בדיקת "גלובס": מה קונים חיילי צה"ל בשכרם הזעום?

בימים שבהם הוויכוח על השוויון בנטל בשיאו, ורגע לפני גיוס אוגוסט הגדול, בודק "גלובס" על מה מוציאים החיילים כסף, וכמה קל לשכנע אותם לקנות המון ציוד מיותר בדרך אל הבקו"ם

בישראל של 2012 לא גומרים את החודש עם משכורת של 400-700 שקל, אבל זה מה שמצפים מחיילי הסדיר. המשכורת הזו לא מכסה את ההוצאה החודשית הממוצעת שלהם, העומדת על כ-1,000 שקל - והתוצאה, כמובן, היא הישענות כלכלית על ההורים. לכאורה, המעבר מתיכון או מגורים בבית לשגרה צבאית עשויה להפחית מההורים את נטל המחיה, שאמור ליפול על כתפיו הרחבות של צה"ל, אולם כמה סעיפים עדיין תופסים נפח בהוצאות עבור הילדים שהתגייסו: כך למשל הוצאות הסלולר, שלאו דווקא מצטמצמות בשל הכורח לכבות את המכשיר במשך שעות רבות של פעילות, אלא לעתים תופסות נפח דווקא בגלל המרחק מהבית ומהחברים. גם השלמות מזון וציוד נדרשות לעתים, תלוי באופי ובמיקום השירות - כך או כך, משכורת צבאית של חייל אינה מכסה את כולן.

האם האווירה הציבורית תוביל לשינוי? לפני כחודשיים הציג משרד הביטחון תכנית להעלאת שכר חיילי החובה. התכנית תוגש כהצעת חוק והיא קובעת דירוג השכר לפי תפקיד ולפי ותק בצבא. טווח המשכורות יעמוד על 520-1,000 שקל לחיילי העורף, 753-1,600 שקל לחיילים המוגדרים תומכי לחימה ומ-1,035 שקל-2,200 שקל ללוחמים. המספרים האלה מגלמים העלאה של מאות אחוזים בשכר החיילים כיום. כעת נצטרך לחכות ולראות אם התכנית תצא אל הפועל - משיקולים תקציביים כמובן.

אופנה צבאית

"החיילים היום מוציאים יותר, למרות שמחצית מההוצאה מקורה בכספי ההורים ומחציתה היא מהמשכורת הצבאית", אומר אשר אזולאי, מנהל מועדון "יותר" של האגודה למען החייל. על מה מוציאים החיילים את משכורתם הצבאית הזעומה? בעיקר על אופנה, בתי קפה ומסעדות, הוצאות תקשורת ודלק.

16% מסך ההוצאות, שהם 202 מיליון שקל בשנה, מוציאים החיילים על פריטי אופנה - עלייה של כ-10% ביחס לנתוני 2009 שעמדו על 193 מיליון שקל. סכום זהה, של כ-202 מיליון שקל בשנה מוציאים החיילים על מסעדות ובתי קפה: הנתון הזה משקף עלייה דרמטית למדי של כ-25%, כאשר סך ההוצאה נאמדה בכ-160 מיליון שקל לפני שנתיים.

הדלק התייקר, ההוצאה גדלה

10% מההוצאה של החיילים היא על דלק - סך ההוצאות של החיילים הנוהגים השנה עומד על 126 מיליון שקל בעוד שלפני שנתיים ההוצאה על דלק עמדה על 110 מיליון שקל בשנת 2009, עלייה של כ-15% שנובעת כנראה גם מהעלייה במחירי הדלק.

למעשה, אם משווים את סך ההוצאה השנתית, ניכר גידול לא מבוטל של 100 מיליון שקל בין 2009 ל-2011, כאשר היקף ההוצאה השנתית של חיילי החובה עמד בשנת 2011 על יותר מ-1.9 מיליארד שקל. גם התמהיל השתנה, עם עלייה בהיקף ההוצאה על קטגוריות כאופנה, מזון ודלק. 70% מההוצאה של החיילים מתבצעת דרך כרטיס האשראי, כשמדובר בכ-1.33 מיליארד שקל בשנה. 30% מההוצאות מתבצעות במזומן. כמות השימושים בכרטיס האשראי גדלה בכ-5%.

