אנליסט: "הכלכלה העולמית נכנסת לעידן קרח קטן"

וינסנט ריינהרט ממורגן סטנלי, על דוח התעסוקה שפורסם בארה"ב ביום ו': "זה לא מזג האוויר, זה האקלים - יש לנו בעיה. משבר חריף פוגע בביצועים"

ההרעה בכלכלה העולמית מקרבת אותה לעבר "עידן קרח קטן", כך מזהיר האנליסט וינסנט ריינהרט מבנק ההשקעות מורגן סטנלי, במזכר עדכני ללקוחות הבנק.

ריינהרט מתבסס בסקירתו על דוח התעסוקה האחרון שפורסם בארה"ב ביום ו', והצביע על יצירה של 80 אלף משרות חדשות בחודש יוני. ריינהרט פסל את טענות הכלכלנים הגורסים כי אלה גורמים הקשורים למזג האוויר, אשר מובילים להאטה בשוק התעסוקה - "זה לא מזג האוויר, זה האקלים - היא הבעיה שלנו. משבר כלכלי חריף פוגע בביצועי הכלכלה מזה זמן רב", הוא טוען.

לדברי ריינהרט, הכלכלה האמריקנית עדיין מלקקת את פצעי משבר הסאב-פריים של 2008, אשר הוביל למחיקות של חובות ענק בקרב בנקים, תאגידים ובעיקר בקרב משקי הבית בארה"ב - שם רבים איבדו את בתיהם ונכנסו לחובות כבדים על משכנתאות גבוהות שלקחו, על נכסים שערכם ירד משמעותית.

"הלחץ המתמשך על מאזני האשראי של משקי הבית ממשיך ללחוץ כלפי מטה את ההוצאה הצרכנית, מה שמוביל בתורו לפגישה מתמשכת בצמיחה", טוען ריינהרט, שמביע דאגה גם ממשבר החובות הריבוניים באירופה.

"למרות הפעולות האחרונות שנקטו מובילי המדיניות הפיננסית באירופה, יש עדיין הרבה לעשות כדי לפתור את המשבר הבנקאי ביבשת", הוא סיכם. "עד אשר הסיכונים הללו ימשיכו להעיב על עתיד הכלכלה והשווקים, המשקיעים לא ישתכנעו שנעשה מה שצריך כדי להתאושש".