אהוד אולמרט הוא זכאי סדרתי

עוד ייכתבו ספרים, מחקרים ואולי יצלמו גם סרט. עד שזה יקרה, כמה עיונים במשנתו:

איך הפך אהוד אולמרט מלוחם צדק לנחקר וחשוד סדרתי?

איך הגיע הח"כ האידיאליסט, שלחם בפשע המאורגן וחשף, תחת איומים כבדים על חייו, קשרים רקובים בין קציני משטרה וקציני צה"ל לראשי הפשע - איך הפך לאספן בלתי נלאה של כתבי אישום?

איך היה האיש, ראש ממשלה לשעבר שזוכה השבוע, לזכאי סדרתי הנחלץ מהרשעות פליליות כבדות?

עוד ייכתבו ספרים, מחקרים, אולי יצלמו סרט. עד אז, כמה עיונים במשנתו:

יוסי שריד. ח"כ לשעבר, העבודה ומרצ, השותף הצמוד ב-1976 למלחמה בפשע המאורגן. כשפרש, ב-2005, אמר: "אני באתי לכנסת ויצאתי ממנה עם אותה החולצה ואותו השעון. לא כך אולמרט".

יעקב ועופר נמרודי. עסקת הכשרת הישוב, 1987. המתווך: ח"כ עו"ד אולמרט. אחרי המכירה התגלה שחברת הנדל"ן המרכזית וההיסטורית של הסוכנות היהודית נמכרה כמעט בחינם. נכסים רבים ומשובחים התגלו בה רק לאחר שנמכרה.
עו"ד ח"כ אולמרט נשאל (בראיון לגדעון אלון, "הארץ", אוקטובר 1987): מדוע פנה המשקיע נמרודי דווקא אליך? "אני מניח שהוא בא אליי כפי שבאים לעורכי דין לקוחות", ענה.
האם פעילותך כפרקליט לא באה על חשבון הזמן שהבוחרים מצפים שתקדיש לפעילות פוליטית? "אני מאוד תומך במעורבות ח"כים ואנשי ציבור בנושאים שמחוץ לחיים הפוליטיים. לדעתי זה ניסיון מעשיר, מגוון ומפרה כשצריך לקבל החלטות בלי להיות מנותק".

"זעקי ארץ מושחתת", 2008. ספרו של אריה אבנרי, יו"ר אומ"ץ, יוצא לאור, אולמרט בכריכה. "רציתי להבין כיצד הצליח אולמרט להתעשר תוך כדי פעילותו הפוליטית. אולמרט נהג לקבל לקוחות בזמן שהיה חבר כנסת. אנשים שביקשו קיצורי דרך אל רשויות ממלכתיות שונות וגופים שונים שכרו את שירותיו היקרים, בשל הנגישות שהייתה לו בתוקף תפקידו לוועדות הכנסת ולמקבלי ההחלטות הנוגעים לנושאים שהועלו... מאוחר יותר, אחרי שחבר לאילי הון ואנשי עסקים, נהג לקבל הלוואות גדולות בסכומים גדולים. לא את כולן החזיר".

עו"ד-ח"כ אולמרט. עורך הדין שעבד במשרד הירושלמי של עוזי עצמון נכנס לכנסת ב-1973. ב-1977 הקים עם עו"ד אורי מסר משרד פרטי. בסוף 1988 מונה לשר והקפיא את פעילותו במשרד. ב-1996, לאחר שנחשף שוב כי ח"כים מכמה מפלגות מחזיקים משרדי עריכת דין פרטיים ומייצגים, בעת כהונתם, גופים עסקיים גדולים ובעלי הון מול הממשלה והכנסת - נחקק החוק שאסר על ח"כים לעבוד במקביל לתפקידם בכנסת.

"החשבוניות הפיקטיביות". שני גזברים משותפים היו אז לליכוד - אהוד אולמרט ומנחם עצמון. ב-1989 נחשפו פניות לתרומות מאנשי עסקים ובתמורה נמסרו להם חשבוניות מס פיקטיביות, כאילו הכסף נמסר בעבור פרסום. ב-1991 הוגש כתב אישום נגד החשב, אוסף הכספים והגזבר המשותף עצמון.

התיק נגד אולמרט, הגזבר המקביל, הבכיר הפוליטי, לא הגיע לכדי כתב אישום, על פי החלטת פרקליטת המדינה אז דורית ביניש. בתחילת 1996 הורשעו שלושת בכירי הליכוד, גם הגזבר. בסוף אותה שנה החליט היועץ המשפטי מיכאל בן יאיר, בעקבות עתירה לבג"ץ, להעמיד לדין גם את הגזבר המקביל, אולמרט. "אני לא מוכן לטעון לאחריות על שום דבר שלא טיפלתי בו", אמר הנאשם לשופט עודד מודריק. "סמכתי על האנשים לחלוטין". בספטמבר 1997 הוכרז זכאי.

שולה זקן 1. שנות ה-90' המוקדמות. אולמרט נחקר במשטרה בפרשת החשבוניות הפיקטיביות ונשאל, על סמך מידע שהגיע לחוקרים, אם ידע כי רעייתו עליזה ובתו מיכל טסו לניו יורק בכסף שנתרם למערכת הבחירות של הליכוד ב-1988 ("הארץ", אורי בלאו, 21 בפברואר 2006). אולמרט השיב: "אני נדהם מהשאלה, מעולם לא טיפלתי בצד הטכני של תשלום נסיעות. עושה את זה תמיד העוזרת שלי, שולה זקן".

שולה זקן 2. השבוע. אולמרט יצא זכאי בפרשת כרטיסי הנסיעות, ראשונטורס, בנימוק שהוא לא ידע מה קורה. זקן, שטיפלה עבורו בגביית הוצאות הנסיעות, הורשעה בקבלת דבר במרמה (עונש מרבי - תשע שנים).

מוסיה ארד. שופטת. 10 ביולי, 2012. הנאשם היה בתקופה הרלוונטית עסוק ביותר. אין לשלול כי לא התעמק בפרטי העניין. לא הוכחה מודעותו של אולמרט לעניין. היסוד הנפשי. זכאי.

stella-k@globes.co.il

אהוד אולמרט / איור גיל ג'יבלי
 אהוד אולמרט / איור גיל ג'יבלי