הסתיים הדיון: מסתמן שביה"ד לא יכיר ביציגות כוח לעובדים

(עדכון) - מסתמן כי השופטים בבית הדין לעבודה יחליטו כי לא ניתן להכיר ביציגות של ארגון עובדים אחר אם הארגון הקיים נמצא רגע לפני חתימת על הסכם קיבוצי

הסתיים הדיון בביה"ד הארצי לעבודה. מסתמן כי הרכב השופטים בראשות נילי ארד יחליט כי לא ניתן להכיר ביציגות של ארגון עובדים אחר (כוח לעובדים) אם הארגון הקיים נמצא רגע לפני חתימת על הסכם קיבוצי, וזאת לפחות לתקופת צינון מסוימת.

בהסתדרות הביעו אופטימיות לאחר סיום הדיון: "אנו סבורים שביה"ד מבין את עמדתינו לפיה לא ניתן לתת הכשר לועד עובדים פורע חוק רק משום שמצא 'עיר מקלט' בדמות ארגון עובדים אחרים".

ההסתדרות הכללית ביקשה היום (א') מבית הדין הארצי לעבודה לא להסתפק רק בקביעה כי היא עודנה הארגון היציג של עובדי רכבת ישראל, אלא לפרסם פסיקה עקרונית שלא תאפשר עוד לראשי ועדים שהודחו לנצל את התחרות בין ארגוני העובדים לצורך מה שמגדירים בהסתדרות כ"הישרדות אישית". החלטה בעניין צפויה להינתן בימים הקרובים.

נראה כי ארד, יחד עם השופטים יגאל פליטמן וורדה וירט ליבנה, שוקלים לאמץ פסיקות קודמות שקבעו תקופת צינון של שנה בה לא ניתן להכיר בארגון עובדים אחר לאחר חתימה על הסכם קיבוצי. פסיקות אלה ניתנו רק במקרים שבהם דובר על התארגנות ראשונית כשלא היה קיים כל ועד במקום העבודה, ובכוח לעובדים הביעו הסתייגות מאימוץ המודל הזה גם במקרה הזה.

הדיון בביה"ד החל בשעות אחה"צ. מול ביה"ד הוצבו משמרות מחאה הן מטעם ההסתדרות והן מטעם כוח לעובדים, כאשר אנשי כוח לעובדים צעקו: "ועד נבחר לא מפוטר". פעילי ההסתדרות השיבו להם: "ההסתדרות זו התחנה האחרונה של עובדי הרכבת".

לטענת ההסתדרות, יו"ר הוועד המודח של הרכבת, גילה אדרעי, הובילה את המהלך לצירוף עובדי החברה אל הארגון המתחרה "כוח לעובדים" רק מתוך רצון לשמור על תפקידה כיו"ר הוועד - זאת בשים לב להודעה הרשמית של כוח לעובדים שלפיה אדרעי וכל חבריה אכן ימשיכו לשמש בתפקידם כל זמן שכוח לעובדים יוכרו כארגון היציג.

"לא יכל להיות שראש ועד יעשה מה שהוא רוצה, ישבות מתי ש הוא רוצה ויפר צווים של בית משפט, ואחרי שהוא יודח הוא יוכל להעביר את העובדים לארגון אחר וליהנות מחסינות כיו"ר ועד", הסבירו בהסתדרות.

אם נשיאת ביה"ד הארצי לעבודה, נילי ארד, תאמץ את הגישה של ההסתדרות, ייתכן כי היא תיקבע "תקופת צינון" של כשנה, במסגרתה ועד מודח לא יוכל להמשיך לכהן בתפקיד גם אם עבר לארגון עובדים אחר. כלומר, ביה"ד לא יכל לאסור על העובדים לעבור לארגון אחר, אבל אנשי הוועד המודחים לא יורשו להנהיג אותם בעת תקופת הצינון.

בדרך הזו, כך לפחות מקווים בהסתדרות, לוועדים מודחים לא תהיה מוטיבציה להוביל מהלך להחלפת ארגון העובדים רק מתוך רצון בהישרדות אישית. לא מן הנמנע כי ארד תאמץ את הגישה הזו כדי למנוע תהפוכות ביחסי העבודה הנובעים לכאורה ממניעים פוליטיים-ארגוניים. בכל מקרה, בהסתדרות מתעקשים עדיין כי מרבית עובדי הרכבת נותרו בהסתדרות.

בארגון כוח לעובדים, לעומת זאת, טוענים כי רק לעובדים צריכה להיות הסמכות לקבוע את זהות הוועד, ואם אכן יוכח כי רוב העובדים הצטרפו לארגון החדש הרי שאין סיבה למנוע מאנשי הוועד שנבחרו באופן ישיר על ידי העובדים לשמש בתפקידם.

בתוך כך, ביה"ד האזורי לעבודה בחיפה הורה במוצאי שבת להנהלת הרכבת לאפשר לגילה אדרעי ולאיש ועד נוסף להיכנס למתקני הרכבת, זאת לאחר שנאסרה עליהם הכניסה אפילו למקום עבודתם. בסביבתה של אדרעי ובכוח לעובדים טוענים כי התנהלותה של הרכבת מצביעה על התיאום לכאורה בינה להסתדרות, כאילו הראשונה משמשת כזרוע הארוכה של השנייה.