בגלל רכישות עצמיות: זינוק באג"ח קרדן NV ואלביט הדמיה

הרכישות בסכומים מהותיים: בקרדן ב-250 מיליון שקל ובאלביט הדמיה 82 מיליון שקל

שתי חברות השקעה שחוו בשנה האחרונה קריסה במחיר ניירות הערך שלהן, דיווחו היום על רכישות עצמיות בהיקף מהותי באג"ח שהנפיקו.

קרדן NV, שבשליטת יוסף גרינפלד ואבנר שנור, הודיעה על תוכנית לרכישה חוזרת של אג"ח בהיקף של עד כ-250 מיליון שקל (50 מיליון אירו) בשתי סדרות האג"ח שלה. בנוסף, אישרה החברה את חשיפת "גלובס" מהחודש שעבר, על כך שהשלימה בחודשים האחרונים רכישה חוזרת של אג"ח בהיקף דומה. בתגובה לדיווח זינקו אג"ח קרדן בשיעור של עד 8.2% והמניה ב-9.2%, כשהיא מעלה את שווי השוק של החברה ל-260 מיליון שקל.

למרות השינוי לטובה, אג"ח החברה עדיין נסחרות בתשואת זבל של עד 34%. מבחינה עסקית, החשיפה הגדולה של החברה למשבר בשוקי הנדל"ן והפיננסים של מזרח אירופה שהחל ב-2008 ועדיין נמשך, פגעה בה קשות וממשיכה לייצר לה הפסדי ענק. קרדן NV מתמקדת בשלושה תחומי פעילות מעבר לים, בעיקר במדינות מזרח אירופה ובסין - נדל"ן (באמצעות חברת GTC פולין); שירותים פיננסיים (KFS); ותשתיות מים (Tahal).

הרכישה החוזרת של האג"ח תבוצע בעסקאות במהלך המסחר בבורסה, וכן בעסקאות מחוץ לבורסה. הדירקטוריון אישר לחברה לבצע את התוכנית מעכשיו ועד יולי 2013. בהודעת החברה נמסר כי "אסטרטגיית החברה היא להקטין את המינוף של החברה ושל חברות הבנות המוחזקות על ידה ישירות. רכישת האג"ח בתנאי השוק הנוכחיים תיצור רווח לחברה, תגדיל את הונה העצמי ותשפר את היחסים הפיננסיים של החברה".

מסתכנת בעוד הורדת דירוג

מקורות המימון לביצוע תוכנית הרכישה הם מקורות החברה והחברה הבת GTC פולין. נקודה מעניינת היא שבחודש שעבר הפחיתה S&P מעלות את דירוג החברה ל-BBB עם אופק שלילי, והזהירה שאם החברה תצא בתוכנית רכישה חוזרת (המבוצעת מתחת לשווי המתואם), דירוג החברה עלול לרדת עד הרמה הנמוכה ביותר: "אנו עלולים לפרש זאת כ-Distressed Exchange Offer - אירוע שווה ערך לכשל פירעון". נכון לסוף הרבעון הראשון של השנה, לקרדן NV יש חוב פארי של של כ-2.5 מיליארד שקל.

רכישה חוזרת של אג"ח בוצעה גם בחברת אלביט הדמיה שבשליטת מוטי זיסר. החברה דיווחה היום לבורסה כי מאז מאי 2011 ועד היום רכשה אג"ח של עצמה בהיקף של כ-82 מיליון שקל ערך נקוב. בתגובה לידיעה זינקו האג"ח בשיעור של עד 13.3%. כמו בקרדן, גם לאחר הזינוק נסחרות האג"ח בתשואת זבל של עד 58%. היקף החוב של אלביט הדמיה הוא 2.8 מיליארד שקל, רובו בגין אג"ח שהנפיקה.