תחום אחר שבו עלתה ההוצאה הוא תחום הפנאי והתיירות: על מוצרי פנאי, ספורט ובילוי מוציאים החיילים כ-90 מיליון שקל (7% מההוצאות) ועל מוצר התיירות כ-50 מיליון שקל (5% מההוצאות), סך הכול מדובר בכ-140 מיליון שקל, לעומת 118 מיליון שקל, סך ההוצאה לפני שנתיים - עלייה של כ-20%. תחום זה צפוי לגדול לאור כוונת צה"ל לאשר לחיילי הסדיר לצאת לחו"ל גם בשנת השירות הראשונה.

באגף הסלולר והתקשורת, כמו ביתר האוכלוסייה, ההוצאה פחתה מ-150 מיליון שקל בשנה ב-2009, ל-140 מיליון שקל ב-2011. לפני חודשים ספורים זכתה פלאפון במכרז ונכנסה להסדר, זו השנה הרביעית עם האגודה למען החייל. החבילה המוצעת לחיילים כוללת שיחות ו-SMS ב-99 שקל.

המכרז אגב נעשה לפני המהפכה הסלולרית שכבר הגדירה מחיר זה כסטנדרט, ולכן באופן תמוה למדי החיילים דווקא לא מחזיקים בתעריפים הנמוכים בענף. אזולאי מנמק כי מדובר בחבילה שלא מסתכמת רק בשימושים אלא בשירות ובאחריות, וכי במכרז הבא יעשו כל המאמצים להביא לחיילים את המחירים המועדפים בשוק.

צרכנים עם מודעות

אזולאי: "כצרכנים שחווים התנהלות כספית עצמאית לראשונה בחייהם, לחיילים תודעה צרכנית מפתיעה: לפני הקנייה, הם בודקים היכן יקבלו הנחות והטבות. החיילים הם חובבי קופונים ושומרים נאמנות לרשתות שמצ'פרות אותם. רשת שתשכיל לטפח את נאמנות החיילים במהלך השירות הצבאי תמשיך ליהנות מנאמנותם גם לאחר השירות הצבאי".

המועדון, שמספק לחיילים הנחות של 5%-15% בבתי עסק במעמד הקנייה בכרטיס האשראי, הוא למעשה חברה-בת של האגודה למען החייל. מטבע הדברים החברים במועדון מתחלפים באופן תדיר: כל שנה מתגייסים 60-70 אלף חיילים שמהווים חברי מועדון טריים. לדבריו, אין הבדל של ממש בהיקף הצריכה של חיילי העורף וחיילי החזית, אך בין המינים יש הבדלים: חיילות צורכות מעט יותר מחיילים באופן כללי, ובעיקר בתחומי האופנה והפארם.

מסחטת כספים לפני הגיוס

אבל ההוצאות מתחילות לפני הגיוס. כאילו לא קשה מספיק לשלוח ילד לשלוש שנות שירות צבאי, מגיע שלב ההיערכות ומבלבל לא מעט את ההורים וילדיהם. מצד אחד, הרצון לעטוף את הילד בצמר גפן ולצייד אותו בכל מה שרק אפשר, טבוע עמוק בהורים בבואם לשלוף את הארנק. מנגד, יכולה העלות להגיע למאות רבות ואף אלפי שקלים - בהתאם למגוון המוצרים הנרכשים ולטווח העלויות והמותגים בהם הם מוצעים - כשההוצאה, פעמים רבות, היא לא פחות ממיותרת.

