבור כי הזירה הנכונה לדיון בסוגיה היא הזירה הציבורית והפרלמנטרית. עם זאת, מאחר שהדיון עבר לזירה המשפטית, שבה אין מחלוקת עובדתית מהותית, החלטתי להודות בעובדות המתוארות בכתב האישום, ולהמשיך בעבודתי שאותה אני רואה כחיונית".

"פוטנציאל לנזק"

‏מהפרקליטות נמסר כי "נוסח כתב אישום שבו יודה בלאו מדבר בעד עצמו. בלאו קיבל מענת קם כ-1,800 מסמכים, שכללו תוכניות אופרטיביות שונות למבצעים צבאיים ולעת מלחמה, פריסת כוחות צה"ל כולל סדר-כוחות הצבא, סיכומי תחקירים והערכות מצב של צה"ל, יעדים שונים של צה"ל וכדומה. בלאו החזיק במסמכים כשנתיים ומסר אותם לבסוף לידי הרשויות המוסמכות בדצמבר 2010. בהחזקת המסמכים המסווגים, באורח בלתי מבוקר, היה משום פוטנציאל לנזק ממשי לביטחון המדינה".

על-פי כתב האישום, במסגרת אירוע עיתונאי שבו השתתף בלאו בחודש ספטמבר 2008, הוא הכיר את ענת קם, ששירתה בין השנים 2005-2007 כחיילת בלשכת אלוף פיקוד המרכז, יאיר נוה. לאחר שחרורה הועסקה קם כעיתונאית באתר וואלה. בלאו וקם נסעו במכוניתו לירושלים, ובמהלך הנסיעה קיבל בלאו מקם דיסק נשלף שעליו נשמרו כ-1,800 מסמכים, ובהם 180 שסווגו כ"סודי ביותר" וכ-500 שסווגו "סודי".

‏בכתב האישום נטען עוד כי "בלאו החזיק והמשיך להחזיק במסמכים ובהעתקים נוספים שהפיק מהם, מאז שקיבלם מקם ועד שמסרם לבסוף לידי המדינה בדצמבר 2010. במהלך כל התקופה החזיק בלאו במסמכים ברשותו ובשליטתו, הן במחשבו הנייד והן במספר העתקים שאוחסנו על-ידו במדיה מגנטית נוספת.

"בלאו עשה כן בלא שהיה מוסמך להחזיק במסמכים. החזקת המסמכים נעשתה, ממילא, גם בלי שניתנה לגורמים המוסמכים האפשרות למנוע החזקה, ללא אמצעי אבטחה ופיקוח קפדניים ומחויבי המציאות, כראוי וכמקובל בכל הנוגע למסמכי צבא רגישים וסודיים מן המעלה הראשונה".

החזיר מסמכים

‏כתב האישום מציין כי הכתבות שפרסם בלאו ב"הארץ" בהתבסס על המסמכים, פורסמו באישור הצנזורה הצבאית, וכי בחקירתו הראשונה של בלאו, קיבל העיתונאי הבטחה מחוקר השב"כ שאם המסמכים יוחזרו, לא ייעשה בהם שימוש לאיתור המקור שמסר לבלאו את המסמכים.

בעקבות ההסכם הראשון החזיר בלאו למדינה 50 מסמכים בלבד, ורק מספר חודשים לאחר מכן, כשענת קם נחקרה, התברר למדינה כי ברשותו מאות מסמכים נוספים. בלאו מודה כי "בהשיבו את העתקי מקצת המסמכים, הפר בלאו את ההסכם".

‏מדצמבר 2009 ועד אוקטובר 2010 שהה בלאו בחו"ל, וזאת אף שהיה ידוע לו שהוא דרוש לחקירה בשב"כ. במאי 2010 הוחזרו למדינה, באמצעות עורכי דינו של בלאו, חלק נוסף מהמסמכים שהוא קיבל מקם. אולם לא את כולם. לפי כתב האישום, "גם הפעם הותיר הנאשם בידיו מסמכים סודיים ביותר וכן העתקים מאלה שמסר". רק לאחר שנחתם עמו הסכם נוסף, חזר בלאו לישראל והחזיר את יתרת המסמכים.

