"דווקא התקשורת החילונית מנציחה את הסטריאוטיפים"

ישראל כהן, עיתונאי חרדי, מבקר את האופן שבו סיקרה התקשורת החילונית את המהומה סביב פירוק ועדת פלסנר, וחושב שדווקא התקשורת החרדית יותר מאוזנת

מדי כמה חודשים מגיעים החרדים לכותרות הראשיות של כלי התקשורת החילוניים - כמעט תמיד בהקשר שלילי. אם לשפוט את המגזר החרדי על-פי הסיקור החילוני בלבד, נקבל ציבור של פרזיטים, גנבים, נצלנים, בטלנים ותככנים.

מכיוון שגופי התקשורת השונים - עיתונים, אתרי אינטרנט, תחנות הרדיו וחברות החדשות - הם ברובם עסקים כלכליים שזקוקים לקוראים, לצופים ולמאזינים כמו חמצן לנשימה, יש להניח כי גופים אלה מנסים לקלוע לטעמם של צרכניהם.

הדיווחים על חוק טל, "מאהל הפראיירים" ולבסוף ועדת פלסנר והשפעותיהם על המגזר החרדי, מאפשרים לבחון את היחס של התקשורת החילונית לציבור זה.

איש התקשורת החרדי ישראל כהן, שמשמש ככתב באתר החרדי "כיכר השבת", כפרשן פוליטי בעיתון "מרכז העניינים" ובעל בלוג באתר מאקו שעוסק ביחסי חרדים-חילונים, מביט כבר כמה שנים בעיניים ביקורתית הן על העיתונות החרדית והן על מקבילתה החילונית.

- כעיתונאי חרדי שמעורה בתקשורת החרדית ובתקשורת החילונית, כיצד מסקרת התקשרות החילונית את החרדים בכל הקשור לגיוס לצבא?

"זה נושא מורכב מאוד. הציבור החרדי לא יכול לצאת טוב תדמיתית מסיקור כזה, כי השוויון בנטל זה נושא שבאמת מפריע לחילונים, והם לא מצליחים להבין את התשובה של החרדים, לפיה הלומדים בישיבות מגינים רוחנית על המדינה.

"לתפיסת החילונים, אדם שיושב ולומד כל היום הוא פרזיט, בעוד שהוא והאחים שלו מדממים בקרבות. מנגד, אדם חרדי בכלל לא מבין מה הבעיה של החילונים, כי הוא באמת חושב שהוא מקריב מעצמו בלימוד תורה, והוא הגורם לכך שזאת תהיה מדינה יהודית.

"הסיקור בתקשורת החילונית לא עוזר לגשר על הפערים או להסביר אותם אלא מדווח על המציאות בצורה מניפולטיבית. הייתי מצפה מהתקשורת החילונית ליותר הגינות וסיקור הוגן יותר של שני הצדדים, כי יש פה באמת פער גדול. אני ראיתי למשל כלי תקשורת אחד שדווקא כן ראיין כמה אברכים. אבל במקום להביא את הצד שלהם בצורה אינטליגנטית, הוא הוציא אותם קצת מגוחכים ונלעגים ואפילו הזויים, על-ידי זה שהוא הפך הטענות שלהם למשהו מצחיק כזה, 'הטיעונים של האברכים'".

- איך הרחוב החרדי תופס את הסיקור בתקשורת החילונית?

"החרדים מרגישים שנעשה סוג של 'עליהום' כלפיהם. הם לא מאמינים שהחילונים באמת מחפשים לפתור את הבעיה אלא סתם להקניט ולהרגיז אותם. זה כמובן מצטרף לכל מיני מקרים אחרים שהתפוצצו בקול גדול בתקשורת החילונית: הדרת נשים, ההפרדה באוטובוסים, הילדה שירקו עליה בבית-שמש, ההפגנות בירושלים ועוד. כל הדברים האלה גרמו להעצמת המתח שקיים גם ככה ולהגברת החשדנות.

"החרדי מבין שהחילוני לא יכול לראות את הסוגיה הזאת דרך המשקפיים שלו. החרדי מרגיש סוג של רדיפה, ובמצב כזה, זה לא משנה כבר אם התחושה שלו מוצדקת.

"בגדול - החרדים לא רואים שיש פה באמת ניסיון לשמוע אותםף והראיה לכך היא גם שבוועדת פלסנר עצמה לא היה מישהו מהציבור החרדי, כי החרדים לא רצו ממש לשתף עם זה פעולה. הם הרגישו שהמטרה סומנה מראש והקליע כבר נורה מזמן. זאת אומרת שהחילונים החליטו שהפתרון הוא לגייס חרדים, ועכשיו השאלה היא איך עושים את זה".

- הציבור החילוני שם מטרה או שהתקשורת הציבה אותה?

"התקשורת החילונית רוכבת על הנושא החרדי מתוך ניסיון להוביל מהלך שיסייע בהפלת נתניהו דרך התנגחות בקואליציה. הרי נתניהו נמצא פה בין הפטיש והסדן. אם הוא מפקיר את החרדים, אז ייווצר פה קרע שעלול להוביל מתישהו לבחירות".

- איך הנושא סוקר בתקשורת החרדית?

"הסיקור בתקשורת החרדית הוא בדיוק להיפך, אבל אי-אפשר לצפות מהתקשורת החרדית להיות הוגנת, כי היא מטבעה עיתונות מגזרית שפונה לחרדים. התקשורת החרדית לא אמורה להיות אובייקטיבית, אבל בנושא הזה אני דווקא חושב שכן היה סיקור הוגן. מטבע הדברים, מאמרי הדעה הגנו על העמדה החרדית.

"בכל אופן, נושא הגיוס לצבא זוכה לדיווחים שמלווים בחשש גדול מפני הבאות. יחד עם זאת, רוב החרדים לא מאמינים שאפשר לגייס אותם בכוח. החשש הוא בעיקר מפני הרדיפה של החילונים".

- האם התקשורת החילונית מדווחת על החרדים או שהיא מביאה לשנאה והסתה כלפיהם?

"דווקא התקשורת החילונית מנציחה את הפערים ואת הסטריאוטיפים ומעצימה את השונה. אבל כעיתונאי, אני מבין את הצורך לעבוד עם סטריאוטיפים ולהכניס אנשים לתוך משבצות מסוימות".

- הציבור החרדי נחשף לתקשורת החילונית? הוא בכלל יודע מה נכתב עליו?

"הציבור החרדי לא כל-כך נחשף לתקשורת החילונית, אבל בהפוך על הפוך כן מפריע לציבור החרדי מה חושבים עליו, וכן חשוב להם איך שהם מצטיירים בתקשורת החילונית. הם היו רוצים להיות מוצגים טוב יותר ושיידעו את האמת שלהם".

222
 222