סך המכירות בשוק הציוד הצבאי עומד כיום על סכום הנע בין 13 ל-20 מיליון שקל בשנה, על פי הערכות הרשתות השונות, כשסל קניות ממוצע למתגייס קרבי הוא 500-800 שקל, ולמתגייס רגיל - 350 שקל. הבדל מהותי קיים כמובן בין מתגייס קרבי ומתגייסים אחרים, וגם בין חיילים וחיילות הנדרשים לעתים פריטים שונים. הרשתות כמובן "חוגגות" על ההזדמנות ומציעות לקהל היעד אינסוף מוצרים גדולים וקטנים, מאביזרים נלווים ועד גאדג'טים יקרים - ורק מרבות בלבול.

"קניות לפני הגיוס זה מיותר", מעיד נועם, חייל בשירות קרבי. "מהסיבה הפשוטה שחייל מקבל ביום הראשון בבקו"ם כמעט כל מה שהוא צריך, ובנוסף לזה מצחיק לקנות דברים לצבא לפני שאתה יודע מה תצטרך ספציפית. את זה תוכל לדעת רק אחרי שבוע-שבועיים בשירות. בנוסף, אם חייל הולך ליחידה מובחרת סביר להניח שאת כל הדברים שהוא צריך הוא יקבל מתרומות לצוות וליחידה שבה הוא משרת. מה שבטוח הוא שהרשתות עושות קופה מוגזמת וחסרת טעם ביחס לתמורה, לפעמים זו ממש גניבה - אם בכל זאת רוצים לקנות ציוד, עדיף לקנות באינטרנט או להתארגן כמה קונים ביחד, כקבוצה. אנחנו הצלחנו להוריד את למטייל ב-30% מהמחיר בקנייה מרוכזת אחת".

קניות מיותרות

גם חמי טפרברג, מנכ"ל רשת "ריקושט", מודה שצה"ל עשה בשנים האחרונות קפיצת מדרגה משמעותית בציוד שאותו מקבל המתגייס בבקו"ם. "היום החייל מקבל ציוד בסיסי איכותי יותר מבעבר", הוא אומר, "כדאי להתרכז בשלב הראשון במוצרים הכרחיים לתקופת הטירונות ולהמתין עם יתר ההצטיידות לאחר המפגש הראשון עם הצבא". "לא מעט מתגייסים, ולא פחות מכך - אמהותיהם, קונים לדבריו מתוך לחץ ולא מתוך צורך ממשי.

"לפי נתוני צה"ל, כ-90% מהמוצרים שרוכשים לפני הגיוס מקבלים בבקו"ם", אומר אזולאי, המקיים היום את פסטיבל המתגייסים בפארק גני יהושע.

גם שלי חודרוב, מנהלת השיווק של קבוצת "למטייל", מסכימה כי "חיילים מתגייסים קונים לפעמים ללא שיקול דעת ומתוך לחצים ופחדים. מומלץ למתגייסים "להתאפק" מעט, לבדוק באמת מהם הצרכים האמיתיים ורק אז לבצע את הקנייה".

מקבלים כמעט הכול

איך ניתן לסנן את המותרות שמציעים לנו בחנות? שחר, משוחרר טרי: "בתור התחלה הייתי אומר שכל הגימיקים מיותרים. לדברים המיותרים שדוחפים לחיילים אין סוף, מ"גטקס למסעות" - שבהם אתה רק רוצה ללבוש כמה שפחות - ועד גומיות סיליקון לנעליים. לא צריך כיסוי לדסקית ולא צריך שרשרת מכוסה או מיוחדת, לא חובה גרביים מיוחדים, מקבלים אחלה גרביים ובמסעות אפשר לשים שני זוגות. נקודת המוצא היא שהכל מיותר, כי בגדול מקבלים מה שצריך - וגם אם נתקלת במשהו שחסר לך, בסוף השבוע תהיה בבית ותוכל לקנות".