בעת שהיועץ המשפטי וינשטיין פרסם את החלטתו להעמיד לדין את בלאו, נמסר ממשרד המשפטים כי "היועץ סבור, על דעת כל הגורמים המקצועיים שעסקו בפרשה - הפרקליטות, השב"כ ומשטרת ישראל - כי מקרה זה הוא קיצוני מבחינת מאפייניה החמורים של התנהלותו של בלאו, ולפיכך ההחלטה להעמידו לדין היא מחויבת המציאות.

"בלאו החזיק, ביודעין ובאופן בלתי מבוקר, מאות ואלפי מסמכים מבצעיים, לרבות כאלה המסווגים 'סודיים' ו'סודיים ביותר', שנגנבו מפיקוד המרכז בצה"ל בידי ענת קם, והפר את חובתו - ומאוחר יותר גם את התחייבותו בפני רשויות המדינה - לחדול מלהחזיק בהם".

"תקדים מסוכן"

‏עורכי הדין של "הארץ" ושל בלאו, מיבי מוזר, טלי ליבליך וז'ק חן, מסרו בתגובה להסדר הטיעון, כי "העמדת עיתונאי 'הארץ' אורי בלאו לדין בגין החזקת מסמכים מסווגים שאותם קיבל במסגרת ולצורכי עבודתו, היא תקדים מסוכן. סברנו כי לא נכון היה להגיש נגדו כתב אישום. עם זאת, משהחליט היועץ המשפטי לממשלה על הגשת כתב האישום, ומכיוון שאין ולא הייתה מחלוקת על העובדות, הודה בלאו בעובדות ובעבירה של החזקת מסמכים".

מאגודת העיתונאים בירושלים נמסר כי "האגודה מצרה על עסקת הטיעון בפרשת אורי בלאו. עסקה זו מאששת למעשה את טענת המדינה בדבר האיסור על אחזקת מסמכים מסווגים לצורך עבודה עיתונאית".

דני זקן, יו"ר אגודת העיתונאים בירושלים, אמר: "מוטב היה שהאישומים היו מבוטלים או שבית המשפט היה דוחה את עמדת המדינה בנושא החשוב לחופש העיתונות. אגודת העיתונאים תמשיך לפעול במישור הציבורי והחוקתי להסדרת הסוגיה, כדי לאפשר לעיתונאים לעשות את תפקידים ללא מורא".

עוד כתבות

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

פתאל מציגה: מעבר לרווח ותגמול של 10 מיליון שקל לבעל השליטה

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

בורסת לונדון / צילום: Shutterstock

עליות קלות באירופה; מחירי הנפט קופצים ב-1%

החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים בירידות קלות ● בריטניה נכנסה למיתון ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי, לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: רונן חורש

האוצר על הצעת משרד הבינוי לעזור לקבלנים: "לא ישימה בעליל"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן אמר כי יבוצע פיילוט לסיוע לקבלנים שיאחרו במסירת דירה בשל המלחמה, תחילה בשלוש ערים - בשדרות, בקריית שמונה ובשלומי • מנכ"ל האוצר הייזלר: "לא מכיר את ההצעה"

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

"נעביר את ההתייקרויות ללקוחות": בדיפלומט מזהירים מאפשרות של העלאות מחירים

יבואנית המזון והטואלטיקה פרסמה את תוצאותיה לשנת 2023 ולרבעון האחרון והציגה צמיחה בהיקפי הפעילות בישראל וכן בפעילותה העולמית ● למרות זאת - החברה הזהירה, שוב, מפני אפשרות להעלאת מחירים בהמשך השנה

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

כספים הוקפאו, אבל מבחינת המדינה ניתן להפקיד בסלייס חיסכון לילדים

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות קלות בנעילת הבורסה; אופקו הלת' זינקה בכ-8%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● הבורסה מסכמת את הרבעון הראשון: "מדדי ת"א-35 ות"א-90 רשמו תשואה חיובית של כ-5% וכ-11%, בהתאמה" ● זינוק של כ-50% בצבר ההזמנות של רפאל ● ביל אקמן: "מניית בורסת ת"א זמינה במחיר מציאה" ● דלק תחלק דיבידנד בסך של רבע מיליארד דולר ● בנק ישראל לא יאפשר לאחים נאוי לשלוט בישראכרט עם שיעור החזקות נמוך מ-30%

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה