אנליסט: "זה מרגיש כאילו הכלכלה היא זומבי שהולך בשנתו"

דוח התעסוקה החלש שפורסם בסוף השבוע ומשבר החוב המעמיק באירופה הגבירו את חוסר הוודאות בשווקים ■ אנליסט: "כלכלת ארה"ב אינה מצליחה להשיג התאוששות מהירה"

חוסר הוודאות הגובר לגבי המדיניות הפיסקאלית של ארה"ב, משבר החוב האירופי והצמיחה הגלובלית הפכו את כלכלת ארה"ב למה שנראה כ"זומבי שצועד בשנתו" וגורם לעסקים ולצרכנים להישאר מהוססים ואדישים.

כאמור, תחושה זו הגיעה לאחר שביום שישי פורסם דוח התעסוקה בארה"ב, והצביע על יצירה של 80 אלף משרות בחודש יוני, מתחת לצפי האנליסטים שעמד על 100 אלף משרות, והרבה מתחת לרמה, שלדעת כלכלנים, מעידה על התאוששות בשוק העבודה - 200-250 אלף משרות בחודש.

עם זאת, דוח התעסוקה הצית מחדש את התקווה לכך שה'פד' ישיק תוכנית רכישות אג"ח שלישית (QE3), אך אנליסטים רבים מציינים כי "המספרים לא היו נמוכים מספיק" כדי שה'פד' יפעל.

איאן לינגן, אסטרטג בחברת ההשקעות CRT Capital טוען כי הכלכלה האמריקנית מתאוששת בקצב איטי מדי ומרתיעה את המשקיעים. "כלכלת ארה"ב אינה מצליחה להשיג התאוששות מהירה, אך המדיניות הפסיקאלית והמוניטארית הצליחה להשיג קצב צמיחה שנתי של כ-1-2%". אולם, לינגן מוסיף באותה נשימה כי קצב צמיחה זה הוא איטי מדי וגורם למשקיעים לדאוג מפני מיתון עם תחתית כפולה.

"זה מרגיש כמו זומבי הצועד בשנתו", אומר מארק זאנדי, הכלכלן הראשי של מודי'ס שהתייחס למצב הכלכלה בארה"ב. "אנו הולכים אך לא מגיעים לשום מקום בצורה מהירה", הוא מוסיף.

אולם, זאנדי נשאר אופטימי באופן יחסי וטוען כי ההאטה בכלכלה הגלובלית אינה מעידה בהכרח על מיתון וצופה שיעור צמיחה של 1.8% ברבעון השני ו-2.2% ברבעון השלישי.