"כדאי להתייעץ מראש עם אנשים שכבר עברו את השירות, אם מדובר בחברים ממש ואם באמצעות פייסבוק ופורומים", אומר כפיר מלמד- מנהל אתר "שבוז" מבית zap group המרכז בין השאר טיפים למתגייסים. "חשוב לעשות בדיקה צרכנית כמו בכל תחום אחר, ולדעת מה מקבלים מראש בצבא: בחנויות מציעים גם כל מיני אביזרים נלווים כמו פלסטרים, כלי תפירה, סכין יפני - כשאת כל אלה מקבלים בגיוס". לחיסכון בעלויות של מה שקונים בכל זאת מציע מלמד לבדוק דילים וחנוית אאוטלט: "לקראת גיוס מוצעות פעמים רבות חבילות מוזלות של מוצרי בסיס. כדאי לחפש מבצעים".

- מה בכל זאת כדאי לרכוש?

"מהיכרותנו את השטח, הביגוד המחמם כמו חולצות ומכנסיים טרמיים, גרביים וחולצות כותנה הם המסה הקריטית של הרכישה", אומרת חודרוב.

"רוב הדברים לא השתנו לאורך השנים", אומר מלמד, "חולצות להחלפה ולבנים חייל תמיד יצטרך. מה שהשתנה הם הטכנולוגיה והגאדג'טים מסביב - מאביזרים לטלפון הנייד ועד לדרמן משוכלל יותר.

מלמד ממליץ על שעון עמיד וחזק ("זמנים זה קודש בצבא, לא כדאי לחסוך"), ועל טלפון סלולרי ומטען מדגמים פשוטים ועמידים, על אף הנטייה להשתכלל במיטב הסמארטפונים המתקדמים. "גם בתיק גב העמידות חשובה - אבל לא חייבים לקנות מראש, לראות אם התיק שמקבלים בגיוס עושה את העבודה. אם לא, תשקיעו בתיק טוב ומתאים".

החיילים אליהם פנינו ממליצים, כציוד בסיס, על פנס ראש, תחתונים טובים, 'תיק שק' של 80 ליטר ולמי שצריך- מכונת גילוח נטענת לשימוש בשטח. שעון יד עם סטופר יסייע לא מעט ("ג'י שוק נחשב עמיד אבל יקר - גם חלופות אחרות באות בחשבון") - וגם לדרמן עשוי לסייע, אך לא הכרחי ומוטב לרכוש אותו באינטרנט בשל מחירו הגבוה.

חייל, שפר הוצאתך!

בסיוע היועץ הכלכלי שי אבו מחברת "הון משפחתי", הנה כמה עצות לחיסכון: להצטייד בבית: הצטיידו עד כמה באוכל ובשתייה מהבית, כולל הנשנושים שבדרך - הקניות הקטנות בקיוסקים, במכונות ואצל "גזלנים" עשויות להסתכם בסכומים לא מבוטלים.

משיכת מזומן: משיכת כספים בכספומט שאינו של בנק תגבה תוספת של 5-7 שקל. עדיף להצטייד מראש בסכום שתצטרכו עד היציאה הבאה. בדיקת ביטוחים: בזמן שילדכם בצבא - בידקו אם יש צורך בביטוחי הבריאות הפרטיים, או שניתן לבטל אותם - שכן הוא מבוטח ע"י הצבא. הטבות פיננסיות: בנקים / חברות אשראי - חפשו את מסלולי החיילים המוזלים.

הכול כלול: חברות סלולר- עד כה הציעו מסלולים אטרקטיביים יותר לחיילים. כיום, ניתן למצוא מענה טוב יותר בחבילות "הכל כלול" החדשות. הנחות לחיילים: גם לרכישות שוטפות (כמו ציוד ובגדים) וגם לבילויים בחופשות (אוכל, הופעות) שבין לבין, קיימים אתרים ייעודיים המציעים הנחות לחיילים - פז"מ, יותר וכד'. שווה לעקוב.

על מה מוציאים
 על מה מוציאים

איך לחסוך
 איך לחסוך

המוצרים המבוקשים
 המוצרים המבוקשים